IMPACTUL FACTORULUI POLITIC ŞI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989

REZUMAT

OBIECTIVE

CARACTERUL INTERDISCIPLINAR

IMPACT ESTIMAT

ECHIPA

REZULTATE PROIECT

IMPACT REZULTATE

 

 

 

UNIVERSITATEA DUNĂREA DE JOS DIN GALAŢI

    FACULTATEA DE LITERE

Proiect de cercetare exploratorie IDEI nr.  949/2008

IMPACTUL  FACTORULUI  POLITIC  SI IDEOLOGIC  ASUPRA REFLECTARII

LITERATURII   IN SISTEMUL   DE INVATAMANT.   PERIOADA 1948-1989”

 CONTRACTOR: UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAŢI                              

RECTOR,

Prof.  univ. dr. ing. Viorel MÎNZU

SINTEZA  LUCRĂRII

ANUL   2011  

Programul: 

IDEI

Tipul proiectului:

Proiecte de cercetare exploratorie

Cod proiect:

ID_949

Titlul proiectului

IMPACTUL FACTORULUI POLITIC ŞI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989

Director proiect

Prof. univ. dr. Nicolae IOANA (Andrei GRIGOR)

Contract de finanţare 

CNCSIS nr. 868 din 19.01.2009

 

1. DATE GENERALE ALE PROIECTULUI
Proiectul “IMPACTUL  FACTORULUI  POLITIC  SI IDEOLOGIC  ASUPRA REFLECTĂRII  LITERATURII   ÎN SISTEMUL   DE ÎNVĂŢĂMÂNT.   PERIOADA  1948-1989” propune  investigarea, analiza şi interpretarea obiectivă atât a fenomenelor cât şi a consecinţelor pe care le-a generat imixtiunea politicului în statutul educaţional al literaturii (învăţământul liceal şi universitar) în perioada 1948-1989. Miza proiectului este dublă

1. cunoaşterea şi analiza fluctuaţiilor pe care le-a cunoscut literatura în sistemul educaţional românesc, în funcţie de intensitatea determinărilor produse de factorul politic şi ideologic în două etape ale acestei perioade: 1948-1965 (invazia totală a politicului în literatura şi subordonarea acesteia unui scop exclusiv propagandistic), 1965-1989 (scăderea presiunii politice, reapropierea de specificitatea estetică, dar şi intensificarea dimensiunii naţionaliste)

2. identificarea şi măsurarea consecinţelor acestei imixtiuni asupra modelului estetic şi psiho-comportamental  al generaţiilor formate în această perioadă.

            Având caracter interdisciplinar - cu metode proprii statutului şi receptării textului literar şi domeniului psiho-pedagogic - proiectul beneficiază de o echipă alcătuită din specialişti ai ambelor domenii care vor supune cercetării texte legislative privitoare la sistemul educaţional, articole şi directive apărute în presa centrală şi de specialitate, documente curriculare (programe  şi manuale), demersul de cercetare vizează şi un studiu comparativ al experienţelor altor ţări europene care au trecut prin regimuri politice similare. Proiectul se finalizează cu un raport menit să orienteze politicile educaţionale necesare şi echilibrate în domeniu.

           

2. SINTEZĂ OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI  ŞI REZULTATE  PENTRU ANUL  2011

 Anul 2011 din proiectul IMPACTUL  FACTORULUI  POLITIC  ȘI IDEOLOGIC  ASUPRA REFLECTĂRII  LITERATURII   ÎN SISTEMUL   DE ÎNVĂŢĂMÂNT.   PERIOADA  1948-1989 a însemnat continuarea activităţii stiinţifice iniţiate în 2009-2010 şi angajarea în patru direcţii de cercetare care au vizat cunoaşterea şi analiza fluctuaţiilor pe care le-a resimţit literatura în sistemul educational românesc, în funcţie de intensitatea determinărilor produse de factorul social, politic şi ideologic.

*      Analiza proiectării modelului educaţional prin programele şi manualele de literatură în perioada postbelică.

*      Diseminarea rezultatelor prin publicare de studii în reviste de specialitate, prezentări la conferinţe, organizarea unei conferinţe internaţionale.

*      Realizarea raportului de cercetare privind “Impactul factorului politic şi ideologic asupra reflectării literaturii în sistemul de învăţământ”.

*      Achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor de documentare şi a schimburilor de experienţă; susţinerea logistică a conferinţei.

