ECHIPA

REZUMAT

OBIECTIVE

CARACTERUL INTERDISCIPLINAR

IMPACT ESTIMAT

ECHIPA

REZULTATE PROIECT

IMPACT REZULTATE

 

 

Prof. dr. Nicolae Ioana (pseudonim publicistic Andrei Grigor) a fost preocupat constant de problematica tipologiilor literare şi a metodelor de abordare a acestora în spaţiul cultural românesc, mai ales din perspectiva raportării factorului estetic la dinamica imaginarului socio-politic al epocilor. Oprindu-se asupra structurilor tematice dominante în proza postbelică, cărora li se consacră un spaţiu important în teza de doctorat cu titlul Marin Preda, incomodul (coordonată de acad. Eugen Simion), prof. dr. Nicolae Ioana a studiat, în articole şi lucrări ştiinţifice, problema reprezentărilor literare ca imagini ale poziţionărilor simbolice ale prozatorilor epocii în raport cu o istorie obsedantă. Din această perspectivă, studierea figurilor imaginarului în romanele lui Marin Preda şi ale colegilor săi de generaţie este integrată într-un demers critic complex vizând redundanţa temei raportului dintre individ-istorie, dominantă în naraţiunile identitare construite de scriitorul postbelic îndeosebi în ficţiunile despre „obsedantul deceniu”, ca proiecţie a imaginii despre sine a artistului confruntat cu „teroarea istoriei”.

Cercetarea tipologiilor literare şi a temelor şi motivelor derivate s-a concretizat în elaborarea de diferite studii, concepute şi ca suporturi de curs destinate studenţilor filologi ai Facultăţii gălăţene de Litere. Studiul se integrează într-un demers mai complex al echipei conduse de prof. dr. Nicolae Ioana (în cadrul Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură), coordonator, începând din februarie 2007, al Grupului de cercetare Imaginarul politic în proza literară românească”. De asemenea, interesul pentru modalitaţile metodic-pedagogice în procesul de învăţare-predare a literaturii s-a concretizat în elaborarea unor capitole din manualele destinate învăţământului liceal, precum: Limba şi literatura română  - manual pentru clasa a IX-a, autori Eugen Simion, Florina Rogalski, Daniel Cristea-Enache, Andrei Grigor, Ed.Corint, 2004, Analize şi sinteze literare pentru liceu, autori Eugen Simion, Florina Rogalski, Andrei Grigor, Ed.Corint 2004, Limba şi literatura română  - manual pentru clasa a XII-a, Editura Didactică şi Pedagogică, 1993.

Domeniile de competenţă ale directorului de proiect sunt: Literatura română – perioada interbelică, postbelică şi contemporană, Cultură şi civilizaţie românească, Teoria literaturii.

În prezent este şi Cercetător Ştiinţific I (1/2 normă) la Institutul de Istorie şi Teorie literară „G. Călinescu” al Academiei Române, în cadrul căruia coordonează o echipă de cercetare cuprinsă în proiectul CNCSIS „Cronologia vieţii literare româneşti”.

O dovadă a recunoaşterii competenţelor ştiinţifice ale prof. dr. Nicolae Ioana este Premiul „Titu Maiorescu” pentru critică literară acordat de Academia Română în anul 2003.

Principalele studii ştiintifice publicate sunt prezentate în continuare:

În cadrul general al Literaturii române

Publicarea a 8 volume ca unic autor, dintre care le amintim pe cele din ultimii şase ani: Căruţa lui Moromete, Editura Eminescu, Bucureşti, 2001; Fănuş Neagu (monografie), Editura Aula, Braşov, 2001;Eugen Lovinescu (monografie), Editura Aula, Braşov, 2002; Eugen Simion (monographie), Editions Le Brontosaure, Les Granges-Le-Roi, France, 2003; Romanele lui Marin Preda, Editura Aula, Braşov, 2003; Literatura română de la 1900 până azi,  (curs elaborat în cadrul Proiectului pentru învăţământul rural), Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Bucureşti, 2005, ISBN 973-0-04244-6

De asemenea, este coautor la 7 volume, din care după 2002 -  5: DICŢIONARUL GENERAL  AL LITERATURII ROMÂNE (Academia Română) (coautor - 10 articole – cca 40 pagini), Editura Univers Enciclopedic, 2004 - 2007, Bucureşti; Frontiere culturale şi literatură, 216 pagini (coautor, 38 pagini, pp. 156 – 194: Scriitorul postbelic la răspântiile Istoriei. Literatura şi politicul în spaţiul românesc totalitar), Editura Europlus, 2006, Galaţi; Probleme speciale ale literaturii. Metamorfozele romanului românesc al secolului XX, 132 pagini (coautor, 22 pagini, pp. 49 - 71: Marin Preda. Tema ţărănească şi tema „obsedantului deceniu”), Editura Europlus, 2006; În ariergarda avangardei (Eugen Simion – convorbiri cu Andrei Grigor), Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2004

          Prof. univ. dr. Nicolae Ioana este conducător de doctorat în cadrul I.O.S.U.D Piteşti în domeniile Literatura română şi Teoria literaturii.

