IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN  PROZA LITERARA POSTBELICA ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE  IN PLAN SOCIAL

REZUMAT

OBIECTIVE

CARACTERUL INTERDISCIPLINAR

IMPACT ESTIMAT

ECHIPA

COLOCVII  2009,2010,2011

WORKSHOP    2009,2010, 2011

IMPACT REZULTATE

REZULTATE PROIECT

LINK-URI

 CONTRACTOR: UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAŢI                         

RECTOR,

Prof.  univ. dr. ing. Viorel MÎNZU

  

SINTEZA  LUCRĂRII

ANUL   2011

Programul: 

IDEI

 

Tipul proiectului:

Proiect de cercetare exploratorie

 

Cod proiect:

ID_947

 

Titlul proiectului

IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL

 

Director proiect

Prof. univ. dr. Simona ANTOFI

 

Contract de finanţare 

CNCSIS nr. 767 din 19.01.2009

 

 

Membri în echipa de proiect

 Prof. univ. dr. Nicolae Ioana

Conf.univ.dr. Simona Marin

Lect.univ.dr. Alina Crihană

Lect.univ.drd. Sandrina Mindu 

 

1. DATE GENERALE ALE PROIECTULUI

 

Proiectul “IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL” propune corelarea a două tipuri de abordare a personajului feminin din unghi tipologic:

  1. modul în care instrumentarul literar modifică, procesează şi rescrie realitatea;
  2. felul în care reprezentările literare ale feminităţii revin în realitate şi pot deveni modus vivendi.

Perspectiva inter şi transdisciplinară se bazează pe corelarea a două teritorii şi practici de analiză oarecum separate prin miza lor, urmărind totodată acomodarea reciprocă a acestora în scopul investigării modului în care literatura prelucrează realitatea şi o repune, ulterior, în circuitul social, transformând o serie de modele comportamentale în ficţiune, pentru ca, ulterior, să se reaşeze în tiparele sociale şi comportamentale ale realităţii. Proiectul propune o analiză, din perspectivă socio-psiho-educaţională, a fenomenului de generare a modelelor comportamentale în funcţie de schimbarea statutului tradiţional al femeii, prin adăugarea de noi roluri sociale conforme cu ideologia epocii postbelice, realitate reflectată din plin atât în literatură, cât şi la nivel ideologic, în speţă de teoriile feministe.

Echipa de cercetare a proiectului, alcătuită din specialişti în cercetarea fenomenului literar, al evoluţiei formelor şi a structurilor semnificative specifice, ca şi a teoriilor adecvate, precum şi din cercetători care investighează componenta psiho-socio-educaţional a procesului didactic desfăşurat la nivel universitar şi preuniversitar, asigură şi susţine caracterul de cercetare fundamentală şi implicaţiile ştiinţifice ale acestui demers integrativ, ce rezultă din asocierea teoretico-metodologică a ideologicului (teoriile feministe, politicul) cu teoriile receptării şi ale lecturii, cu psihanaliza discursului represiv/defulator şi cu analiza socio-psiho-educaţională, cu scopul de a elabora un model de abordare interdisciplinară a unor teme similare.

 

2. SINTEZĂ OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI  ŞI REZULTATE  PENTRU ANUL  2011

  Anul 2011 din proiectul IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL reprezintă ultima etapă a cercetării care a avut drept scop continuarea şi finalizarea activităţii complexe derulate în intervalul 2009 – 2010, vizând determinarea impactului personajului feminin din literatura română a prozei literare postbelice asupra modelelor comportamentale reflectate în plan social, pe baza schimbărilor ideologice, sociale, morale şi educaţionale survenite.

 Direcţiile de cercetare sunt:

  1. identificarea textelor epice ilustrative pentru modificările de paradigmă a personajului feminin în funcţie de evoluţia raportului politic – estetic;
  2. identificarea tipologiei feminităţii sub aspect literar şi socio- psiho-educaţional;
  3. analiza literară şi psiho-educaţională a statutului social al femeii reflectat în proza literară postbelică.

Membrii echipei de cercetare -  prof. dr Simona Antofi, prof. dr. Nicolae Ioana, conf. dr. Simona Marin, lect. dr. Alina Crihană, lect. drd. Sandrina Mindu au participat la realizarea tuturor activităţilor prevăzute pentru fiecare obiectiv în parte şi au contribuit, conform sarcinilor stabilite, la finalizarea acestora şi la concretizarea în rezultatele prevăzute iniţial:

 

1. Determinarea impactului personajului feminin din proza literară postbelică asupra modelelor comportamentale reflectate în plan social

 1.1. Construirea şi aplicarea setului de instrumente de evaluare a impactului MIPSF

1.2. Culegerea şi prelucrarea datelor obţinute

1.3. Publicare articole

1.4. Participare conferinţe, simpozioane ştiinţifice şi stagii de cercetare

 

2. Diseminarea rezultatelor prin publicare în reviste de specialitate şi organizarea de manifestări ştiinţifice

 2.1. Redactarea şi publicarea de lucrări ştiinţifice

2.2. Organizarea unui simpozion ştiinţific cu tema Reprezentări ale feminităţii şi    relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social

2.3. Editarea volumului simpozionului

2.4. Popularizare prin mass-media a rezultatelor simpozionului şi ale proiectului

2.5. Afişarea rezultatelor proiectului în pagina web

 

3. Achiziţionarea echipamentelor, planificarea vizitelor de documentare şi  a schimburilor de experienţă, susţinerea logistică a simpozionului prevăzut în planul de cercetare al proiectului

 3.1. Derularea procedurilor pentru achiziţia de echipamente, software, consumabile, cărţi, alte materiale şi servicii necesared erulării proiectului

3.2. Perfectare procedurilor şi organizarea deplasărilor în vizitele de documentare şi a schimburilor de experienţă în ţară şi în străinătate, planificate în vederea definitivării proiectului (Franţa, Ungaria, Portugalia, Republica Moldova, Grecia, Spania, Germania, Italia, Elveţia, precum şi alte ţări cu experienţe politico-educaţionale similare sau în care exsistă lectorate universitare de limba şi literatura română şi centre culturale româneşti

3.3. Înscriere la conferinţe şi alte manifestări ştiinţifice din ţară şi din străinătate şi organizarea participării membrilor din echipa de cercetare

3.4. Achiziţionarea materialelor şi planificarea acţiunilor necesare desfăşurării proiectului

3.5. Diseminarea şi mediatizarea rezultatelor proiectului în ţară şi în străinătate

3.6. Transmiterea rapoartelor solicitate de finanţator

  

DESCRIEREA REZULTATELOR CERCETĂRII

 Problematica cercetării şi diseminarea rezultatelor prin lucrări ştiinţifice

 Cercetarea ştiinţifică derulată în anul 2011 continuă, dezvoltă şi aduce noi şi necesare elemente activităţii anterioare, exploatând atât rezultatele obţinute în anul 2009, cât şi pe cele din anul 2010, care au fost semnificative, în pofida nefinanţării proiectului. Ca urmare, în această etapă de cercetare s-a urmărit, din punct de vedere teoretico-metodologic, corelarea a două tipuri de abordare a personajului feminin din unghi tipologic, respectiv modul în care instrumentarul literar modifică, procesează şi rescrie realitatea, şi felul în care reprezentările literare ale feminităţii revin în realitate şi pot deveni modus vivendi. Faptul că această dublă transformare a unor componente ale imaginarului feminin se produce între un construct mental – realitatea înţeleasă ca un ansamblu de reprezentări specifice unei epoci, în raport strâns cu epistemologia, socialul, mentalităţile, artele, ideologiile, politicul etc. –  şi literatura însăşi, ale cărei modele de feminitate sunt angajate într-un proces complex de identificare estetică şi psihosocială, pe care îl performează cititorul în procesul de lectură a textului literar, s-a constituit în baza demersului analitic şi a fundamentat cercetarea practic-aplicativă, executată asupra unor texte literare considerate reprezentative din unghiul cercetării şi al specializărilor înrudite ale membrilor echipei.