Membrii echipei de proiect: prof. dr. Nicolae Ioana, prof. dr. Doiniţa Milea, prof. dr. Simona Antofi, conf. dr. Simona Marin, lect. dr. Nicoleta Ifrim, asist. dr. Iulia Barna  au realizat activităţile prevăzute pentru fiecare obiectiv în parte contribuind la finalizarea acestora şi la concretizarea în rezultatele prevăzute iniţial:

*      Studiul politicilor educaţionale, a programelor şi manualelor şcolare din perioada postbelică.

*      Participare la conferinţe şi simpozioane ştiinţifice, stagii de documentare şi cercetare.

*      Redactarea de lucrări ştiinţifice şi publicarea lor.

*      Afişarea rezultatelor proiectului în pagina WEB.

*      Derularea procedurilor pentru achiziţia de echipamente (laptop, notebook, sistem multimedia conferinţă), software, consumabile, carţi, alte materiale şi servicii necesare derularii proiectului.

*      Perfectarea procedurilor si organizarea deplasării în vizitele de documentare şi a schimburilor de experienţă în ţară şi străinătate, planificate în vederea definitivării proiectului (Franţa, Spania, Elveţia si alte ţări cu experienţe politico-educaţionale variate sau în care există lectorate universitare de limba şi literatura română şi centre culturale româneşti).

*      Înscriere la conferinţe şi alte manifestări ştiinţifice din ţară şi străinătate şi organizarea participării membrilor din echipa de cercetare.

*      Organizarea unei conferinţe internaţionale pe tema „Statutul literaturii în sistemul de învăţământ din epocile totalitare".

*      Achiziţionarea materialelor şi planificarea acţiunilor necesare desfăşurării conferinţei: lansarea invitaţiilor de participare, promovare eveniment, postare pe pagina web a proiectului (în romană şi engleză), confirmarea participanţilor, elaborare materiale (program conferinţă, prezentare proiect, broşură tematică, pliante, afişe, ecusoane, mape).

*      Diseminarea şi mediatizarea rezultatelor proiectului în ţară şi străinătate.

*      Editarea volumului conferinţei.

*      Transmiterea rapoartelor solicitate de finanţator. 

Rezultate anticipate

rezultate  obţinute

Ø      publicare de articole în reviste de specialitate şi în Analele Universităţii „Dunarea de Jos” din Galaţi recunoscute CNCSIS

Ø      43 articole publicate sau acceptate spre publicare, pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

Ø      participare la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

Ø      38 de lucrări ştiinţifice prezentate la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

Ø   raport final de cercetare

privind “Impactul factorului politic şi ideologic asupra reflectării literaturii în

sistemul de învăţământ”

Ø      raport final de cercetare elaborat şi prezentat finanţatorului „Impactul factorului politic şi ideologic asupra reflectării literaturii în sistemul de învăţământ”

Ø      stagii de documentare şi cercetare, schimburi de experienţă în ţară

Ø      17 locaţii cu stagii de documentare şi cercetare în ţară şi străinătate

Ø      semnare de noi acorduri de parteneriat pentru dezvoltarea de  proiecte în domeniu

Ø      3 noi acorduri de colaborare cu Facultăţi de Litere şi Institute de cercetare

Ø      participarea membrilor echipei la dezvoltarea altor programe şi proiecte de cercetare/dezvoltare

Ø      11 programe şi proiecte de cercetare/dezvoltare complementare proiectului şi aflate în derulare în 2011 la nivelul întregii echipe

Ø      conferinţa cu participare internaţională pe tema „Statutul literaturii în sistemul de învăţământ din epocile totalitare"

Ø      conferinţa cu participare internaţională pe tema „Statutul literaturii în sistemul de învăţământ din epocile totalitare", 23-24 sept. 2011

Ø      participare la conferinţă a unor invitaţi experţi  în domeniu

Ø      participanţi din ţară şi străinătate cu  prezentări pe tema proiectului

Ø      actualizare site web al proiectului

Ø      www.litere.ugal.ro, www.dppd.ugal.ro,

Ø      materiale informative pentru prezentarea  proiectului

Ø      pliante, anunţuri pe site, comunicări manifestări ştiinţifice

Ø      diseminarea rezultatelor cercetării

Ø      afişare pe site, participări conferinţe, stagii de documentare - cercetare şi publicare în reviste/volume din ţară şi străinătate

Ø      publicare raport final de cercetare într-o editură recunoscută CNCSIS

Ø      publicarea raportului de cercetare şi a lucrărilor conferinţei în nr. 3/2011 al revistei „Communication interculturelle et littérature

 

3. SINTEZĂ CRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru anul  2011 - ARTICOLE ÎN REVISTE INDEXATE  ISI  şi  BDI  : 