 B. a.Lucrări ştiinţifice publicate: În Caiete critice, revistă acreditată de CNCSIS - ISSN 1220-6350 (listă selectivă) – cca 40 articole, din care, după 2006: Poezie, sculptură şi tăcere. Adam Puslojic, 12/2006; Gheorghe Tomozei. Poetul din lacrimă,  8-9/2006 ;Patologia receptării, 6-7/2006;  Eugen Ionescu mergea româneşte, 8-9/2007; Critica postbelică, 6-7/ 2007;Fănuş Neagu privind câmpia, 10/2007 ; Câteva chipuri ale umanităţii în opera lui Panait Istrati, 1-2/2008. b. Participări la conferinţe: Marin Preda în posteritate, comunicare în cadrul Simpozionului pe teme de literatură română postbelică, Institutul Cultural Român, Paris, august 2004; Periodizarea literaturii române postbelice, comunicare în cadrul Colocviului Naţional de Literatură, Braşov, aprilie 2006; Exilul: Est si Vest, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional La Francopolyphonie: langues et identités, organizat de Institutul de Cercetări filologice şi interculturale (ICFI), Universitatea Liberă Internaţională din Republica Moldova (ULIM), 23 – 24 martie, 2007; Integrarea invatamantului superior romanesc in sistemul universitar european, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional Universitatea în secolul XXI: provocări lingvistice şi interculturale, organizat de Institutul de Cercetări filologice şi interculturale (ICFI), Universitatea Liberă Internaţională din Republica Moldova (ULIM), 15 octombrie 2007.

CITĂRI

DICŢIONARUL GENERAL  AL LITERATURII ROMÂNE (Academia Română), Editura Univers Enciclopedic, 2006, Bucureşti, ISBN 973-637-070-4, ISBN  973-637-071-2

Eugen Simion, Fragmente critice V, Editura Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă (pp 174-181), Bucureşti, 2007, ISBN (10) 973-1774-31-2, ISBN (13)978-973-1744-31-5

Eugen Simion, Fragmente critice I, Bucureşti, 1997

Lucian  Chişu Accente, Editura Muzeul Literaturii Române, Bucureşti 2003 pp 139-146

Marian Barbu, Trăind printre cărţi, Petroşani, 2001

Alina Crihană, Romanul generaţiei ’60 şi metamorfozele parabolei (61 pagini, pp. 71 - 132), în Probleme speciale ale literaturii. Metamorfozele romanului românesc al secolului XX, Editura Europlus, Galaţi, 2006, ISBN (10) 973-7845-42-0, ISBN (13) 978-973-7845-42-9;

Alina Crihană, Parabolizare şi ficţiune în romanul românesc postbelic (42 pagini) în Strategii şi convenţii literare. Recuperări critice, volum colectiv publicat sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură (coord. Doiniţa Milea, Simona Antofi), Editura Europlus, Galaţi, 2005, ISBN 973-7845-00-5, pp. 173 - 215;

Alina Crihană, Politic şi estetic în proza românească postbelică. „Rezistenţa prin scriitură” între mit şi realitate, în Lecturi filologice, revista Institutului de cercetări filologice şi interculturale, ULIM, Chişinău, aprilie – iunie 2006

Alina Crihană, Scriitorul postbelic şi „teroarea istoriei”. Dileme şi (re)construcţii identitare în „povestirile vieţii”, în Actele Colocviului Internaţional Discursul intelectual la răspântiile Istoriei, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere şi Teologie, Centrul de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, mai 2007, ISBN 978-973-7845-68-9, p. 166

Directorul de proiect a fost şi este membru al următoarelor asociaţii ştiinţifice sau profesionale : Membru al Centrului de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură – Centru de tip B, Certificat de competiţie şi evaluare CNCSIS – 115 / 2005; Facultatea de Litere, Galaţi; Expert evaluator CNCSIS din 2005; Membru în comitetul de redacţie al revistei „Caiete critice” – CNCSIS (din 1990); Expert evaluator CDI; Expert evaluator în Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (Comisia filologică); Membru în Consiliul Naţional pentru Curriculum, Comisia de Literatură (din 2004); Membru fondator al „Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Arte”, preşedinte- academician Eugen Simion

                  Directorul de proiect este, din anul 2004, decanul Facultăţii de Litere din Galaţi şi, în această calitate, coordonează activitatea didactică şi de cercetare ştiinţifică din cadrul a patru programe de studii de licenţă: română-engleză, română-franceză, jurnalism, limbi moderne aplicate şi a trei programe de masterat în domeniul „Limbă şi literatură”. Activitatea managerială reflectă şi competenţe deosebite în administrarea bugetul instituţiei (veniturile, cheltuielile  materiale şi de personal etc.) reuşind să asigure echilibrul financiar.

                Competenţa managerială a directorului de proiect este reflectată şi în buna colaborare cu diverse universităţi, institute de cercetare sau alte instituţii,  dintre care amintim: University of Picardy “Jules Verne”, Faculty of Philosophy-Human and Social Sciencies, via Thil, 80025 Amiens, France; DPE Consulting, Damjanichu 23 III/18, H-1071 Budapest , HUNGARY; Institutul de Stiintele Educatiei, Chisinau,  Str. Doina, 104,  Republica Moldova, Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, Alamada da Universidade, 1600-214, Lisboa, Portugal, favorizată de calitatea de Secretar ştiinţific al Facultăţii de Litere, între anii 2000-2004

                Directorul de proiect are experienţă managerială şi în co-ordonarea programelor de educaţie a adulţilor în cadrul cursurilor de formare continuă, a cursurilor de perfecţionare a personalului didactic şi a cursurilor postuniversitare „Profesionalizare psihopedagogică şi metodică”, precum şi în coordonarea manifestărilor ştiinţifice organizate de Facultatea de Litere – conferinţa anuală  cu participare internaţională, în editarea volumelor manifestărilor ştiinţifice şi a Analelor Universităţii „Dunărea de Jos” – seria Limbă şi Literatură., fascicula XIII.