Aşa se face că s-au reunit, în corpus-uri de texte literare, exemple actuale ale diarismului feminin (prof. dr. Simona Antofi), personaje ale romanului românesc din anii ’60 – ’70 (lect. dr. Alina Crihană), tipologii specifice literaturii române moderne (prof. dr. Nicoale Ioana), precum şi reverberaţiile acestora în comportamentul social al grupului de subiecţi supus investigării realizate cu instrumentele modelului socio-psiho-educaţional - MIPSF (conf. dr. Simona Marin şi lect. drd. Sandrina Mindu). Dintre lucrările ilustrative acceptate spre publicare în reviste academice şi acte ale conferinţelor – indexate BDI / ISI şi recunoscute pe plan internaţional – se cuvin menţionate:

- cele realizate de prof. univ. dr. Simona Antofi (The Role Played by Literature in the Inter-cultural Educational Process. Educational Extensions of the Contemporary Feminine Diaries, Feminism and Feminine Profiles in Romanian Contemporary Literature – from Feminine Intimate Writing to Reality as Compensatory Project, Le personnage féminin comme déconstruction canonique et évaluation des stéréotypes sociaux), care urmăresc, din perspectiva mai multor metode critice (hermeneutică, naratologie, sociologia literaturii etc.) configurarea identităţii narative a personajului feminin în scriitura diaristice, un personaj decis să-şi autocenzureze vocile şi măştile intimităţii în favoarea imaginii publice a intelectualei şi a scriitoarei care, refuzându-se ca atare, se (re)construieşte permanent în spaţiul de securitate şi de libertate al scriiturii;

- cele realizate de lect. dr. Alina Crihană (Figures mythiques féminines et imaginaire utopique dans le roman roumain de l’aprčs-guerre) care propun o analiză personajelor feminine din textele corpusului din perspectiva mitocriticii şi a mitanalizei – raportabilă la cei doi poli ai imaginarului social (ideologia şi utopia);

- cele care îmbină armonios cele două perspective: literară şi socio-psiho-educaţională realizate de conf. dr. Simona Marin şi prof dr. Nicolae Ioana (The feminine typology in a literary and socio-psychoeducational approach, Analiza psihopedagogică a comportamentelor de gen) şi lect. dr. Sandrina Mindu (Psychoeducational approach of feminine typology in romanian contemporary social systemComportamentul de sex-rol al femeii adulte între tradiţional şi modern).

Dacă demersul teoretico – metodologic şi aplicativ propune o perspectivă interdisciplinară orientat pe două direcţii: o abordare critică a modului în care literatura construieşte/deconstruieşte modelul feminin al unei epoci şi o abordare socio-psiho-educaţională a modului în care modelul literar se interiorizează, este asumat şi determină comportamente în plan social, în epoca postbelică schimbările radicale în plan politic şi socio-cultural au determinat modificări de paradigmă la nivelul imaginarului feminin şi al modelelor conexe de comportament social, care au avut un conţinut diferit de la o etapă la alta. În perioada proletcultistă, de pildă (1948-1960), literatura devine instrument de propagandă care nu preia, ci produce, pentru a pune în circulaţie, la nivel social, o serie de modele de comportament feminin construite după un reţetar unic. Experienţele şi deziluziile personale, provocate de presiunea continuă a mediului social şi politic, determină fie secretizarea lumii interioare a personajului feminin, sustrasă constrângerilor exterioare, fie adaptarea la modelul puternic deformat de contextul ideologizat şi politizat al epocii. Cercetarea interdisciplinară a abordat modelele literare susceptibile de a fi transferate în realitate şi experimentate ca atare şi a urmărit dacă, în ce măsură şi în cazul căror categorii socio-psiho-educaţionale ale feminităţii s-a realizat acest transfer, în funcţie de modificările paradigmatice survenite în diferite etape (proletcultism, şaizecism, optzecism). Suportul principal al demersului aplicativ corelat, a fost, din acest punct de vedere, modelul de analiză propus de Școala de la Jena, în special de H. R. Jauss, întrucât propune o sistematizare teoretică şi o verificare practică a tipurilor de identificare  - afectivă, intelectivă, psihică etc. – posibile între lector şi personajele feminine din textele literare cu care ia contact. După 1989, în plină dezbatere a chestiunii identităţii culturale, rolul femeilor în procesul de mutaţie a valorilor a crescut simţitor, dată fiind conştientizarea faptului că acestea se reprezintă pe ele însele drept subiect al propriei lor vieţi, al istoriei lor şi, implicit, al transformării societăţii actuale. Trăind într-un univers coerent de reprezentări şi de practici, orientat spre creaţia de sine şi reconstrucţia socială, femeile îşi revendică, astăzi, din ce în ce mai ferm, dreptul de a deveni subiecţi prin construirea unui spaţiu de libertate capabil să se sustragă atât dependenţelor politice, cât şi celor statuate de o îndelungată tradiţie a supremaţiei masculine. Adesea private de subiectivitate, definite de funcţiile lor sociale restrânse, mai curând decât de conştiinţa lor, femeile, ca non-actori sociali, au alimentat atât ideologiile actuale – prin teoriile feministe – cât şi diferitele tipuri de comportament social care să le permită a se afirma cu toate resursele lor. Ca urmare, literatura, chemată să înregistreze şi să reprezinte diferitele modele de feminitate – constructe mentale cantonate în teritoriul pozitiv (soţie, mamă, a familiei, Mamă a naţiunii etc.) şi în cel negativ (cocheta, adulterina, femeia fatală etc.) al imaginarului, a făcut posibilă analiza, în studiile şi articolele elaborate de membrii echipei de cercetare, susţinute şi publicate în reviste de prestigiu din ţară, recunoscute CNCSIS, şi din străinătate, a discursului masculin despre femeie, în perioada postbelică, precum şi investigarea momentului / momentelor când feminitatea (re)devine valoare în sine şi într-un univers axiologic deja constituit. Ca agent stimulator, organizator sau perturbator, prin tipul de model comportamental pe care îl ilustrează la nivel social, femeia intră, o dată cu postmodernismul literar, în universul discursurilor de constituire, adică în universul autoritar al limbajului. Ca subiect marcat de gen şi supus istoriei, personajul feminin îşi îmbogăţeşte tipologia prin imaginea sa fărâmiţată, lipsită de coerenţa cu care se reflecta în convenţiile epice anterioare. Multiplele auto-înscrieri textuale ale feminităţii generează acum, pe de o parte, suspendarea oricărei identităţi certe, iar pe de altă parte favorizează analiza kleiniană (feminină, în termenii maternităţii şi ai sânului), în concurenţă cu analiza freudiană (masculină, în termenii falusului şi ai absenţei acestuia), a modelelor de comportament feminin. Caracterul de cercetare fundamentală şi implicaţiile ştiinţifice ale acestui demers integrativ a rezultat din asocierea teoretico-metodologică a ideologicului (teoriile feministe, politicul) cu teoriile receptării şi ale lecturii, cu psihanaliza discursului represiv/defulator şi cu analiza socio-psiho-educaţională, implicând elaborararea unui model de abordare interdisciplinară a unor teme similare.