ARTICOLE   PREVĂZUTE  INIŢIAL

ARTICOLE   REALIZATE

Ø      1 articol în revistă indexată ISI

Ø      1 articol acceptat spre publicare în revista  indexată ISI „Revue Roumaine de Linguistique

 

Ø      2 articole ISI Conference acceptate spre publicare în revistaProcedia-Social and Behavioral Journal”

Ø      6 articole în reviste indexate BDI

Ø      16 articole în reviste indexate BDI

 EBSCO, MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, Scipio (http://www.scipio.ro/web/), Index Copernicus http://journals.indexcopernicus.com/ DOAJ http://www.doaj.org/doaj?, Catalog University of Washingtown, SUA http://www.lib.washington.edu/ Catalog York University Libraries http://www.library

CEEO http://www.ceeol.com/aspx/publicationdetails
DOAJ (http://www.doaj.org),
ULRICHSWEB (http://www.ulrichsweb.com)

 

1.      Interprétations de la langue de l’œuvre littéraire dans les manuels scolaires des années’50 (Interpretări ale limbii operei literare în manualele şcolare din anii ”50), Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Revue Roumaine de Linguistique”, anul apariţiei 2012, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” Bucureşti,  Publishing House of the Romanian Academy, ISSN: 0024-3523, http://www.lingv.ro

2.      Orientations, perspectives and evolution of education in the knowledge society, Conf. dr. Simona Marin, Prof dr. Nicolae Ioana, lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Procedia-Social and Behavioral Journal”, ISSN: 1877-0428, indexed on the Science Direct, Scopus and Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (Web of Science), Elsevier Ltd

3.      Education, Excitement and Concern in the School of the "Global Village” Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Procedia-Social and Behavioral Journal”, ISSN: 1877-0428, indexed on the Science Direct, Scopus and Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (Web of Science), Elsevier Ltd.

4.      Le statut de la littérature dans le système d’enseignement roumain avant 1948 / Statutul literaturii în sistemul de învăţământ românesc înainte de 1948, Prof. dr. Nicolae Ioana, lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 3/2011, cod  489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org).

5.      The impact of the literary models over the forming of human personality,  Conf. dr. Simona Marin, Prof dr. Nicolae Ioana, lucrare publicată în Volum Proceedings CD „Edulearn11”, Barcelona,  IATED, ref. 6109 – 6114, BDI World Scientific – Connecting Great Minds, ISBN 978-84-615-0441-1.

6.      The educational system between the aesthetic and political model, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în revista the International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4, Number 25, BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934

7.      The status of literature in the education systems of the totalitarian period, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare publicată în Volum Proceedings CD „Edulearn11”, Barcelona,  IATED, ref. 6123-6127, BDI World Scientific – Connecting Great Minds, ISBN 978-84-615-0441-1

8.      Times of Literature and Political Ideology in the Post-War Romanian Education System, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare publicată,  volumul « LANGUAGE AND LITERATURE EUROPEAN LANDMARKS OF IDENTITY” Ed. Univ. din Piteşti,  Centrul de Studii literare, lingvistice şi didactice contemporane, pg. 29-34, publicaţie acreditată CNCSIS, categoria B+, BDI Scipio (http://www.scipio.ro/web/language-and-literature.-european-landmarks-of-identity), Index Copernicus http://journals.indexcopernicus.com/karta.php?action=masterlist&id=4999, DOAJ http://www.doaj.org/doaj?func=openurl&issn=18431577&genre=journal, Catalog University of Washingtown, SUA http://www.lib.washington.edu/types/ejournals/L.html, Catalog York University Libraries http://www.library.yorku.ca/e/search/title/374397 , ISSN 1843 – 1577

9.      La littérature étrangère dans la presse et dans l’enseignement roumain des années quarante – cinquante, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin , articol în curs de publicare în Actele Colocviului Internaţional „Canons et rituels dans les pratiques discursives ”, VIII-èmes Journées de la Francophonie, Mélanges francophones, nr. 6/2011 Analele Universităţii ,,Dunărea de Jos” Fascicula XXIII, Galaţi University Press, BDI  MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org şi Fabula, ISSN  1843-8539

10.  Eugène Ionesco-entre les conventions dramatiques et les scénarios conflictuels de l’existence, Prof. dr. Doiniţa Milea, articol în curs de publicare în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod  489, Nr.1 /2011 ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org

11.  Voix et espaces narratifs dans l’écriture engagée. Le pouvoir formateur du discours, Prof. dr. Doiniţa Milea, comunicare susţinută  în cadrul Conferinţei Internaţionale « Paradigma discursului ideologic », Discursiv şi metadiscursiv în comunicare (PID3) Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, mai 2011 articol în curs de publicare în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod  489, Nr.2 /2011 ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org

12.  Le mythe litteraire et les scenarios des litteratures occidentales : l’emprise de l’espace sociopolitique, Prof. dr. Doiniţa Milea, Proceedings of the 5th Conference Translation Studies: Retrospective and Prospective Views, 8-10 October 2010, “Dunărea de Jos” University, Galaţi, ROMANIA revista  BDI - http://www.stjerome.co.uk/tsaonline/index.php, ISSN: 2065-3514.

