IMPACTUL FACTORULUI POLITIC ŞI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZUMAT
|
CONTRACTOR: UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAŢIRECTOR, Prof. univ. dr. ing. Viorel MÎNZU
SINTEZA LUCRĂRII ANUL 2010
1. DATE GENERALE ALE PROIECTULUI Proiectul “IMPACTUL FACTORULUI POLITIC SI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989” propune investigarea, analiza si interpretarea obiectiva atat a fenomenelor cat si a consecintelor pe care le-a generat imixtiunea politicului in statutul educational al literaturii (invatamantul liceal si universitar) in perioada 1948-1989. Miza proiectului este dublă 1. cunoasterea si analiza fluctuatiilor pe care le-a cunoscut literatura in sistemul educational romanesc, in functie de intensitatea determinarilor produse de factorul politic si ideologic in doua etape ale acestei perioade: 1948-1965 (invazia totala a politicului in literatura si subordonarea acesteia unui scop exclusiv propagandistic), 1965-1989 (scaderea presiunii politice, reapropierea de specificitatea estetica, dar si intensificarea dimensiunii nationaliste) 2. identificarea consecintelor acestei imixtiuni asupra modelului estetic si psiho-comportamental al generatiilor formate în această perioadă. Având caracter interdisciplinar - cu metode proprii statutului si receptarii textului literar si domeniului psiho-pedagogic - proiectul beneficiaza de o echipa alcatuita din specialisti ai ambelor domenii care vor supune cercetarii texte legislative privitoare la sistemul educational, articole si directive aparute in presa centrala si de specialitate, documente curriculare (programe şi manuale), demersul de cercetare vizeaza si un studiu comparativ al experientelor altor tari europene care au trecut prin regimuri politice similare. Proiectul se finalizează cu un raport menit să orienteze politicile educaţionale necesare şi echilibrate în domeniu. 2. SINTEZĂ OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI ŞI REZULTATE PENTRU ANUL 2010 Anul 2010 din proiectul IMPACTUL FACTORULUI POLITIC SI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989 a însemnat continuarea activităţii stiinţifice iniţiate în 2009 şi angajarea în patru direcţii de cercetare care au vizat cunoasterea si analiza fluctuaţiilor pe care le-a resimţit literatura în sistemul educational românesc, în functie de intensitatea determinărilor produse de factorul social, politic si ideologic. Activităţile realizate de membrii echipei pentru fiecare obiectiv în parte au dus la atingerea acestora şi concretizarea în rezultatele prevăzute iniţial: 1. Identificarea ideilor, direcţiilor specifice discursului politic şi ideologic care apar în comentariul textelor din manualele şcolare. 2. Analiza interdisciplinară a impactului noilor modele literare introduse în manuale (scriitori care reprezintă noua putere politică) în perioada avută în vedere. 3. Analiza comparativă a statutului literaturii în învăţământul românesc şi în instituţiile educaţionale din ţări care au trecut prin experienţe politice similare 4. Achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor de documentare şi a schimburilor de experienţă; susţinerea logistică a workshop-ului. Implicarea tuturor membrilor echipei de cercetare a favorizat colectarea şi studiul textelor legislative privitoare la sistemul educaţional (Decretul 175/3 august 1948, privind reforma învăţământului, Legea privind Învăţământul în Republica Socialistă România, nr. 11/13 mai 1968, Legea Educaţiei şi Învăţământului, nr. 28/ 21 decembrie 1978), articole si directive apărute în presa centrală şi de specialitate, documente curriculare - programe şi manuale şcolare din întregul interval supus investigaţiei, demersul de cercetare incluzând şi elemente de studiu comparativ al experienţelor altor tări europene - Portugalia şi Spania - care au trecut prin regimuri social-politice similare. Rezultatele semnificative ale proiectului sunt reflectate în cele 47 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS, pe problematica filologică şi psihopedagogică a proiectului, 45 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale, workshopul organizat cu tema “Politizarea programelor şi a manualelor şcolare în perioada postbelică” cu participarea a 34 de specialişti şi 8 noi acorduri de colaborare în domeniul cercetării. Stagiile de documentare realizate la Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Centrală Pedagogică, Institutele de Cercetare ale Academiei Române, precum şi la Facultăţile de Litere şi Ştiinţe ale Educaţiei au dus la colectarea unui volum informaţional relevant pentru tematica proiectului. Pentru ilustrare menţionăm câteva date documentare semnificative, obţinute, unele dintre ele cu dificultate, din sursele instituţionale amintite: Gh. Vasilichi, Ministrul Învăţământului Public: „Reforma învăţământului”, Editura Tineretului, 1949; Limba română. Programa de limbă şi lectură literară pentru clasele V – VII. Aprobată de Ministerul Învăţământului Public cu. Nr. 26028/1952; Limba şi literatura română. Programa pentru anii I – III şcoli medii tehnice pe anul şcolar 1951-1952 (aprobată cu nr. 68121 din 21 august 1951); Programa de noţiuni de teoria literaturii, pentru clasa a VIII-a (aprobată cu nr. 22. 