Corelarea a două teritorii şi practici de analiză oarecum separate prin miza lor, şi acomodarea reciprocă a acestora în scopul investigării modului în care literatura prelucrează realitatea şi o repune, ulterior, în circuitul social, transformând o serie de modele comportamentale în ficţiune, pentru ca, ulterior, să se reaşeze în tiparele sociale şi comportamentale ale realităţii, a reprezentat principalul element de originalitate al prezentului proiect. Faţă de privilegierea uneia sau a celeilalte abordări, dinspre realitate spre ficţiunea epică sau invers, cercetarea s-a axat - şi în virtutea forjării unei proceduri integrate de analiză, cu grad de generalitate ridicat -, pe suprapunerea celor două modalităţi de lucru asupra textului literar. De asemenea, proiectul şi-a asumat investigarea, din perspectivă socio-psiho-educaţională, a fenomenului de generare a modelelor comportamentale în funcţie de schimbarea statutului tradiţional al femeii, prin adăugarea de noi roluri sociale conforme cu ideologia epocii postbelice, realitate reflectată din plin atât în literatură, cât şi la nivel ideologic, în speţă de teoriile feministe. Diversele abordări de acest tip prezintă una dintre formele de manifestare specifice diferenţelor de gen explicată prin sintagma „double burden”, acest termen desemnând tensiunile dintre multiplele roluri sociale ale femeilor în viaţa  cotidiană. Gradul de aplicabilitate practică a modelului integrat de analiză a putut fi testat, ulterior alcătuirii acestuia, prin felul în care poate determina modificări comportamentale adaptive ale cititorilor tineri, aflaţi în perioada studiilor universitare.

Insistenţa pe caracterul interdisciplinar al cercetării a fost justificată de necesitatea asocierii metodologice a ideologicului - teoriile feministe, politicului – cu teoriile receptării şi ale lecturii, cu retoricul ca modalitate de analiză a discursului represiv, cu psihanaliza şi cu sociocritica. S-a adăugat, apoi, diversitatea direcţiilor de acţiune: informativă, prin analiza textelor literare postbelice cu scopul de a identifica modificările de paradigmă privind raportul politic-estetic şi impactul acestuia asupra personajului feminin, urmată de schimbări la nivel atitudinal, înregistrate asupra lectorilor tineri, aflaţi în proces de desăvârşire a studiilor; formativă, oferind suportul pentru crearea unor reprezentări viabile privind transpunerea conceptului de model integrat de promovare a statutului socio-psiho-educaţional al femeii la nivelul domeniului de specializare filologică din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi; prin diversitatea grupurilor ţintă, proiectul implicând deopotrivă cadre didactice şi studenţi de diverse specializări - filologică şi socio-psiho-pedagogică – ca şi prin abordarea, la nivel de curriculum universitar, a temelor centrate pe problematica tipologiei feminine din literatura postbelică. Publicul de impact al proiectului a avut ocazia dezvoltării cunoştinţelor, competenţelor interdisciplinare, convingerilor şi valorilor care să constituie premisa schimbării atitudinii faţă de statutul socio-psiho-educaţional al femeii; prin componenţa echipei de proiect, alcătuită din specialişti în domeniul limbii şi literaturii române, psihologiei şi ştiinţelor educaţiei.  Abordarea interdisciplinară la nivel curricular s-a realizat prin intermediul implementării unor demersuri de tip infuzional sau modular în cadrul disciplinelor deja existente, acolo unde tematica a permis o astfel de strategie de cercetare, ca şi prin elaborarea unei noi discipline, introdusă în curriculumul universitar (cursul opţional Psihologia feminităţii în literatura română postbelică – prof. univ. dr. Nicolae Ioana).

Din unghi socio-psiho-educaţional, prin elaborarea, verificarea şi implememtarea modelului MIPSF în aria tematică propusă s-a încurajat o abordare pluridisciplinară complexă, care a reunit perspective diferite: critică literară şi artistică, lingvistică, psihanaliză, teologie, istoria religiilor, antropologie, filosofie etc., dublate de o perspectivă socio-psiho-educaţională, urmărindu-se, între altele, determinarea impactului literarului / artisticului asupra modelelor comportamentale feminine din plan social. Cele mai recente studii dedicate problematicii feminităţii şi a reprezentărilor acesteia în literatură acoperă, cu precădere, domeniul restrâns al practicilor interpretării de text procedând, în spirit postmodern, la deconstruirea imaginii tradiţionale a femeii, ca şi a reţetarului ideologizat de promovare a tipologiilor literare feminine. Perspectiva socio – psiho – educaţională a înregistrat, din acest punct de vedere, atât procedura de deconstrucţie a mecanismelor ideologico-textuale de persuadare a conştiinţelor, cât şi, graţie perspectivei feministe asupra ficţiunii literare, modul în care femeile – în literatură şi în practica socială vie – produc mai curând o mişcare culturală decât una propriu-zis socială.

Pe lângă analiza propriu-zisă a textelor literare / operelor de artă reprezentative, conform celor doua perspective considerate a fi complementare, s-a avut în vedere şi posibilitatea implementării modelului teoretic şi metodologic interdisciplinar elaborat şi în alte arii curriculare centrate pe problematica reprezentărilor feminităţii în literatura şi arta secolului al XX-lea, continuând demersul iniţiat prin cursul opţional de Psihologia feminităţii în literatura română postbelică. Caracterul interdisciplinar, dat de reunirea şi de acomodarea metodologică şi practică a ideologicului (teoriile feministe, politicul) cu teoriile receptării şi ale lecturii, cu psihanaliza discursului represiv / defulator şi cu analiza socio-psiho-educatională, asigură atât coerenţa internă a modelului, cât şi gradul lui ridicat de aplicabilitate. Acest lucru a permis deschiderea largă a esteticului către discipline ca psihologia şi sociologia, istoria mentalităţilor sau antropologia culturală, conducând la dezvoltarea şi diversificarea procesului instructiv – educativ. În acest mod, modificările de paradigmă privind raportul politic – estetic şi impactul acestuia asupra personajului feminin au fost corelate cu analiza felului în care modelele feminine oferite de  literatura şi arta europeană a epocii vizate au determinat schimbări în comportamentul social  al tinerilor.