13.  Le discours double : La littérature et le ,,sur sens’’ de l’idéologie des régimes totalitaires/ Discursul dublu :Literatura şi supra-sensul ideologiei regimurilor totalitare, Prof. dr. Doiniţa Milea, comunicare susţinută  în cadrul Colocviului Internaţional Statutul literaturii în sistemul de învăţământ al epocilor totalitare,din 24 septembrie,2011, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, articol în curs de publicare  în Actele Colocviului Internaţional Statutul literaturii în sistemul de învăţământ al epocilor totalitare, în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod  489, Nr 3/2011., ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), p. Editura Europlus, Galaţi, 2011

14.  Ideological Re-evaluation of Literature during Romanian Communist Age. The Annulment of the Aesthetic and the Rise of the Political Motivation, Prof. dr. Simona Antofi, Lect. dr. Nicoleta Ifrim, International Journal of Arts and Sciences, 2011, 9 p. - în curs de publicare, revistă BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934, http://www.internationaljournal.org/rome.html

15.  Despre canon şi critica creatoare – studiile lui Garabet Ibrăileanu între rigoarea demonstrativă şi plăcerea textului, Prof. dr. Simona Antofi,  in Philologica Jassyensia, nr. 2/2011, B +, ISSN 1841-5377, 5 p. – în curs de publicare CEEO http://www.ceeol.com/aspx/publicationdetails.aspx?publication
EBSCO (
http://www.ebscohost.com/titleLists/a9h-journals.pdf),
DOAJ (http://www.doaj.org/doaj?func=findJournals&uiLanguage
FABULA (
http://www.fabula.org/actualites/philologica-jassyensia_46817.php)
ULRICHSWEB (http://www.ulrichsweb.com/ulrichsweb/ulrichsweb

16.  Discursul critic între memorie şi uitare : structuri ideologice şi miză estetică în Viaţa românescă – anul 1958,  Lect. dr. Nicoleta Ifrim,  în revista Meridian Critic, cotata B+, ISSN 2069-6787, Universitatea Suceava, Facultatea de Litere, nr.1/2011, BDI www.fabula.org. şi Library of Congress Catalog Record, http://meridiancritic.usv.ro/index.php?page=2011-1-ro

17.  The study of romanian literature in the 1960s – between ideology and methodology”, Asist. Dr. Iuliana BARNA, Universitatea “Dunărea de Jos”, Galaţi, articol publicat în volumul LANGUAGE AND LITERATURE  EUROPEAN LANDMARKS OF IDENTITY,  Nr. 8/2011, pp. 169-172, ,  Editura Universităţii din Piteşti. ISSN 1843 – 1577.Publicaţie acreditată CNCSIS, categoria B+, BDI Scipio http://www.scipio.ro/web/language-and-literature.-european-landmarks-of-identity , Fabula  http://www.fabula.org/actualites/article40990.php DOAJ http://www.doaj.org/doaj?func=openurl&issn=18431577&genre=journal  Index Copernicus  http://journals.indexcopernicus.com/karta.php?action

18.  Models of stylistic analysis of literary texts studied in high school. The period from 1960 to 1970.” Asist. Dr. Iuliana BARNA, Universitatea “Dunărea de Jos”, Galaţi, articol publicat în  revistaLexic comun /lexic specializat: FRAZEOLOGIE. STILISTICĂ.   TRADUCTOLOGIE”, Vol. 6/2011  Editura Europlus,  Galaţi, ISSN  1844-9476, http://www.lit.ugal.ro/LexicComunLexicSpecializat.htm, (ISSN 1844–9476), revistă indexată în Baza de Date Internaţionale Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org).