                Experienţă managerială atât în privinţa coordonării activităţilor didactice şi administrative ale Facultăţii de Litere, cât şi în privinţa coordonării de contracte de cercetare naţionale, sau în dezvoltarea şi coordonarea de noi laboratoare/centre de cercetare este dovedită de proiectele şi contractele/acordurile de cercetare naţionale şi/sau internaţionale câştigate prin competiţie prezentate în continuare:

A. Proiecte de cercetare-dezvoltare pe baza de contract / grant câştigate prin competiţie

1. Proiect de cercetare de tip Grant („Teoria şi practica discursului: tehnici de argumentare în discursul ştiinţific şi critic românesc – fundamente ale dezvoltării competenţei argumentative şi capacităţii critice la nivel academic”) finanţat de Academia Română, obţinut prin competiţie de Departamentul de Limbi Moderne Aplicate al Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, coordonat de prof. univ. dr. Anca Gâţă - membru în echipa de cercetare : 2500 RON

2.  Proiect de cercetare de tip Grant acordat de Academia Română, nr.98/2007, cu tema „Discursul critic românesc actual, între tradiţia criticii literare şi vârstele postmodernismului”, validat şi aflat în curs de desfăşurare în intervalul 2007 – 2008: 3413.84 RON

3. Proiect de cercetare CNCSIS – „Literatura în epoca totalitarismului. Perioada 1945-1965” . Coordonator al direcţiei de cercetare „Contestarea criticii estetice – studii de caz: Titu Maiorescu,  Eugen Lovinescu, G.Călinescu” – 2006-2008

B. Participarea la contracte / acorduri de cercetare

1. Acord de colaborare între Universitatea Liberă Internaţională din Moldova (ULIM) şi Universitatea „Dunărea de Jos”, prin Centrul de cercetare „Comunicare interculturală şi Literatură” – Membru în echipa de cercetare.

2. Proiectul naţional pentru Învăţământul Rural al MEC (Ro – 4691), finanţat de Banca Mondială – subcomponenta

3.Acord de colaborare între Academia Română - Institutul de Istorie şi Teorie Literară „George Călinescu” şi Universitatea „Dunărea de Jos”, Facultatea de Litere - Coordonator al unui colectiv de cercetare având misiunea de a participa la realizarea a două proiecte importante: Cronologia vieţii literare româneşti (1944-1964) şi Dicţionarul General al Literaturii Române.

4. Programul de perfecţionare a cadrelor didactice „Inovaţie şi schimbare în educaţie” coordonat de Univ. „Dunărea de Jos” Galaţi – Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic şi finanţat de MEdC -  2008-2012

        Prof. univ. dr. Doiniţa Milea - domenii de competenţă, Literatura română, Literatură comparată, Teoria literaturii, Istoria mentalităţilor şi geneza modelelor culturale. Este director al Centrului de cercetare “Comunicare interculturală şi literatură” al Catedrei de Literatură. Aria de interes este pusă în evidenţă de analiza formelor literare în general, a formelor narative în special, mai ales din punctul de vedere al restabilirii conexiunilor intrinseci ale raportului individului cu Istoria ca Centru, aşa cum reflectă, de exemplu, analiza cuprinsă în teza de doctorat, Romanul istoric românesc (2001), sub coordonarea acad. Eugen Simion. Tipologiile şi formele romaneşti, dar şi incidenţele socio-politice exercitate asupra imaginarului sunt urmărite în diferite studii centrate pe problematica discursului narativ, surprins atât în manifestările sale româneşti, dar şi europene. Amintim, selectiv, volumele de autor Forme ale ficţiunii narative, Ed. Alma, Galaţi, 2002, Elemente de poetică a povestirii, Ed. Alma, Galaţi, 2002, Confluenţe culturale şi configuraţii literare. Despre metamorfozele imaginarului în spaţiul literar, Ed. Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 2005, Spaţiu cultural şi forme literare în secolul XX. Reconfigurări, Ed. Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 2005. 

Coordonator de volume colective şi autor de capitole: Forme şi teritorii ale literaturii şi ale discursului critic contemporan. I Glosar şi antologie de texte, Editura Europlus, Galaţi, 2005 ISBN 9737845-09-9; capitolul Epicul, pp. 202 -. 253; Frontiere culturale şi literatură, Editura Europlus, Galaţi, 2006, ISBN 973-7845-30-7, ISBN 13978-973-7845-30-6; capitolul Realităţi culturale şi literatură în Europa Centrală, pp. 194 – 216; Actele Colocviului Internaţional Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor: vol. I, Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, Editura Fundaţiei Universitare ”Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006, ISBN (10)973-627-316-4 - Călătorie şi rătăcire – proza gândirii captive, pp.98 - 128; vol. II, Mentalităţi şi deschideri culturale, Editura Fundaţiei Universitare ”Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006, ISBN (13)978-973-627316-2; Actele Colocviului International -Discursul intelectual la raspantiile istoriei. Galati, 2007, organizat de Centrul de cercetare Comunicare interculturala si literatura, pe un Proiect de finantare Mect, ISBN 978-973-7845-68-9, p.171-176/271 (Scriitura ca reflex al identităţii intelectuale)