 

Manifestări ştiinţifice organizate

Conceput ca modalitate de diseminare a rezultatelor proiectului, Colocviul Internaţional vizând „Reprezentările literare ale feminităţii şi modelele comportamentale reflectate în plan social” (Centrul de cercetare Comunicare interculturală şi literatură, Facultatea de Litere - Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, 11-12 noiembrie 2011) prelungeşte demersul iniţiat în 2009 printr-o manifestare ştiinţifică similară, pe tema „Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea”, şi continuat în 2010 prin colocviul „Reprezentări ale feminităţii în spaţiul cultural francofon”.

Înscriindu-se în sfera preocupărilor vizând problematica dialogului intercultural, coordonată majoră a cercetărilor întreprinse în ultimii şase ani de echipa Centrului Comunicare interculturală şi literatură din cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii “Dunărea de Jos” din Galaţi, manifestarea din acest an extinde şi îmbogăţeşte aria tematică a colocviilor organizate anual, începând din 2006, de către membrii colectivului de literatură şi studii culturale din cadrul Centrului.

Propunând – în cadrul secţiunilor paralele - o gamă largă de domenii de interes (Studii de gen, Antropologie culturală, Istoria culturii şi a civilizaţiei, istoria mentalităţilor,  istoria artei, Critică, teorie şi istorie literară, Literatură comparată,  Lingvistică, Sociologie, Studii politice, Istoria presei, jurnalism şi comunicare, Psihologie şi pedagogie etc.), colocviul internaţional despre „Reprezentările literare ale feminităţii şi modelele comportamentale reflectate în plan social” a continuat şi a completat dezbaterile contemporane asupra problematicii vizate, prilejuite de o serie de manifestări ştiinţifice internaţionale de prestigiu sau făcând obiectul unor volume colective / numere tematice ale unor reviste de specialitate din ţară şi din străinătate.

Bucurându-se de un deosebit interes în mediile universitare din ţară şi din străinătate, manifestarea a fost onorată de participarea a 3 membri ai Academiei Române: Eugen Simion (Directorul Institutului de Istorie şi Teorie literară « George Călinescu » al Academiei Române), Maya Simionescu (Directorul Institutului de Biologie şi Patologie Celulară „Nicolae Simionescu” al Academiei Române), şi Teodor Dima (Directorul Institutului de cercetări economice şi sociale ”Gh. Zane” al Academiei Române).

Colocviul a beneficiat, în egală măsură, de participarea a 12 colegi din universităţi (12) din străinătate (8 ţări): Franţa (Université Paris III Sorbonne Nouvelle, Université de Limoges, Université Lumičre Lyon 2, Université de Nice & Université de Rouen), Italia (Universitŕ degli Studi di Cagliari), Maroc (Université Cadi Ayyad, Faculté Polydisciplinaire de Safi, Faculté des Lettres & Sciences Humaines et Sociales, Université IBN-ZOHR, Agadir), Algeria (École Normale Supérieure Bouzaréah, Alger), Senegal (Faculté des Lettres et Sciences humaines - Université Cheikh Anta DIOP de Dakar), République de Côte d'Ivoire (Université de Cocody), Canada (UQUAM), Republica Moldova (ULIM). De asemenea Colocviul a permis reunirea a 70 de colegi din universităţi reprezentative din Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca, Suceava, Craiova şi Galaţi.

Cercetători din domenii diferite – Studii de gen, Antropologie culturală, Istoria culturii şi a civilizaţiei, istoria mentalităţilor,  istoria artei, Critică, teorie şi istorie literară, Literatură comparată, Lingvistică, Sociologie, Studii politice, Istoria presei, jurnalism şi comunicare, Psihologie şi pedagogie etc. etc. – au participat la o serie de dezbateri vizând discursul feminist, scriitura feminină, reprezentările literar-artistice ale feminităţii, proiecţiile mitice / ideologice ale acesteia la nivelul imaginarului politic sau religios, raportabile la spaţiul social. Comunicările (4 lecţii invitate, 78 comunicări orale, 5 postere) au fost susţinute atât în limbi de circulaţie internaţională –franceză (28) şi engleză (21) -, cât şi în limba română (32).

Manifestarea a implicat şi o serie de evenimente conexe: lansarea cărţii academicianului Eugen Simion, Ion Creangă. Cruzimile unui moralist jovial, o expoziţie de carte incluzând volume publicate sub egida Institutului de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu” al Academiei Române, o vizită organizată la Biblioteca „V. A. Urechia” din Galaţi – cu prezentarea colecţiilor şi a noutăţilor editoriale, şi, ulterior, un simpozion (workshop) pe tema Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social.

Obiectivul principal al Colocviului a fost prezentarea, diseminarea şi promovarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice în domeniul studiilor asupra reprezentărilor feminităţii, dintr-o perspectivă interdisciplinară, atingerea acestuia - antrenând posibilitatea cunoaşterii  realizărilor şi a stadiului dezvoltării din domeniu, îndeosebi graţie contribuţiilor specialiştilor din străinătate (Franţa, Italia, Canada, Maroc, Senegal, Côte d'Ivoire, Republica Moldova etc.) şi a schimburilor interuniversitare înlesnite de participarea acestora la lucrările colocviului, fiind posibilă prin publicarea Actelor, aflate în curs de editare.

Publicarea contribuţiilor participanţilor într-un număr special al revistei trimestriale Communication interculturelle et littérature, integrată de CNCSIS în categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus Journals Master List  (http://journals.indexcopernicus.com/karta.php?action=masterlist&id=4892) şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), precum şi într-un volum de Proceedings (cu ISBN, publicat la o editură acreditată de CNCSIS), urmând a fi indexat în aceleaşi baze de date, asigură diseminarea rezultatelor cercetărilor în domeniul vizat, precum şi creşterea vizibilităţii internaţionale a studiilor universitarilor români participanţi la manifestare.

Aflată în al patrulea an de apariţie, revista Communication interculturelle et littérature a găzduit, îndeosebi în numerele dedicate Actelor Colocviilor Internaţionale organizate de echipa Centrului de cercetare, contribuţii semnificative (articole de specialitate şi studii ştiinţifice) ale universitarilor români şi străini. Numărul dedicat Actelor Colocviului Internaţional cu tema Reprezentări literare ale feminităţii şi modele comportamentale reflectate în plan social – 4 (16) / 2011 (octombrie-noiembrie-decembrie) -, realizat aproape exclusiv în limbi de circulaţie internaţională (franceză, engleză, germană), se înscrie în aceeaşi direcţie a fructificării dialogului intercultural şi a schimburilor interuniversitare, permiţând integrarea publicaţiilor de specialitate româneşti în circuitul periodicelor ştiinţifice de prestigiu din mediul universitar internaţional.

