ECHIPA

REZUMAT

OBIECTIVE

CARACTERUL INTERDISCIPLINAR

IMPACT ESTIMAT

ECHIPA

COLOCVII  2009,2010,2011

WORKSHOP    2009,2010, 2011

IMPACT REZULTATE

REZULTATE PROIECT

LINK-URI

             Prof. dr. Simona Antofi      - director de proiect      

Domenii de competenta si rezultate semnificative, atat rezultate teoretice cat si rezultate practice

     Începând din 1996, conf. dr. Simona Antofi a desfăşurat activităţi didactice în cadrul Facultăţii gălăţene de Litere în domeniile Literatură română, Teoria literaturii, Cultură şi civilizaţie românească, fiind implicată, în toată această perioadă, în activităţi de cercetare concretizate în publicarea a numeroase articole şi  lucrări ştiinţifice, precum şi a unor suporturi de curs (Discursul poetic, Poetici postmoderne româneşti, Tipologia feminităţii în proza preromantică şi romantică românească, Structuri moderne în lirica românească interbelică şi postbelică ş. a.) destinate studenţilor filologi. În cadrul Catedrei de Literatură, Lingvistică şi Jurnalism (al cărei şef-adjunct este din 2004), conf. dr. Simona Antofi a coordonat, începând din 2005, două programe de master, Teoria şi practica textului şi Comunicare şi interculturală şi Literatură, activitate dintre ale cărei rezultate semnificative menţionăm îndrumarea cursurilor-atelier Forme textuale hibride, Identitate culturală şi multiculturalism, Trăsături culturale şi identitate sud-est europeană, Balcanismul ş.a. Din 2005, conf. dr. Simona Antofi este formator în cadrul unui program de perfecţionare în cadrul Centrului de Formare Continuă şi Transfer Tehnologic: Strategii moderne de abordare a   textului literar (componenta: Strategii de abordare a discursului poetic). Interesul pentru circulaţia formelor literare analizate din perspectiva dialogului intertextual şi a interferenţelor cu spaţiul social-politic la nivelul topicii socio-culturale a imaginarului  a luat forma unor proiecte desfăşurate sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, în cadrul căruia conf. dr. Simona Antofi activează ca Director al Departamentului  de Cercetare Conştiinţa de sine a artistului în poeticile liricii europene a secolelor XIX- XX . În această calitate, conf. dr. Simona Antofi a coordonat trei proiecte de cercetare ale Centrului, finalizate prin publicarea a trei volume colective la care este coautor, şi, în egală măsură, a participat la organizarea manifestărilor ştiinţifice anuale (Colocviile Internaţionale Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, mai 2006, şi Discursul intelectual la răspântiile istoriei, mai 2007), fiind coordonator al Actelor Colocviilor.  În cadrul aceluiaşi Centru, conf. dr. Simona Antofi este conducător, începând din februarie 2007, al Grupului de cercetare „Imaginar feminin şi imaginar politic în proza literară românească”. În această calitate, conf. dr. Simona Antofi a organizat două Workshop-uri: Ipostaze ideologic-simbolice ale feminităţii în proza realist-socialistă (mai 2007) şi Tipologia personajului feminin în romanul politic (octombrie 2007), lucrările participanţilor fiind integrate în volumul colectiv Ipostaze ale feminităţii în proza postbelică, în curs de publicare sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură (coordonator al volumului şi coautor).

Dintre lucrările semnificative, mai menţionăm:

Cărţi publicate în colaborare / capitole din cărţi / volume coordonate:

Simona Antofi (coord.), Forme şi teritorii ale literaturii şi ale discursului critic contemporan, Ed. Europlus, Colecţia Universitaria, Galaţi, 2005, ISBN 973-7845-09-9, cap.  Textul. Abordare teoretică. Glosar de termeni; Liricul. Glosar de termeni; Texte de teorie şi critică literară. Antologie. A. Liricul, (p. 5-35; 50-100; 180-201)

Simona Antofi, Poemul eminescian. Particularităţi structurale şi semantice, în Colocviile Filologice gălăţene, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2005, ISBN 973-30-1171-1 (p. 461-474)

Simona Antofi (coord.), Strategii şi convenţii literare. Recuperări critice, Ed. Europlus, Galaţi, 2005, ISBN 973-7845-00-5, cap. Elemente de poiein  eminescian în ”Luceafărul”. Observaţii privind raportul basmului “Fata în grădina de aur” cu poemul şi Elemente de narativitate în poemul “Luceafărul” (30 pagini).