Studiile şi articolele publicate în volumele unor Conferinţe internaţionale validează competenţa Prof.univ.dr.Doiniţa Milea în aria prezentului proiect. Domeniile de competenţă, Literatura română, Literatură comparată, Teoria literaturii, Istoria mentalităţilor şi geneza modelelor culturale, asigură calitatea diseminării activităţii de cercetare, reflectată mai ales în stabilirea unor relaţii interuniversitare cu instituţii academice internaţionale de prestigiu (Universitatea Zaragoza, Teruel, Spania, Universitatea Liberă Internaţională din Moldova, Conseil International d’Etudes Francophones, Universitatea din Oregon, Statele Unite ale Americii). Activitatea de expert evaluator (în cadrul CNCSIS şi al Centrului Naţional pentru Burse de Studiu în Străinătate) este dublată prin cea de coordonare a unor proiecte, din care amintim selectiv :

       1. Coordonator a trei proiecte de cercetare tematică (în colaborare cu Conf.dr.Simona Antofi)  incluse în planul de cercetare al Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, finalizate prin publicarea a trei volume de studii: Forme şi teritorii ale literaturii şi ale discursului critic contemporan. I Glosar şi antologie de texte, Editura Europlus, Galaţi, 2005 ISBN 9737845-09-9; Strategii şi convenţii literare. Recuperări critice, Editura Europlus, Galaţi, 2005, ISBN 9737845005; Frontiere culturale şi literatură, Editura Europlus, Galaţi, 2006, ISBN 973-7845-30-7, ISBN 13978-973-7845-30-6.

2. Acord de colaborare între Universitatea Liberă Internaţională din Moldova (ULIM) şi Universitatea „Dunărea de Jos”, prin Centrul de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură

3. Acord de colaborare şi schimburi interuniversitare Erasmus,– Teruel, Universidad de Zaragoza, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Spania

4. Coordonator de direcţie analitică – Formele tradiţiei critice – în cadrul Grantului finanţat de Academia Română nr.98/2007 (« Discursul critic românesc actual, între tradiţia criticii literare şi vârstele postmodernismului »)

6. Coordonator de linie tematică în Proiect  FP7 – “Gender, Migration and Intercultural Relations in the Medirranean and South/East Europe – an Interdisciplinary Perspective” (GEMIC – SSH – 2007 – 3.3.01), Panteion University, Atena, Grecia.

1.       ARTICOLE PUBLICATE ÎN VOLUMELE UNOR MANIFESTĂRI ŞTIINŢIFICE INTERNAŢIONALE RECUNOSCUTE DIN ŢARĂ ŞI STRĂINĂTATE (cu ISSN sau ISBN)

-          Memoria literaturii: aderenţă şi regăsire în canonul literar şi cultural francez, comunicare individuală în cadrul Colocviului Internaţional „La Francopolyphonie comme vecteur de la communication”, organizat de AUF (Agence Universitaire de la Francophonie) şi Alliance Française, ULIM, Chişinău, Republica Moldova, 24 mars 2006, ISBN 978-9975-934-97-8, 8 p.

-           Un protocole d’écriture qui use un autre type de pacte de lecture dans les univers fictionnels fin de sičcle (Schimbarea de canon şi supravieţuirea unui gen în literatura română), comunicare individuală în cadrul Colocviului Internaţional « Conexiuni şi perspective în filologia contemporană », ediţia a II-a, consacrat lui Victor Banaru, organizat de Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Limbi şi Literaturi străine, Universitatea Liberă Internaţională din Moldova (ULIM) şi AUF (Agence Universitaire de la Francophonie), publicată în volumul manifestării, Ed. ULIM, Chişinău, Republica Moldova, 2006, 7 p.

-           L’itinéraire intertextuel en tant que génčse et reconstruction du monde-texte dans La Reprise d’Alain Robbe-Grillet, comunicare individuală în cadrul XV-čme Congrčs International d’Etudes Francophones Littératures, langages et arts : Rencontres et Création de la APFUE, Université de Huelva (Espagne), 9 – 12 mai 2006. (Programul e disponibil pe site-ul manifestării). Lucrarea este publicată în volumul manifestării, coordonat de Dominique Bonnet, Maria José Chaves Garcia, ISBN 978-84-96-826-15-1, Universidad de Huelva, Spania, 2007

-          Textul ficţional şi demersul critic – miza identitară, comunicare individuală în cadrul  Colloque International ULIM, La Francopolyphonie, Chişinău, 23 – 24 mars, 2007, publicată în volumul 1La Francopolyphonie. Langues et identités, ISBN 978-9975-9511-0, pp.188 – 194, volum coordonat de Institutul de cercetări filologice şi interculturale, Chişinău

-          Postcolonial Fictions: Culture,Information,Geographical Mobility,and Peripheral Identity, lucrare susţinută în cadrul 6th. International Conference of PHD Students, Humanities, Universitatea din Miskolc, Ungaria, 12-18 august 2007, ediţia a-VI-a, publicată în volumul conferinţei, seria Humanities,  ISBN 978-963-661-783-7, ISBN 978-963-661-777-6, pp. 165-173

-          L’Exil intérieur dans les romans de la dictature, comunicare individuală în cadrul   Colloque International ULIM, La Francopolyphonie, Chişinău, 23 – 24 mars, 2007, publicată în volumul 2 La Francopolyphonie. Langues et identités, ISBN 978-9975-934-37-4, pp.113 – 118, volum coordonat de Institutul de cercetări filologice şi interculturale, Chişinău, Republica Moldova