În egală măsură, participarea membrilor echipei la organizarea acestei manifestări ştiinţifice de anvergură internaţională şi integrarea contribuţiilor ştiinţifice ale acestora în patrimoniul internaţional a oferit premisele implicării în programe de cooperare bilaterală şi în acorduri de colaborare cu instituţii de prestigiu din străinătate, contactate prin intermediul participanţilor la colocviu.

Privilegiind abordarea interdisciplinară, colocviul a permis cercetarea asupra modelelor literare ale feminităţii susceptibile de a fi transferate în realitate şi experimentate ca atare în funcţie de modificările paradigmatice survenite în diferite epoci culturale, demers integrativ fundamentat pe asocierea teoretico-metodologică a ideologicului (teoriile feministe, politicul) cu teoriile receptării şi ale lecturii, cu psihanaliza discursului represiv/defulator şi cu analiza socio-psiho-educaţională. Demersurile s-au axat, în egală măsură, pe problema clişeelor ideologice şi lingvistice, reperabile în discursurile asupra feminităţii, vizând rolurile femeii - ca “agent” şi ca proiecţie “simbolică”– în topica imaginarului socio-cultural, în raport cu naraţiunile legitimatoare generate de supraeul social-politic şi religios. Configurarea ficţiunilor identitare feminine / feministe în diferite arii culturale ca replici ale unor scenarii mentalitare şi ale unor construcţii ideologice, al cărei efect a fost, între altele, promovarea anumitor modele comportamentale în spaţiul privat sau socio-politic şi cultural, având adesea ca punct de plecare o serie de tipologii literar-artistice, s-a înscris, de asemenea între temele de dezbatere ale colocviului.

Având acelaşi obiectiv fundamental, workshop-ul cu tema Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social a continuat şi completat demersul interdisciplinar iniţiat prin lucrările colocviului, bucurându-se de un real interes atât din partea membrilor echipei cât şi din partea altor colegi cercetători – cadre didactice şi doctoranzi ai Facultăţii de Litere gălăţene. Participarea la lucrările workshop-ului a celor trei personalităţi de marcă – acad. Eugen Simion, acad. Maya Simionescu şi acad. Teodor Dima -, active în câmpul diferitelor discipline socio-umane şi nu numai (critică şi teorie literară, sociologie, biologie) a demonstrat impactul academic al manifestării şi, implicit, al problematicii proiectului. Importanţa manifestării este atestată şi de componenţa comitetului ştiinţific, care include nume prestigioase ale lumii academice naţionale şi internaţionale.

 

Participări ale membrilor echipei la alte manifestări literare şi educaţionale cu impact în domeniul proiectului

            Pe lângă implicarea în organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice sus-menţionate, participarea membrilor echipei la alte colocvii, conferinţe şi workshop-uri pe teme conexe celei a proiectului a favorizat schimburile de experienţă, stabilirea contactelor interuniversitare şi racordarea permanentă la realizarile actuale din domeniile integrate în demersul interdisciplinar al proiectului. Dintre contribuţiile ştiinţifice comunicate la aceste conferinţe sau în cadrul stagiilor de cercetare doctorală se cuvin menţionate: Alina Crihană, Rezistenţa prin estetic şi raportarea la canonul literar european în discursul memorialistic post-totalitar, în cadrul Conferinţei cu participare internaţională “Egalitatea de şanse în cultura europeană”, Academia Română, 24-25 iunie 2011; Sandrina Mindu  - participare la workshop-ul „Psihodinamicile cuplului - identitate de sex-rol şi sexualitate”, Universitatea din Bucureşti - Centrul de dezvoltare personală, consiliere şi psihoterapie experienţială, Institutul SPER, Bucureşti, februarie 2010; Sandrina Mindu - stagiu doctoral (titlul tezei: Model psihoterapeutic de intervenţie experienţială în tulburările anxios-depresive ale adultului), Universitatea Bucureşti, Şcoala Doctorală  - Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, finalizat martie 2011 - Domeniul Psihologie etc.

 

Stagii de cercetare-documentare

            Obţinerea rezultatelor ştiinţifice concretizate în comunicări şi articole acceptate spre publicare a fost posibilă graţie efectuării a numeroase stagii de cercetare-documentare desfăşurate în ţară şi în străinătate. Documentarea realizată în ţară, la Biblioteca Academiei, la Institutele de Cercetare ale Academiei, la Biblioteca Centrală Pedagogică, la Facultăţile de Litere şi Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti, Sibiu, Craiova, Baia Mare, Suceava, Piteşti, Braşov, precum şi în străinătate (Franţa - Université Stendhal 3 Grenoble; Elveţia - Université de Lausanne, Université de Berne; Austria - University of St. Gallen) a vizat, în principal: chestiuni teoretice privind specificitatea personajului feminin; sursele şi modelele europene ale tipologiilor feminine postbelice; problematica personajului feminin  din literatura română postbelică – direcţii ale receptării critice; grilele de analiză a personajului feminin din literatura română postbelică; tipologiile feminine din genul diaristic; sursele şi modelele europene ale tipologiilor feminine postbelice; teoriie feministe actuale şi relevanţa acestora asupra temei proiectului; perspectivele critice actuale asupra personajelor feminine din romanul şaizecist; perspectivele critice actuale asupra personajelor feminine din romanul opzecist ; noile direcţii de analiză a reflectării socio-psiho-educaţionale a personajului literar feminin; specificitatea personajului feminin – perspective critice româneşti; statutul psiho-educaţional actual al feminităţii etc.

 3. SINTEZA  REZULTATELE PROIECTULUI ÎN ANUL 2011 

Rezultate anticipate

rezultate  obţinute

Publicare de articole în reviste de specialitate recunoscute CNCSIS şi în Analele Universităţii „Dunarea de Jos” din Galaţi

1 articol ISI, 13 articole BDI/B+, 7 articole publicate în reviste de prestigiu pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

Participare la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

18 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

     Stagii de documentare şi cercetare,    schimburi de experienţă în ţară şi în străinătate

63  stagii de documentare şi cercetare în ţară

acorduri de colaborare în cercetare

12  acorduri noi de colaborare cu Institute de cercetare şi Facultăţi de Litere

Simpozion ştiinţific cu tema Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social

Simpozion ştiinţific – workshop cu tema Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, 18 noiembrie 2011

Participare la conferinţă a unor invitaţi experţi  în domeniu

30 de participanţi din ţară şi străinătate şi  18 de prezentări pe tema proiectului

Raport final de cercetare privind Reprezentările feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social

Elaborare raport final de cercetare şi prezentare finanţator CNCSIS

Actualizare site web al proiectului

www.litere.ugal.ro, www.dppd.ugal.ro

Materiale informative pentru prezentarea  proiectului

Pliante, anunţuri pe site, comunicări manifestări ştiinţifice

Diseminarea rezultatelor cercetării

Afişare pe site şi publicare a rezultatelor cercetării în nr. 4 (16)/2011 al revistei Communication interculturelle et littérature, B+, şi în volumul workshop-ului

Publicare raport final de cercetare într-o editură recunoscută CNCSIS

Publicare raport final la editura Europlus, acreditată CNCSIS

 