19.  „The status of Romanian literature in the school of the 60’s”, Asist. Dr. Iuliana BARNA, Universitatea “Dunărea de Jos”, Galaţi, articol publicat în  revistaLexic comun /lexic specializat: FRAZEOLOGIE. STILISTICĂ.TRADUCTOLOGIE”, Vol. 6/2011, (ISSN 1844–9476), Ed Europulus, Galaţi, BDI Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org),http://www.lit.ugal.ro/LexicComunLexicSpecializat.htm

 

4.  IMPACTUL  EDUCAŢIONAL  AL  PROIECTULUI

Impactul social şi cultural al proiectului poate fi evidenţiat şi prin trimitere la actualitatea educaţională. După 1989, se poate observa un fenomen similar cu perioadele supuse analizei ăn proiect. Statutul literaturii române în şcoală/universitate este încă obiectul unui proces de reaşezare, marcat de contradicţii, excese, revizuiri uneori îndreptăţite, alteori (din nou) determinate politic sau „partizan” – toate riscând să situeze în poziţie secundă  tocmai modelul în spiritul căruia ar trebui să se dezvolte acest vector formativ: specificitatea estetică. De aceea, investigaţia, analiza şi interpretarea obiectivă a faptelor şi, mai ales, a consecinţelor pe care le-a generat imixtiunea politicului în natura specifică a acestei discipline de studiu  se pot constitui într-un raport care să orineteze politici educaţionale necesare şi echilibrate în domeniu.

Întreaga echipă de cercetare s-a implicat în derularea proiectului contribuind la colectarea şi studiul textelor legislative privitoare la sistemul educaţional, articolelor si directivelor apărute în presa centrală şi de specialitate, documentelor curriculare - programe şi manuale şcolare din întregul interval supus investigaţiei, demersul de cercetare incluzând şi elemente de studiu comparativ al experienţelor altor ţări europene – Spania, Franţa, Elveţia, Austria - care au trecut prin diverse regimuri social-politice. Rezultatele semnificative ale proiectului sunt reflectate în cele 43 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS, pe problematica filologică şi psihopedagogică a proiectului, 38 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale, semnarea a trei noi acorduri de colaborare în domeniul cercetării şi conferinţa organizată cu tema “ STATUTUL LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT AL EPOCILOR TOTALITAREcu participarea a  peste 70 de specialişti în domeniu.

Stagiile de documentare realizate la Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Centrală Pedagogică, Institutele de Cercetare ale Academiei Române, precum şi la Facultăţile de Litere şi Ştiinţe ale Educaţiei din ţară şi străinătate, au dus la colectarea unui volum informaţional relevant pentru tematica proiectuluiPornind de la tema proiectului şi de la domeniul supus analizei, abordarea interdisciplinară s-a impus ca modalitate de lucru obligatorie pentru înregistrarea şi cuantificarea impactului atitudinal asupra unor generaţii marcate de schimbări curriculare succesive. Importanţa caracterului interdisciplinar este dată de direcţii complementare de operare asupra corpusului de date şi texte referitoare la învăţământul postbelic, în general, şi asupra ariei curriculare de limbă şi literatură, în special. Elementele legate de analiza modelului cultural de epocă, de statutul socio-psiho-educaţional al grupurilor-ţintă, de cuantificarea impactului politizării literaturii asupra domeniului de analiză au impus cu necesitate un demers conjugat interdisciplinar.

Proiectul a avut ca scop înregistrarea modului în care controlul şi intervenţia directă în formarea culturală prin manualele şcolare, prin mişcarea către înregistrarea evenimentului social şi politic în spaţiul literar, au generat, pe de o parte, o literatură ancorată în tezele şi clişeele „realismului socialist” şi ale sloganelor politice, iar pe de altă parte, conturarea modelului cultural generat şi modificările din comportamentul social al unor generaţii succesive la nivelul unor atitudini, cunoştinţe şi manifestări sociale. Analiza pe care am desfăşurat-o şi în anul 2011 asupra schimbării graduale a unor modalităţi de îndoctrinare politică, prin învăţământul românesc, este dublată de observaţia corelată asupra ierarhiilor intelectuale şi valorice, ceea ce permite un impact educaţional asupra mai multor direcţii analitice ce vizează fie tradiţia culturală naţională şi modul de exploatare a modelelor prin textele selectate în manualele contemporane de limbă şi literatură română, fie prezenţa spaţiului cultural, social şi politic de actualitate, ca posibil model formator. Datele obţinute prin analiza comparativă şi interdisciplinară asupra politicilor educaţionale din diverse perioade şi dublate de prelucrarea datelor ştiinţifice colectate prin stagii de cercetare şi documentare constituie o bază de date pertinentă pentru reflectarea „Impactul factorului politic şi ideologic asupra reflectării literaturii în sistemul de învăţământ”.

 DIRECTOR   PROIECT: 

 Prof. univ. dr. Nicolae IOANA (Andrei Grigor)

 9.12.2011

 

 Înapoi