-          De la romanul istoric clasic la metaficţiunea generaţiei ’80, comunicare individuală în cadrul Colocviului Internaţional România şi Europa Transversală, organizat de Humboldt – Universität zu Berlin şi Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” – publicată în traducerea germană Vom klassischen historichen Roman zur Metafiktion der Generation der 80 – er Jahre, în Actele Colocviului, Berlin,  Germania, Ed. Humboldt Universität, 2007

-          Călătorie şi rătăcire. Parcurs al Istoriei în proza gândirii captive,  comunicare susţinută în cadrul Colocviului Internaţional « Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor », Galaţi, 26 – 28 mai 2006, manifestare organizată în cadrul unui proiect finanţat de MEC, sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură din cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi. Lucrarea a fost publicată în Actele Colocviului, vol. I, Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006, pp. 128 – 135, ISBN (10) 973-627-316-4, ISBN (13) 978-973-627-316-2.

-          Discurs identitar in spatiul spatiul romanesc de aderenta central- europeana. în volumul Conferinţei Internaţionale „Communication and Argumentation in the Public Sphere: Public Space vs Private Space”,  12-14 aprilie 2007, Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi; conferinţa face parte din proiectul DISCORPS CEEX, Discourse and Communication in the Romanian Public Space, 8 p. (în curs de publicare)

    Prof .univ. dr. Simona Antofi, prin domeniile de competenţă Literatura română, Teoria literaturii, Comunicare interculturală, a publicat următoarele volume: Cărţi publicate ca unic autor (Luceafărul - o re-lectură Ed. Junimea, Iaşi, 2004, ISBN 973-37-0186-6 (290 pagini – Teza de doctorat), Discursul poetic, Ed. Europlus, Galaţi, 2005, ISBN 973-87139-6-X (152 pagini), Spaţii culturale şi modele literare. Ipostaze ale discursului poetic şi ipoteze critice, Ed. Didactică şi Pedagogică, 2005, ISBN 973-30-1905-4 (205 pagini). Cărţi publicate în colaborare / capitole din cărţi: Ipoteze terminologice privind “punerea în discurs” şi rigorile poeticului, în Mélanges de terminologie et de sémantique, Ed. Academica, Galaţi, 2003, ISBN 973-8316-44-8 (p. 106-117), Textul. Abordare teoretică. Glosar de termeni; Liricul. Glosar de termeni; Texte de teorie şi critică literară. Antologie. A. Liricul, în Forme şi teritorii ale literaturii şi ale discursului critic contemporan, Ed. Europlus, Colecţia Universitaria, Galaţi, 2005, ISBN 973-7845-09-9 (p. 5-35; 50-100; 180-201), Poemul eminescian. Particularităţi structurale şi semantice, în Colocviile Filologice gălăţene, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2005, ISBN 973-30-1171-1 (p. 461-474), Elemente de poiein  eminescian în ”Luceafărul”. Observaţii privind raportul basmului “Fata în grădina de aur” cu poemul şi Elemente de narativitate în poemul “Luceafărul”, în Strategii şi convenţii literare. Recuperări critice, Ed. Europlus, Galaţi, 2005, ISBN 973-7845-00-5 (30 pagini).  Participări şi lucrări susţinute la conferinţe, colocvii şi simpozioane  naţionale şi internaţionale: The Byronian Model in the Romanian Romantic Poem -  International Conference of PHD Students, University of Miskolc, Hungary, august, 2003, Representational Means and Modalities - International Conference of PHD Students, University of Miskolc, Hungary, august, 2005, Identitate culturală, mituri istorice şi mituri politice în literatura paşoptistă. Lămurirea conceptelor şi formarea deprinderilor de lectură – Conferinţa de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională Promovarea artei şi culturii europene prin educaţie, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Galaţi, 2005, Relaţia autohtonism-europenism şi construcţia imaginii identitare româneşti în literatura paşoptistă. Modele romantice apusene şi relevanţa lor – Congresul Internaţional Limbă şi literatură – repere identitare în context european, Facultatea de Litere, Universitatea din Piteşti, octombrie, 2005, Littérature et identité culturelle roumaines dans le contexte des eurorégions - lucrare acceptată pentru susţinere la 2čme Séminaire Européen de l’Institut CEDIMES et de l’Université Saints CYRIL et MÉTHODE, L’Europe élargie et ses défis, Ohrid, Republica Macedonia, 23-26 martie, 2006. Director de proiect de cercetare - Grant finanţat de Academia Română nr.98/2007 (« Discursul critic românesc actual, între tradiţia criticii literare şi vârstele postmodernismului »)