4. SINTEZĂ CRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru anul  2011 - ARTICOLE ÎN REVISTE INDEXATE  ISI  şi  BDI 

Publicare de articole în reviste de specialitate recunoscute CNCSIS şi în Analele Universităţii „Dunarea de Jos” din Galaţi

1 articol ISI, în

Procedia-Social and Behavioral Journal, ISSN 1877-0428, ScienceDirect, Scopus, Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (Web of Science)

3 articole BDI, în

International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4, Number 25, 2011, BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934

1 articol BDI, în

Proceedings CD „Edulearn11”, Barcelona,  IATED, ref. 6128-6134, BDI World Scientific – Connecting Great Minds, ISBN 978-84-615-0441-1

1 articol BDI, în

Le Champ des Lettres, revue des écrivaines du passé, présent et avenir, Association Cité des Dames, Paris BDI Fabula. La recherche en littérature

http://www.fabula.org/actualites/la-deesse-et-la-plume-explorations-du-sacre-au-feminin-universel-dans-le-champ-des-lettres-revue-_47710.php)

1 articol BDI/B+, în

Analele Universităţii Dunărea de Jos, Galaţi, Fascicula XXIII, Mélanges francophones, nr. 5/2011, ISSN 1843-8539, B+, BDI Fabula. La recherche en littérature

2 articole BDI/B+, în

Acta Iassyensia Comparationis, nr. 9/2011, ISSN 1584-6628, B+, BDI Fabula. La recherche en littérature

5 articole BDI/B+, în

Communication interculturelle et littérature, acreditată de CNCSIS în categoria B+  BDI MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus Master Journals List şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), ISSN 1844 – 6965

7 articole publicate în reviste de prestigiu pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

  

ARTICOLE  PUBLICATE 

1.The Role Played by Literature in the
Inter-cultural Educational Process. Educational Extensions of the
Contemporary Feminine Diaries
, Prof. dr. Simona Antofi, Procedia-Social and Behavioral Journal, ISSN 1877-0428, ScienceDirect, Scopus, Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (Web of Science), 10 p.[1]

2. Feminism and Feminine Profiles in Romanian Contemporary Literature – from Feminine Intimate Writing to Reality as Compensatory Project, Prof. dr. Simona Antofi, International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4, Number 25, 2011, BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934, http://www.internationaljournal.org, 10 p.

3. Le personnage féminin comme déconstruction canonique et évaluation des stéréotypes sociaux, Prof. dr. Simona Antofi, în Analele Universităţii Dunărea de Jos, Galaţi, Fascicula XXIII, Mélanges francophones, nr. 5/2011, ISSN 1843-8539, B+, BDI Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), 5 p

4. Personajele feminine caragialiene între caruselul măştilor comice şi autoritatea discursului critic, Prof. dr. Simona Antofi, în Acta Iassyensia Comparationis, nr. 9/2011, ISSN 1584-6628, B+, BDI Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), 6 p.

URL : http://www.literaturacomparata.ro/acta_site/acta.html

5. Jocuri ale memoriei feminine – Annie Bentoiu: Timpul ce ni s-a dat, Prof. dr. Simona Antofi în Communication interculturelle et littérature, nr. 2 / 2011, ISSN 1844-6965, acreditată de CNCSIS în categoria B+  şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus Master Journals List şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), 6 p.

6. La condition humaine entre les miroirs symboliques de la féminité et l’auto-spécularité – Eugčne Ionesco, Le Roi se meurt, Prof. dr. Simona Antofi, Communication interculturelle et littérature, acreditată de CNCSIS în categoria B+  şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus Master Journals List şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), ISSN 1844 – 6965, nr. 1 (12) / 2011, 6 p.

7.The Discourse of Intimacy, (de)legitimizing the self and legitimizing literature – Ioana Em. Petrescu’s Journal, Prof. dr. Simona Antofi – în Actele International Comparative Literature and Cultural Studies Conference, Legitimation of Literature in Totalitarian Regimes, Facultatea de Litere, Universitatea Transilvania, Braşov, 17 – 18 iunie 2011, 7 p.

8. Condiţionările identitare ale exilului - Sanda Stolojan, Amurg senin. Jurnal din exilul parizian, 1997-2001, Prof. dr. Simona Antofi, în volumul Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social, ISBN: 978-606-628-011-2, Ed. Europlus, Galaţi, 2011

9. Condiţionări sociale şi miză estetică în construcţia personajelor feminine din literatura română actuală. Cazul particular al autoficţiunii, Prof. dr. Simona Antofi, în Actele Conferinţei anuale cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul al III-lea. Orientări, schimbări, perspective ale sistemelor de invăţământ” Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, 12 – 13 noiembrie 2011

10. The reflection in the educational system of the female model from the literature, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4, Number 25, 2011, BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934, http://www.internationaljournal.org

11.The feminine typology in a literary and socio-psychoeducational approach,  Conf. dr. Simona Marin, Prof dr. Nicolae Ioana, Proceedings CD „Edulearn11”, Barcelona,  IATED, ref. 6128-6134, BDI World Scientific – Connecting Great Minds, ISBN 978-84-615-0441-1

12.Personajul feminin – trei tipologii într-o abordare literară şi psiho-pedagogică, Prof. dr. Nicolae Ioana, lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr.4 (16)/2011, cod  489, ISSN 1844-6965, 5 p., Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

13.Analiza psihopedagogică a comportamentelor de gen, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în Seria Analele Universităţii “Dunărea de Jos” din Galaţi, fascicula XXI – “Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei”, Nr. 11/2011, Ed.  Galaţi University Press,  ISSN 1842-1318

14.Influenţe sociale şi psihopedagogice ale feminităţii reflectată în arta literară, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în volumul Conferinţei Internaţionale „Mediere social-educaţională prin arte ”, Universitatea de Arte ”G. Enescu” Iaşi

15.Reflectarea în domeniul literar şi educaţional a mişcărilor feministe, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în Seria Analele Universităţii “Dunărea de Jos” din Galaţi, fascicula XXI – “Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei”, Nr. 12/2011, Ed.  Galaţi University Press,  ISSN 1842-1318

16. Psychoeducational approach of feminine typology in romanian contemporary social system, Lect.dr.Sandrina Mindu, International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4, Number 25, 2011, BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934, http://www.internationaljournal.org, 5 p.