488/1958); Literatura română. Culegere de texte pentru clasa a IX-a (1953) Literatura română. Culegere de texte pentru clasa a X-a (1953); Programa de literatura română pentru clasa a X-a (tranziţie - aprobată cu nr. 61.742/1957); Programa de literatura română pentru clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a (aprobată cu nr. 36.600/1960). Din cercetarea tuturor acestor documente s-au conturat pricipalele elemente de structurare a unui raport privind regimul educaţional al literaturii în cuprinsul istoriei comuniste a României postbelice. Subordonată factorului politic şi ideologic, literatura a funcţionat în intervalul 1948-1965 ca important instrument propagandistic, iar în privinţa statutului ei şcolar, ca modalitate esenţială de formare a mai multor generaţii în spiritul unor modele de multe ori false, alteori cel puţin discutabile, aproape toate puternic marcate de ideologia marxist-leninistă şi de preceptele educaţionale sovietice. Un scurt extras din Programa de limbă şi lectură literară pentru clasele V – VII (1952), poate fi exemplificator pentru rolul strict ideologic pe care autoritatea politică îl atribuia disciplinei respective. În prima frază a secvenţei intitulate „Scopul studierii literaturii”, documentul citat precizează: „Lecţiile de lectură literară au un important scop educativ, urmărind în mod consecvent să formeze elevilor o concepţie marxist-leninistă despre lume, să-i educe în spiritul morale comuniste. Punând în lumină caracterul educativ al operelor literare alese, profesorul trebuie să dea o deosebită atenţie educaţiei elevilor în spiritul patriotismului şi al intenaţionalismului proletar, în spiritul dragostei neţărmurite faţă de Uniunea Sovietică, eliberatoarea şi sprijinitoarea noastră, bastionul păcii şi al independenţei popoarelor, în spiritul dragostei fierbinţi faţă de marele Stalin, cel mai bun prieten al poporului nostru”. Abordarea interdisciplinară, pe trepte istorice şi politice deja consacrate a evidenţiat efectele schimbării ierarhiei de valori şi măsura în care învăţământul românesc s-a resimţit la nivelul proiectării modelului educativ, prin selecţia şi „valorificarea moştenirii literare” sau prin impunerea unor noi modele şi scări de valori ideologizate. Tăcerea sau blamul la adresa unui mare număr de scriitori şi oameni de cultură, reeditarea selectivă după criterii politizante sau deformarea sensului operelor prin interpretări dogmatice au funcţionat la fel de agresiv asupra generaţiilor în formare ca şi programele şi metodicile politizate asupra corpului profesoral. Excluderea unor mari scriitori din literatură s-a realizat atât prin interdicţia reeditării operei, cât şi prin scoaterea lor din manualele şcolare şi din programele analitice, pe baza unor criterii ideologice şi de clasă, care au însoţit şi „reconsiderarea” unora dintre aceştia după ’65. Cenzurarea corectei informaţii şi schimbarea mentalităţii populaţiei şcolare sunt două din instrumentele de bază pentru ştergerea memoriei şi a identităţii culturale trecute. Dar metodele cele mai eficiente în schimbarea mentalului colectiv s-au dovedit interdicţia surselor de idei scrise şi rescrierea/răstălmăcirea textelor studiate în învăţământul şcolar şi universitar. Investigarea şi interpretarea mai multor surse documentare: listele publicaţiilor interzise, mişcarea fondului de carte de la categoria „carte uzuală” la „carte specială” au demonstrat interzicerea ediţiilor clasice şi a tuturor manualelor şcolare anterioare anului ’47 (prin directive şi acte normative apărute între ’48 şi ’60). Cu diferite măsuri şi conţinuturi, fenomenul a continuat până în anul 1989, chiar dacă presiunea politicului în ultimii 30 de ani ai acestei perioade nu a mai fost atât de evidentă şi represivă şi a permis învăţământului şcolar şi universitar introducerea unor modele literare de autentică valoare estetică. Documentele reflectă interferenţa dintre spaţiul politic-ideologic şi selecţia/interpretarea textelor din manualele şcolare de literatură română. Investigaţia realizată şi concretizată în articolele publicate şi prezentate la conferinţe arată modificările de intensitate ale presiunii factorului politic şi efectele acestora în planul reflectării literaturii în învăţământul românesc pe parcursul unor etape diferite: de la „obsedantul deceniu”, prin perioada de „deschidere” 65’-73’ şi apoi spre etapa de „închidere” a perspectivelor în forme ale naţionalului şi specificităţii de multe ori false, proclamate până în 89’.