        Conf. dr. Simona Alecu Marin - are o bogată experienţă în domeniul pedagogiei, fiind implicat încă din 1992 în susţinerea activităţilor instructiv-educative pe diverse trepte ale învăţământului. Domeniile de competenţă ale cercetătorului se încadrează în ştiinţele educaţiei: Fundamentele pedagogiei, Curriculum şcolar, Teoria şi metodologia instruirii, Teoria şi metodologia evaluării, Strategii educaţionale de dezvoltare a gândirii critice, Strategii educaţionale centrate pe elev, Dezvoltare organizaţională, Managementul proiectelor, Metodologia cercetării educaţionale, expertiză tehnică în proiecte Phare. Interesul deosebit pentru specificul cercetării socio-umane a avut ca rezultate semnificative publicarea unui curs despre „Metodologia cercetării educaţionale” şi realizarea tezei de doctorat „Dezvoltarea organizaţiei şcolare – repere teoretice şi metodologice” susţinută în domeniul Ştiinţele Educaţiei, în 2006 la Univ. Bucureşti. Activitatea de peste 10 ani din cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic al Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi concretizată în diverse atribuţii: organizator, formator şi evaluator în  formarea iniţială şi continuă a resursei umane din domeniul educaţiei la nivel preuniversitar, universitar şi postuniversitar, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din Universitatea ”Dunărea de Jos” Galaţi, referent de specialitate în serviciul de asigurare a calităţii programelor de studii din Universitatea ”Dunărea de Jos” Galaţi, director al Centrului Interinstituţional de Consiliere şi Orientare Profesională (CICOP) şi al Centrului Interinstituţional de Cercetări Socio-economice pentru Dezvoltare Durabilă (CICSEDD) din Universitatea ”Dunărea de Jos” Galaţi, reprezentantul Universităţii ”Dunărea de Jos” Galaţi în Consorţiul Regional pentru Dezvoltarea Regiunii de Sud-Est a României, reflectă experienţa de cunoaştere a domeniului pedagogic şi a implicării în abordarea problematicii  schimbărilor educaţionale. Se remarcă experienţa în colaborarea cu inspectoratele şcolare judeţene, Casa Corpului Didactic Galaţi, şcoli de aplicaţie/pilot din Judeţul Galaţi, UNICEF, Centrul „Educaţia 2000+”; WIG International - Tehnical Assistance for Phare Project; Departamentele de Pregătire a Personalului Didactic din Universităţile Bucureşti, A.I. Cuza Iaşi, Universitatea Tehnică din Bucureşti, Bacău, Constanţa, Cluj; University of Picardy “Jules Verne”, Faculty of Philosophy-Human and Social Sciencies, via Thil, 80025 Amiens, France; DPE Consulting, Damjanichu 23 III/18, H-1071 Budapest , HUNGARY; Institutul de Stiintele Educatiei, Chisinau,  Str. Doina, 104,  Republica Moldova. Cercetătorul are experienţă şi în psihopedagogia adulţilor ca formator în cadrul cursurilor de perfecţionare a personalului didactic şi a cursurilor postuniversitare „Profesionalizare psihopedagogică şi metodică” şi  „Managementul formării formatorilor”, în coordonarea manifestărilor ştiinţifice organizate de DPPD – conferinţa anuală  cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III” ajunsă la cea de-a 7-a ediţie (2000-2007), precum şi în editarea volumelor manifestărilor ştiinţifice şi a analelor universităţii „Dunărea de Jos” – seria Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, fascicula XXI.

Publicaţii - Alecu, S., 2005, „Metodologia cercetării educaţionale”,  Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, 110 pg., ISBN 973-627-230-3, „Problematica schimbărilor educaţionale contemporane”, 2006, în vol.” Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 1, 2006. ,  Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”,Galaţi,  pg. 9-18, ISSN 1842-1318;  Alecu, S., 2007, „Dezvoltarea organizaţiei şcolare. Managementul proiectelor”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 280 pg., ISBN 978-973-30-1992-2,  ” Ştiinţele educaţiei – Didactica aplicată,  Nr. 11, Universitatea din Bacău – DPPD, pg. 402-409, ISSN 1224-9866.

 Lucrări ştiinţifice publicate:

„Impactul teoriilor organizaţionale în învăţământul românesc” – 2005,  în vol.”Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XVIII, Filozofie, anul II, 2005, nr. 5,  pg.  43-49, ISSN 1583-512X.

 „Educaţie pentru integrare europeană - o nouă provocare în domeniul ştiinţelor educaţiei”, 2005, Analel Universităţii Oradea, Fascicula DPPD: Psihologie şi Psihopedagogie specială – Pedagogie – Metodică, Tom IX, pg. 160-166, ISSN 1224-6239

„Perspective ale promovării artei şi culturii europene prin educaţie” – 2006, DPPD  Galaţi, în vol „Promovarea artei şi a culturii europene prin educaţie”, Ed. Fundaţiei Universitare „ Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006,  pg. 36-43,  ISBN (10) 973-627-318-0; ISBN (13) 978-973-627-318-6.D.P.P.D.   

„School organization development through projects” – 2006, Conferinţa Internaţională „Edu-world”, ediţia a 2-a, în vol. „Education facing contemporary world issues”, Ed. Univ. Piteşti, 2006,  pg.  65-75, ISBN (10) 973-690-540-3; ISBN (13) 978-973-690-540-7. 

„New aproaches of school organization development” – 2006, Conferinţa Internaţională „Edu-world”, ediţia a 2-a, în vol. „Education facing contemporary world issues”, Ed. Univ. Piteşti, 2006,  pg. 55-64, ISBN (10) 973-690-540-3; ISBN (13) 978-973-690-540-7.  

„Evaluarea calităţii învăţământului - probleme şi perspective”, 2007,  în vol. “Probleme  actuale ale teoriei şi practicii evaluării în învăţământ”, Conferinţa Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, 15-16  noiembrie  2007,  Ed. Univers Pedagogic, Chişinău, Republica Moldova, pg. 337-339, CZU 37.0(082)=135.1=133.1=161.1, P93.

”Informational and relational dimension of didactic communication – 2007, Conferinţa naţională „Dimensiuni calitative ale profesionalizării pentru cariera didactică” – vol. „Studii şi cercetări ştiinţifice”, seria Ştiinţe socio-umane: Psihologia educaţiei – Ştiinţele comunicării, Ştiinţele educaţiei – Didactica aplicată,  Nr. 11, Universitatea din Bacău – DPPD, pg. 38-48, ISSN 1224-9866.