Simona Antofi (coord.), Frontiere culturale şi literatură, Editura Europlus, Galaţi, 2006, ISBN (10) 973-7845-30-7, ISBN (13) 978-973-7845-30-6, cap. Identitate culturală şi multiculturalism. Profil identitar românesc (pag. 59-81) şi Introducere (pag. 5-16).

Simona Antofi (coord.), Actele Colocviului Internaţional Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor: vol. I, Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, Editura Fundaţiei Universitare ”Dunărea de Jos”, 2006, Galaţi, ISBN (10)973-627-316-4 (218 pagini)

Simona Antofi (coord.), Actele Colocviului Internaţional Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor: vol. II, Mentalităţi şi deschideri culturale, Editura Fundaţiei Universitare ”Dunărea de Jos”, 2006, Galaţi, ISBN (13)978-973-627316-2 (200 pagini)

Simona Antofi (coord.), Actele Colocviului Internaţional Discursul intelectual la raspantiile istoriei, Editura Europlus, Galati, ISBN 978-973-7845-68-9 (271 pagini)

o        Lucrari stiintifice publicate, in domeniul temei propuse, in ultimii 5 ani

Activitatea de cercetare ştiinţifică a conf. dr. Simona Antofi s-a concretizat în participarea la peste 25 conferinţe şi colocvii naţionale şi internaţionale din ţară şi din străinătate, precum şi în publicarea a peste 40 de articole şi lucrări ştiinţifice în reviste de specialitate (Lecturi filologice, revista Institutului de cercetări filologice şi interculturale, ULIM, Chişinău, Analele Universităţii Libere Internaţionale din Moldova (ULIM), Seria Filologie, Chişinău, Caiete critice şi Annales Universitatis Apulensis, Series Philologica - reviste de tip C) şi volume colective.

Lucrări publicate în reviste de specialitate

 Jocuri textuale în poezia lui Marin Sorescu, în Annales Universitatis Apulensis Series philologica, 5/2004, revistă recunoscută de CNCSIS de tip C, Universitatea “1 Decembrie 1918”, Alba Iulia, ISSN 1582-5523, Secţiunea limba şi literatura română, p. 93-97; Nuvela paşoptistă între modelele europene şi lucuditatea critică a scriiturii, în Annales Universitatis Apulensis Series philologica, 5/2006, revistă recunoscută de CNCSIS de tip C, Universitatea “1 Decembrie 1918”, Alba Iulia, ISSN 1582-5523, Secţiunea limba şi literatura română, p.95 – 100; „Buchetiera de la Florenţa” – între confirmarea şi infirmarea unui model literar, în Lecturi filologice, nr. 2 / 2006, Chişinău. Revista Institutului de Cercetări Filologice şi Interculturale din Moldova şi a Universităţii Libere Internaţionale din Moldova (ULIM), ISSN 1857 – 095X, 127 pagini, pp. 95 – 98; Structuri şi forme literare / reprezentări ale feminităţii în nuvela românească paşoptistă, în Analele Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, Fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 2 / 2007 Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, ISSN 1842-1318.

Lucrări prezentate / publicate în Actele unor conferinţe / colocvii naţionale şi internaţionale