3. SINTEZA REZULTATELE PROIECTULUI ÎN ANUL 2010
4. SINTEZĂ CRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru anul 2010 - ARTICOLE ÎN REVISTE INDEXATE ISI şi BDI :
1. Limba, literatura şi învăţământul românesc sub zodia „concepţiei sociologice a limbajului”, (La langue, la littérature et l’enseignement roumain sous le signe de la «conception sociologique du langage»), Prof. dr. Nicolae Ioana - Andrei GRIGOR[1] şi Conf. dr. Simona MARIN[2] , lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Revue Roumaine de Linguistique”, anul apariţiei 2011, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” Bucureşti, Publishing House of the Romanian Academy, ISSN: 0024-3523, http://www.lingv.ro 2. Phenomena Preceding the Literature Ideology-Oriented Textbooks (1944-1948) -Prof dr. Nicolae Ioana, lucrare publicată în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 1 (9)/2010, cod 489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 3. La littérature dans les programmes et les examens au lycée – Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin (Alecu), lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 2 (10)/2010, cod 489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 4. Aspects de la propagation du discours ideologique marxiste dans la presse ŕ la fin de la 5čme décennie – Prof. dr. Nicolae Ioana, lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 2 (10)/2010, cod 489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 5. Modalités d’imposer la critique marxiste dans les premičres années du communisme roumain – Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin (Alecu) lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 3 (11)/2010, cod 489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 6. Sincronizări: discurs literar /discurs social – politic - Prof.univ.dr.Doiniţa Milea, articol publicat in revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr. 2/2010, ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, pp., revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org). 7. Politique, esthétique et idéalisme moral dans la représentation fictionnel du passé- Prof.univ.dr.Doiniţa Milea, publicată în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr. 3/2010, ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 8. La poésie comme insurrection - Pablo Neruda - Prof.univ.dr.Doiniţa Milea, în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr. 1/2010, ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, p.223-228, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 9. Santa Cetate – Ion Heliade Rădulescu ou sur lʼ(in)actualité de lʼidéologie du socialisme utopique – Prof.univ.dr.Simona Antofi, Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, România, în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 2 (10) / 2010, ISSN 1844-6965, B+, cod CNCSIS 489, 5 pagini 10. The Literary Text and Its Fractal Structures : Towards a New Reading Ideology - Lect.dr.Ifrim Nicoleta articol publicat în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr. 1/2010, ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, p.205-208, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 11. Ideologie şi literatură în presa culturală a epocii comuniste – Lect. dr. Ifrim Nicoleta, publicată în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr. 2/2010, ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 12. “Romanian writers - between political exile and personal identity” (Scriitori români- între exilul politic şi identitate personală), Asist. univ. drd. IULIANA BARNA, “Universitatea Dunarea de Jos”, Galaţi, România, lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 2(10)/2010, cod 489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org) 5. IMPACTUL EDUCAŢIONAL AL PROIECTULUI Rezultatele înregistrate în cadrul proiectului sunt generate printr-o abordare originală, fiind produsele unei cercetări integrate, ce are ca element de noutate dubla perspectivă, literară şi psiho-pedagogică, privind presiunea politicului şi ideologicului asupra reflectării literaturii în învăţământul românesc între 1944-1989 şi impactul acesteia asupra modelului comportamental social, evidenţiind măsura în care o instituţie ca învăţământul românesc s-a resimţit la nivelul proiectării modelului educativ, prin selecţia şi „valorificarea moştenirii literare” sau prin impunerea unor noi modele şi scări de valori ideologizate. Direcţiile de cercetare se constituie în noi paradigme de lucru, lansând spre analiză interdisciplinară problematica politicilor educaţionale din învăţământul românesc şi impactul influenţelor social-politice şi ideologice asupra ofertei curriculare şcolare. Originalitatea demersului de cercetare rezidă din complementaritatea abordărilor fundamentale ştiinţifice dar şi metodologice, proiectul integrând rezultate centrate deopotrivă pe identificarea directivelor şi a actelor normative care au condiţionat schimbările