„ Contemporary approaches of school organization development”, 2007, coautor, Luminiţa Moraru, în vol.” Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 2,  Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”,Galaţi,  pg. 9-13, ISSN 1842-1318

Experiente anterioare in derularea proiectelor şi în management

- Proiectul internaţional Comenius 3  Network: „Promovarea artei şi culturii europene în educaţie”,  în parteneriat cu 11 ţări europene, finanţat de Comisia Europeană, proiect coordonat de Asociatia “Child”s Friends” din Sofia, Bulgaria - membru în echipă, 2005-2006

- Proiectul „Educaţie de calitate în mediul rural din Republica Moldova” coordonat de Institutul de Ştiinţele Educaţiei din Chişinău şi finanţat de Banca Mondială - membru în echipă, 2007-2011

- Proiectul „Strategii educaţionale centrate pe elev” pentru Univ. „Dunărea de Jos” Galaţi, iniţiat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării,  Univ. „Al. I. Cuza” Iaşi şi finanţat de  UNICEF -  director de proiect, formator, 2006-2007

- Programul de perfecţionare a cadrelor didactice „Inovaţie şi schimbare în educaţie”coordonat de Univ. „Dunărea de Jos” Galaţi – DPPD şi finanţat de MEdC - director de proiect, formator, 2008-2012

- Programul de perfecţionare a cadrelor didactice „Gândire critică şi lectură activă” coordonat de Casa Corpului Didactic Galaţi şi finanţat de MEdC - formator, 2008-2012

- Proiectul Phare Coeziune Economică şi Socială „Dezvoltarea formării continue pentru personalul din învăţământul preuniversitar” - „Profesorul 2000+ - profesionist al educaţiei centrate pe elev” coordonat de Centrul „Educaţia 2000+” Bucureşti  şi finanţat de MEdC – membru în echipă, formator, 2008-2009

- Proiectul Phare Coeziune Economică şi Socială „Dezvoltarea formării continue pentru personalul din învăţământul preuniversitar” - „Profesorul 2000+ - promotor al TIC în educaţie”, coordonat de Centrul „Educaţia 2000+” Bucureşti  şi finanţat de MEdC- membru în echipă, formator, 2008-2009

- Proiectul Phare „EuropeAid Project: Technical Assistance to support the National Centre for Staff Training in Pre-University Education in Romania” coordonat de WYG International - EuropeAid /121446/D/SV/RO -  membru în echipa de expertiză tehnică, 2006-2008

- Proiectul CNCSIS - CEEX nr. 160/2006 „Reţea europeana pentru promovarea unui model socio-economic de dezvoltare durabila locala si regionala (EURO_NET_DEVELOP)” – director de proiect,  2006-2008

            Lect. univ. dr. Nicoleta Ifrim – domenii de competenţă Literatura română, Teoria literaturii, Comunicare interculturală. Absolventă al unui Master în specialitatea Teoria şi practica textului, doctorandă în domeniul Filologie cu o temă privind fractalitatea ca metodă de intrare în textul literar (subordonându-se tematicii actualului proiect din punctul de vedere al strategiilor aferente interpretării discursului artistic), lect.drd.Nicoleta Ifrim, ca membru al colectivului de cercetare din cadrul Centrului „Comunicare interculturală şi literatură”, Facultatea de Litere, Galaţi, acordă un interes deosebit metodelor şi strategiilor de interpretare a textului literar, aşa cum pun în evidenţă articolele publicate în volumele unor conferinţe naţionale şi internaţionale de prestigiu, din care amintim selectiv: Perspective interdisciplinare în abordarea textului poetic. Melancolie de M.Eminescu – de la stereotipul critic la deschiderea interpretativă, în volumul Conferinţei de comunicări ştiinţifice internaţionale „Promovarea artei şi a culturii europene prin educaţie”, organizată de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea „Dunărea de Jos”, Galaţi, 29 octombrie, 2005, ISBN (10) 973-627-318-0, ISBN (13) 978-973-627-318-6, 7 pag., pp.467-473, Une nouvelle méthode de réception du texte littéraire - la théorie des fractals, în volumul Colocviului internaţional organizat de Universitatea Huelva, Spania – XV Colloque de L’association des professeurs de français de L’université espagnole, Colloque international des études francophones Littérature, Langage et Arts: recontres et création, 9-12 mai 2007, 11p., ISBN 978-84-96826-15-1, Oglinzile textuale şi dimensiunea fractală, în Caiete critice, august 2007, 9 pag, Fractology and Literature. Fractal Patterns in the Literary Text (coautor), în volumul colectiv al conferinţei internaţionale organizate de Universitatea din Miskolc, Ungaria, 14-20 august, 2005, ISBN 963-661-673-6- ö, ISBN 963-661-675-2, pp.259-264, Fractalii şi literatura. Repere fractalice în re-lectura poemului Melancolie de M.Eminescu, în volumul colectiv al Congresului internaţional „Limba şi literatura – Repere identitare în context european” organizat de Universitatea din Piteşti, 18-19 noiembrie 2005, ISBN 973-690-465-2, pp.87-99. Lista anexată de lucrări  validează interesul aparte pentru asumarea critică a unor noi metode de interpretare a textului literar, precum cea a fractalităţii, dezbătută, de altfel, în teza de doctorat în pregătire, « Poetica fractală în interpretarea textului literar ». În descendenţa activităţii de cercetare, în cadrul colectivului Catedrei de Literatură a Facultăţii gălăţene, lect.univ.drd.Nicoleta Ifrim îşi propune o analiză a fenomenului literar-identitar în contextul actual al globalizării, aşa cum reflectă articolele publicate: Cross-Cultural Review: Marginal Identity against Central Globalisation, în volumul Colocviului Internaţional „LA  FRANCOPOLYPHONIE: langues et identites” (vol.II), organizat de Universitatea Liberă Internaţională din Republica Moldova, Institutul de Cercetări filologice şi interculturale ICFI, 23-24 martie 2007, Chişinău, p. 158-161, ISBN 978-9975-934-37-4 şi Globalisation and Postmodernism, (coautor), în volumul colectiv al Conferinţei Internaţionale organizate de Universitatea din Miskolc, Ungaria, 11-17 august, 2003, ISBN 963-661-585-3-ö, ISBN 963-661-587-X, pp. 71-80