17.Comportamentul de sex-rol al femeii adulte între tradiţional şi modern, Lect.dr.Sandrina Mindu, lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr.4 (16)/2011, cod  489, ISSN 1844-6965, 25 p.,  Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

18. Impactul integrării modelului de sex-rol asupra femeii în contextul social actual, Lect.dr.Sandrina Mindu, în volumul Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social, ISBN: 978-606-628-011-2, Ed. Europlus, Galaţi, 2011

19.Alina Crihană, Avatars de la féminité et réécriture des  mythes chez Carlos Fuentes : L’instinct d’Inez, acceptat spre publicare în revista Acta Iassyensia Comparationis (B +), nr. 9 / 2011 – „Măşti / Masks / Masques”, Catedra de Literatură Comparată şi Estetică - Facultatea de Litere a Universităţii „Al. I. Cuza” din Iaşi, ISSN 1584-6628, 14 pag

20. Alina Crihană, L’aventure comme possibilité chez les personnages féminins de Marguerite Duras : Un barrage contre le Pacifique, acceptat spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, acreditată de CNCSIS în categoria B+  şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus Master Journals List şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), ISSN 1844 – 6965, nr. 4 (16) / 2011 (Actele Colocviului Internaţional „Reprezentări literare ale feminităţii şi modele comportamentale reflectate în plan social”, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, Centrul de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, 11 – 12 noiembrie 2011)

21. Alina Crihană, Figures mythiques féminines et imaginaire utopique dans le roman roumain de l’aprčs-guerre, acceptat spre publicare în revista Le Champ des Lettres, revue des écrivaines du passé, présent et avenir, Association Cité des Dames, Paris (indexată în Fabula. La recherche en littérature (http://www.fabula.org/actualites/la-deesse-et-la-plume-explorations-du-sacre-au-feminin-universel-dans-le-champ-des-lettres-revue-_47710.php), număr tematic – „La Déesse et la Plume" - explorations du sacré au féminin universel”, apariţie prevăzută în 2012

 

COMUNICĂRI,  PARTICIPĂRI  LA CONFERINŢE

1. Feminism and Feminine Profiles in Romanian Contemporary Literature – from Feminine Intimate Writing to Reality as Compensatory Project, Prof.dr. Simona Antofi - International Conference for Academic Disciplines - IJAS Conferences, Roma, Italia, 31octombrie-3 noiembrie 2011

2. Le personnage féminin comme déconstruction canonique et évaluation des stéréotypes sociaux, Prof. dr. Simona Antofi, VIII čmes  JOURNÉES DE LA FRANCOPHONIE. Canons et rituels  dans les pratiques discursives, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi,  8-10 aprilie 2011

3.The Discourse of Intimacy, (de)legitimizing the self and legitimizing literature – Ioana Em. Petrescu’s Journal, Prof. dr. Simona Antofi – International Comparative Literature and Cultural Studies Conference, Legitimation of Literature in Totalitarian Regimes, Facultatea de Litere, Universitatea Transilvania, Braşov, 17 – 18 iunie 2011, Facultatea de Litere, Universitatea Transilvania, Braşov 

http://www.unitbv.ro/legitimare/websiteconference/WebSiteConference.html

4. On Narrative Modes or What Happens When Fictional Pain Cuts Too Deep, Prof.dr. Simona Antofi - Conferinţa Internaţională PARADIGMA DISCURSULUI IDEOLOGIC (PID 3) Discursiv şi metadiscursiv în comunicare, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi,  5-6 mai 2011

5. L’écriture intime féminine  - de la mémoire récupératrice ŕ la quęte identitaire,   Prof.dr. Simona Antofi – Colocviul Internaţional Reprezentări literare ale feminităţii şi modele comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi,  5-6 mai 2011

6. Condiţionări sociale şi miză estetică în costrucţia personajelor feminine din literatura română actuală. Cazul particular al autoficţiunii, Prof. dr. Simona Antofi - Conferinţa anuale cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul al III-lea. Orientări, schimbări, perspective ale sistemelor de învăţământ”, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, 11 – 12 noiembrie 2011

7. Condiţionările identitare ale exilului - Sanda Stolojan, Amurg senin. Jurnal din exilul parizian, 1997-2001, Prof. dr. Simona Antofi - workshopul Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, 18 noiembrie 2011

8.Schimbări comportamentale şi implicaţii educaţionale ale modelelor feminine din curriculumul literar - Prof dr.Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, Colocviul Internaţional Reprezentări literare ale feminităţii şi modele comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi,  5-6 mai 2011

9. Abordarea interdisciplinară – socio-psiho-educaţională - a modelelor feminine reflectate în sistemul de învăţământ, Prof dr.Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, workshopul Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, 18 noiembrie 2011

10. The impact of the literary models over the forming of human personality, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, European Conference for Academic Disciplines – 30 mai – 3 iunie 2011, Austria, Organized by International Journal of Arts and Sciences.

11.The feminine typology in a literary and socio-psychoeducational approach, Prof dr.Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, International Conference on Education and New Learning Technologies „Edulearn11”, Barcelona, 4-6 iulie 2011, organized by  IATED

12.Psycho-socio-educational status of the women in a different times and its reflection in the educational system, Conferinţa Ştiinţifică Internaţională „PARADIGMA DISCURSULUI IDEOLOGIC” (PID 3) -  Faculty of Letter,  Galatz University, 5 – 6 mai 2011

13. Analiza psihopedagogică a comportamentelor de gen, Conf. dr. Simona Marin,, Conferinţa naţională „Problematica educaţiei în mileniul al III-lea. Orientări, schimbări, perspective ale sistemelor de învăţământ”, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi – DPPD, 13 noiembrie 2011

14.Influenţe sociale şi psihopedagogice ale feminităţii reflectată în arta literară, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin,, Conferinţa Internaţională „Mediere social-educaţională prin arte ”, Universitatea de Arte ”G. Enescu” Iaşi, 19-20 noiembrie 2011

15.Reflectarea în domeniul literar şi educaţional a mişcărilor feministe, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, Conferinţa naţională „Problematica educaţiei în mileniul al III-lea. Orientări, schimbări, perspective ale sistemelor de învăţământ”, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi – DPPD, 13 noiembrie 2011

16.Psychoeducational approach of feminine typology in romanian contemporary social system”, Lect. univ. dr. Sandrina Mindu, International Conference for Academic Disciplines, 31 octombrie-3 noiembrie 2011,  American University of Rome, Italy

17.„Comportamentul de sex-rol al femeii adulte între tradiţional şi modern”, Lect. univ. drd. Sandrina Mindu, Colocviul Internaţional Reprezentări literare ale feminităţii şi modele comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi,  5-6 mai 2011

18.Alina Crihană, L’aventure comme possibilité chez les personnages féminins de Marguerite Duras : Un barrage contre le Pacifique, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional „Reprezentări literare ale feminităţii şi modele comportamentale reflectate în plan social”, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, Centrul de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, 11 – 12 noiembrie 2011

  

5. IMPACTUL  EDUCAŢIONAL AL  PROIECTULUI 

Rezultate semnificative

 Ultima etapă a proiectului a presupus continuarea cercetării pe axele teoretico-metodologice şi aplicative abordate în perioada 2009-2011, cu accent pe diseminarea rezultatelor ştiinţifice prin publicarea de articole în reviste recunoscute pe plan naţional şi internaţional (BDI / B+ şi ISI) şi participarea membrilor la numeroase conferinţe internaţionale din ţară şi din străinătate. Înscriindu-se pe coordonatele aceluiaşi demers interdisciplinar, articolele şi comunicările au valorificat bogatul material bibliografic achiziţionat pe parcursul stagiilor de cercetare care au înlesnit, în plus, crearea de noi contacte cu mediile academice din ţară finalizate prin acorduri de colaborare.