educaţionale esenţiale între 1948-1965 şi 1965-1989, analiza modului de selecţie a autorilor şi textelor de limbă şi literatură română, operată la nivelul învăţământului între 1948-1965 şi 1965-1989, identificarea ideilor, direcţiilor specifice discursului politic şi ideologic care apar în comentariul textelor selectate din manualele şcolare, analiza interdisciplinară a impactului noilor modele literare introduse în manuale (scriitorii care reprezintă noua putere politică) în perioada avută în vedere, sau analiza comparativă a statutului literaturii în învăţământul românesc şi în instituţiile educaţionale din ţări care au trecut prin experienţe similare. Impactul social şi cultural al proiectului poate fi evidenţiat şi prin trimitere la actualitatea educaţională. După 1989, se poate observa un fenomen similar cu perioadele supuse analizei ăn proiect. Statutul literaturii române în şcoală/universitate este încă obiectul unui proces de reaşezare, marcat de contradicţii, excese, revizuiri uneori îndreptăţite, alteori (din nou) determinate politic sau „partizan” – toate riscând să situeze în poziţie secundă tocmai modelul în spiritul căruia ar trebui să se dezvolte acest vector formativ: specificitatea estetică. De aceea, investigaţia, analiza şi interpretarea obiectivă a faptelor şi, mai ales, a consecinţelor pe care le-a generat imixtiunea politicului în natura specifică a acestei discipline de studiu se pot constitui într-un raport care să orineteze politici educaţionale necesare şi echilibrate în domeniu. Pornind de la tema proiectului şi de la domeniul supus analizei, abordarea interdisciplinară s-a impus ca modalitate de lucru obligatorie pentru înregistrarea şi cuantificarea impactului atitudinal asupra unor generaţii marcate de schimbări curriculare succesive. Importanţa caracterului interdisciplinar este dată de direcţii complementare de operare asupra corpusului de date şi texte referitoare la învăţământul postbelic, în general, şi asupra ariei curriculare de limbă şi literatură, în special. Elementele legate de analiza modelului cultural de epocă, de statutul socio-psiho-educaţional al grupurilor-ţintă, de cuantificarea impactului politizării literaturii asupra domeniului de analiză au impus cu necesitate un demers conjugat interdisciplinar. Proiectul are ca scop înregistrarea modului în care controlul şi intervenţia directă în formarea culturală prin manualele şcolare, prin mişcarea către înregistrarea evenimentului social şi politic în spaţiul literar, au generat, pe de o parte, o literatură ancorată în tezele şi clişeele „realismului socialist” şi ale sloganelor politice, iar pe de altă parte, conturarea modelului cultural generat şi modificările din comportamentul social al unor generaţii succesive la nivelul unor atitudini, cunoştinţe şi manifestări sociale. Analiza pe care am iniţiat-o în anul 2010 asupra schimbării graduale a unor modalităţi de îndoctrinare politică, prin învăţământul românesc, este dublată de observaţia corelată asupra ierarhiilor intelectuale şi valorice, ceea ce permite un impact educaţional asupra mai multor direcţii analitice ce vizează fie tradiţia culturală naţională şi modul de exploatare a modelelor prin textele selectate în manualele contemporane de limbă şi literatură română, fie prezenţa spaţiului cultural, social şi politic de actualitate, ca posibil model formator. Datele obţinute printr-o analiză comparativă şi interdisciplinară, care permite ca observaţiile operate asupra documentelor şcolare să fie dublate de culegerea unor date concrete, din stagii de cercetare şi documentare, pe baza unor anchete orientate pe grupuri de generaţii reprezentative, constituie deja o bază de date pertinentă în măsurarea unor modificări adaptative în comportamentul personalităţilor în formare. Datele obţinute prin această modalitate analitică vor fi folosite în ultimul an al proiectului pentru măsurarea impactului cognitiv, determinat de politizarea textelor din învăţământul românesc din perioada analizată, asupra nivelului afectiv şi comportamental determinat de interiorizarea modelelor studiate. Proiectul se va finaliza în anul 2011 raportul de cercetare privind Statutul literaturii în învăţământul comunist şi efectele politizării acesteia în formarea generaţiilor postbelice”, având caracter de reper pentru schimbările curriculare actuale. DIRECTOR PROIECT: Prof. univ. dr. Nicolae IOANA(Andrei Grigor) , 18.11.2010
[1] Andrei Grigor - prof. univ. dr. Nicolae Ioana, University „Dunărea de Jos” Galaţi; This work was supported by CNCSIS –UEFISCSU, project number PNII – IDEI code 949/2008 [2] Conf. univ. dr. Simona Marin, Postdoctoral Grant Recipient, Romanian Academy, Iasi Branch; This paper was made within The Knowledge Based Society Project supported by the Sectoral Operational Programme Human Resources Development (SOP HRD), financed from the European Social Fund and by the Romanian Government under the contract number POSDRU ID 56815 |