        Asist. univ. drd. Iulia Barna - domenii de competenţă: Curriculum şcolar, Teoria şi metodologia instruirii, Teoria şi metodologia evaluării, Didactica limbii şi literaturii române, Strategii educaţionale centrate pe elev,  absolvent al unui curs de Master - Politici educaţionale. În aceste domenii, cercetătorul în formare are rezultate semnificative, concretizate prin: articole publicate în reviste şi volume de specialitate, prin conceperea şi susţinerea unor seminarii de specialitate pentru studenţi, prin propunerea unor module de formare sau perfecţionare în colaborare cu Inspectoratul Judeţean Şcolar Galaţi , implicare în calitate de membru şi formator în cadrul proiectului de cercetare  educaţională: Inovaţie şi schimbare în educaţie . Tema  tezei de doctorat, “Virgil Tănase – studiu monografic”, se încadrează analizei fenomenului de impact al politicului în sfera discursului literar, cu aplicaţie specială asupra operei scriitorului amintit, ceea ce constituie o parte integrantă a demersului de cercetare avut în vedere în prezentul proiect.

Volume  publicate în colaborare:

G. Antohe, G., I. Barna, I.- Psihopedagogia jocului, Ediţia a doua completată, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi (acreditată de CNCSIS), 2006; (120 pagini). ISBN (10) 973- 627-280-X; ISBN (13) 978-973- 627-280-6;

Barna, A., Barna I., şa. -Îndrumar metodic pentru practică pedagogică, Ediţia a doua revizuită şi completată, Editura Europlus, Galaţi 2006; (138 pagini).ISBN 973-7845-02-1

Lucrări, referate, comunicări prezentate în sesiunile şi conferinţele ştiinţifice locale, naţionale şi internaţionale  publicate în volumele colective ale acestor manifestări:

Barna, Iuliana, - Unele aspecte ale evaluării şcolare la disciplinele umaniste, în volumul: Direcţii de optimizare a activităţii educaţionale, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, DPPD, Galaţi, 2005, pag. 298-293.(ISBN 973-627-227-3)- acreditată de CNCSIS

Barna, Iuliana, -Studiu comparativ al sistemelor educaţionale în unele ţări balcanice, în volumul: Direcţii de optimizare a activităţii educaţionale, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, DPPD, Galaţi, 2005, pag.114-119. (ISBN 973-627-227-3)- acreditată de CNCSIS

Barna, A., Barna I., – Problematica  autoeducaţiei din perspectivă istorică, în volumul: Promovarea artei şi a culturii europene prin educaţie, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, DPPD, Galaţi, 2006, pag.22-30.(ISBN 973-627-318-0)- acreditată de CNCSIS

Barna Iuliana, - Pedagogical tact and its effects on pupil’s personality building process, în volumul Conferinţei Internaţionale EDU – WORD 2006 cu tema:  “Education facing contemporary world issues”, Editura Universităţii din Piteşti, 2006, pag. 74-85. (ISBN 978-973-690-541-4)

Barna, Iuliana, - Educarea creativităţii elevilor în procesul de învăţământ în volumul Conferinţei de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională cu tema: Problematica educaţiei în mileniul III, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, DPPD, Galaţi, 2007, pag. 60 – 68, (ISBN 978-973-627-382-7).

Barna, A, Barna I., - Analiza aprecierilor făcute de educatori şi educabili asupra unor situaţii pedagogice controversate de tact şi lipsă de tactul pedagogic,  în volumul Conferinţei de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională cu tema: Problematica educaţiei în mileniul III, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, DPPD, Galaţi, 2007, pag. 51-59,(ISBN 978-973-627-382-7).

Barna Iuliana,- Metode folosite de studenţi în procesul de autocunoaştere şi autoeducaţie, în volumul: Învăţământul superior-tendinţe spre modernitate, Universitatea de Stat din Moldova, Catedra de Sţiinţe ale Educaţiei, Chişinău, 2006, editat de Centru Editorial – poligrafic al USM, pag.466-482. ( ISBN 978-9975-70-687-2).

Barna Iuliana,- Tactul pedagogic în mediul universitar, în volumul: Învăţământul superior-tendinţe spre modernitate, Universitatea de Stat din Moldova, Catedra de Sţiinţe ale Educaţiei, Chişinău, 2006, editat de Centru Editorial – poligrafic al USM, pag.158-171. ( ISBN 978-9975-70-687-2)

 

 Înapoi