Realizarea schimburilor interuniversitare a fost favorizată, în egală măsură, de reunirea a numeroşi cercetători din ţară şi din străinătate la manifestările ştiinţifice organizate de membrii echipei de cercetare – un workshop şi un colocviu internaţional -, cel de-al doilea aflat la a treia ediţie. Conceput ca modalitate de diseminare a rezultatelor proiectului, colocviul internaţional vizând „Reprezentările literare ale feminităţii şi modelele comportamentale reflectate în plan social” a prelungit demersul iniţiat în 2009 printr-o manifestare ştiinţifică similară, pe tema „Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea”, şi continuat în 2010 prin colocviul „Reprezentări ale feminităţii în spaţiul cultural francofon”. Obiectivul principal al colocviului a fost prezentarea, diseminarea şi promovarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice în domeniul studiilor asupra reprezentărilor feminităţii, dintr-o perspectivă interdisciplinară orientată în două direcţii: o abordare critică a modului în care literatura construieşte / deconstruieşte modelele feminine ale unei epoci şi o abordare socio-psiho-educaţională a modului în care modelele literare se interiorizează, sunt asumate şi determină comportamente în plan social. Atingerea acestuia, antrenând posibilitatea cunoaşterii  realizărilor şi a stadiului dezvoltării din domeniul studiilor feministe, îndeosebi graţie contribuţiilor specialiştilor din străinătate (Franţa, Italia, Canada, Maroc, Senegal, Côte d'Ivoire, Republica Moldova etc.) şi a schimburilor interuniversitare înlesnite de participarea acestora la lucrările colocviului, a devenit posibilă prin publicarea Actelor (în curs de editare), antrenând, în egală măsură, creşterea vizibilităţii internaţionale a studiilor universitarilor români participanţi la manifestare.

Având acelaşi obiectiv fundamental, workshop-ul cu tema Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social a continuat şi completat demersul iniţiat prin lucrările colocviului, bucurăndu-se de un real interes atât din partea membrilor echipei cât şi din partea altor colegi cercetători – cadre didactice şi doctoranzi ai Facultăţii de Litere gălăţene.

 

Rezultatele semnificative ale proiectului sunt reflectate în

- 1 articol ISI, 13 articole BDI/B+, 7 articole publicate în reviste de prestigiu pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

- 18 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

- 34  stagii de documentare şi cercetare în ţară

- 12  acorduri noi de colaborare cu Institute de cercetare şi Facultăţi de Litere

- Simpozion ştiinţific – workshop cu tema Reprezentări ale feminităţii şi relevanţa lor la nivelul modelelor comportamentale reflectate în plan social, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi, 18 noiembrie 2011.

- diseminarea şi difuzarea  rezultatelor  cercetării prin publicaţii, manifestări ştiinţifice, site (afişarea pe site şi publicarea rezultatelor cercetării în nr. 4 (16)/2011 al revistei Communication interculturelle et littérature, B+, şi în volumul workshop-ului – ambele aflate în curs de editare; publicarea raportului final la editura Europlus, acreditată de CNCSIS).

 Noutatea / originalitatea rezultatelor şi impactul ştiinţific

              Dimensiunea inovatoare şi originală a rezultatelor ştiinţifice obţinute în cursul acestei etape este conferită de aceeaşi abordare inter- şi transdisciplinară, orientată în direcţia unei plurilecturi a prozei literare postbelice, dublată de analiza din perspectivă socio-psiho-educaţională a tipologiei personajelor feminine raportate la contextul socio-cultural în care sunt publicate textele corpusului, îndeosebi la modelele comportamentale condiţionate politic şi ideologic.

            Impactul ştiinţific al rezultatelor, a căror diseminare a fost favorizată de participarea cu lucrări subordonate dublei componente a cercetării – literară şi socio-psiho-educaţională - la conferinţe organizate de universităţi de prestigiu din ţară şi din străinătate, precum şi de acceptarea spre publicare a articolelor în reviste recunoscute pe plan internaţional, este probat de interesul deosebit manifestat în mediile universitare pentru problematica proiectului. De acelaşi interes s-au bucurat nu doar lucrările membrilor echipei – susţinute şi / sau acceptate spre publicare, ci şi manifestările ştiinţifice organizate de aceştia – colocviul internaţional şi workshop-ul, dedicate reprezentărilor feminităţii şi modelelor comportamentale reperabile în câmpul socio-cultural. 

 Autoevaluarea impactului academic

 Impactul la nivel academic al proiectului s-a concretizat, în această etapă, în implicarea tinerilor cercetători – studenţii ca viitori formatori, masteranzii şi doctoranzii Facultăţilor de Litere din ţară – în organizarea şi desfăşurarea manifestărilor ştiinţifice şi a evenimentelor conexe (expoziţii şi lansări de carte, dezbateri televizate pe teme asociate).

Interesul comunităţii academice faţă de problematica proiectului este demonstrat şi de participarea la lucrările manifestărilor ştiinţifice a unor specialişti din străinătate, activi în diverse domenii (teorie, critică şi istorie literară, critică de artă etc.). Prezenţa cercetătorilor din ţară probează, în plus, creşterea gradului de sensibilizare a mediului academic românesc privind importanţa studiilor despre feminitate şi despre proiecţiile acesteia în spaţiul social, literar, artistic etc. În acest sens, se cuvine menţionată participarea, în calitate de invitaţi de onoare la lucrările colocviului, a trei membri ai Academiei Române: Eugen Simion (Directorul Institutului de Istorie şi Teorie literară « George Călinescu » al Academiei Române), Maya Simionescu (Directorul Institutului de Biologie şi Patologie Celulară „Nicolae Simionescu” al Academiei Române), şi Teodor Dima (Directorul Institutului de cercetări economice şi sociale ”Gh. Zane” al Academiei Române). Cele două manifestări au permis, în egală măsură, integrarea cercetărilor specialiştilor români din domeniile de interes ale proiectului în contextul studiilor feministe internaţionale, precum şi creşterea vizibilităţii contribuţiilor româneşti în literatura de specialitate internaţională.

Autoevaluarea impactului social şi cultural

 Având ca miză o redefinire a rolurilor reale şi simbolice ale femeii la nivelul topicii socio-culturale postbelice – proiectate ficţional în proza epocii – proiectul a permis, prin comunicarea / publicarea lucrărilor de specialitate ale membrilor echipei şi prin organizarea unor dezbateri complexe pe teme similare (discursul feminist, scriitura feminină, reprezentările literar-artistice ale feminităţii, proiecţiile mitice / ideologice ale acesteia la nivelul imaginarului politic sau religios etc.) în cadrul celor două manifestări ştiinţifice, un exerciţiu de recuperare a identităţii feminine în spaţiul românesc, care să compenseze “fragmentarea” actuală a istoriei şi a memoriei feministe.

  DIRECTOR   DE PROIECT,

   Prof. univ. dr. SIMONA ANTOFI 

Data,

5.12.2011 

Director de proiect,

Prof.univ.dr.Simona Antofi

5.12.2011

[1] This work of Simona Antofi was completed and published due to funding obtained by the project CNCSIS IDEI II 947 -– IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL

 

Înapoi