Representational Means and Modalities - International Conference of PHD Students, University of Miskolc, Hungary, august, 2005, p. 9 – 14; Relaţia autohtonism-europenism şi construcţia imaginii identitare româneşti în literatura paşoptistă. Modele romantice apusene şi relevanţa lor – Congresul Internaţional Limbă şi literatură – repere identitare în context european, Facultatea de Litere, Universitatea din Piteşti, octombrie, 2005, p. 16 – 31; Littérature et identité culturelle roumaines dans le contexte des eurorégions - comunicare individuală în cadrul 2čme Séminaire Européen de l’Institut CEDIMES et de l’Université Saints CYRIL et MÉTHODE, L’Europe élargie et ses défis, Ohrid, Republica Macedonia, 23-26 martie, 2006; Les modčles culturels roumains, des solutions d’intégration européenne et d’autolégitimité, lucrare susţinută şi publicată în Actes du Colloque Fédérateur CEDIMES, Târgovişte, 2006, ISSN 1453-8202, p. 316 – 328; Specia literară a călătoriei – practică culturală, sursă de mărci identitare şi experiment literar, comunicare susţinută şi publicată în Actele Colocviului Internaţional «Limbă şi literatură : Repere identitare în context european », vol. I, Ediţia a IV-a, Editura Universităţii din Piteşti, 2006, pp. 250 – 255, ISBN – (10) 973-690-572; ISBN (13) 978 973-690-572; Literatura română actuală îăntre canonul literar actual şi imperativele multiculturalismului, comunicare susţinută şi publicată în Actele Conferinţei Internaţionale ”La un pas de integrare: oportunităţi şi ameninţări”, organizată de Universitatea din Craiova, Centrul Universitar Drobeta-Turnu Severin, 2 – 3 iunie 2006, vol. I, Editura Universitaria, Craiova, 2006, ISBN 973-742-371-2; ISBN 978 973-742-371-9, p. 25 – 30; Discursul (post)postmodern între politicile identitare actuale şi multiculturalism, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional « Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor », Galaţi, 26 – 28 mai 2006,  publicată în Actele Colocviului, vol. I, Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006, pp. 13 – 16, ISBN (10) 973-627-316-4, ISBN (13) 978-973-627-316-2; Discursul critic românesc în exil. Sorin Alexandrescu între exilul interior şi scriitura Celuilalt, comunicare susţinută şi publicată în Actele Colocviului Internaţional La Francopolyphonie: langues et identités, organizat de Institut de recherches philologiques et interculturelles, ULIM, în colaborare cu AUF (Agence Universitaire de la Francophonie) şi Alliance Française, ULIM, pp. 126 - 132, martie 2007; Literatura limitelor şi limítele literaturii: cazul Mihail Sebastián, comunicare individuală în cadrul Lucrărilor Colocviului Internaţional România şi Europa Transversală, Berlin, Humboldt Universität şi Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu”, octombrie 2006, publicată în Actele Colocviului, Ed. Humboldt Universität, 2007; Le récit de voyage entre la question de l’identité nationale et le dialogue interculturel, comunicare individuală în cadrul Colloque International de l’Association des professeurs des littératures acadienne et québécoise de l’Atlantique (APLAQA), Université de Moncton, 13 – 14 octombrie 2006; Discursul critic romanesc intre presiunea ideologica si miza politica, în cadrul Lucrărilor Colocviului Internaţional Discursul intelectual la raspantiile istoriei, mai 2007, Galati, organizat de Centrul de cercetare Comunicare interculturala si Literatura,  lucrare publicată în Actele Colocviului, pp. 201-206 / 271, ISBN 978-973-7845-68-9; Critifiction, Canon and Anti-Canon in the Postmodern Milieu. The Faces of the Author as Critic, în cadrul Lucrărilor The International Conference - Culture, Subculture and Counterculture, 2-3 noiembrie 2007, Galaţi, în cadrul FP6 Project – Society and Lifestyles; (Meta)discursul critic postmodern şi problema legitimării în cadrul Lucrărilor Colocviului Internaţional Limba si literatura. Repere identitare in context european, Universitatea din Piteşti, iunie 2007, publicată în Actele Colocviului, Editura Universităţii din Piteşti, pp. 14-17, ISSN 1843-1577; Intelectualul român între discursul public de (auto)legitimare şi scriitura intimă de tip jurnal: cazul Titu Maiorescu, în cadrul Lucrărilor Conferinţei Internaţionale „Communication and Argumentation in the Public Sphere: Public Space vs Private Space” (în cadrul proiectului DISCORPS CEEX, Discourse and Communication in the Romanian Public Space), 12-14 aprilie 2007, Universitatea „Dunărea de Jos”, Galaţi, 8 p.

o        Carti stiintifice in domeniu (monografii, tratate, alte carti) indexate ISI, recenzate in baze de date internationale, si/sau publicate in edituri internationale si nationale de prestigiu

Simona Antofi, Luceafărul - o re-lectură Ed. Junimea, Iaşi, 2004, ISBN 973-37-0186-6 (290 pagini)

Simona Antofi, Discursul poetic, Ed. Europlus, Galaţi, 2005, ISBN 973-87139-6-X (152 pagini)

Simona Antofi, Spaţii culturale şi modele literare. Ipostaze ale discursului poetic şi ipoteze critice, Ed. Didactică şi Pedagogică, 2005, ISBN 973-30-1905-4 (205 pagini)

Premii nationale si internationale acordate de asociatii profesoinale si institutii de prestigiu in urma unui proces demonstrabil de evaluare

Premiul pentru Critică literară, al Ministerului Culturii şi Cultelor, al Fundaţiei Culturale Antares şi al Revistei de Cultură Antares, 2005                        

              Proiect de finanţare propus Colegiului Consultativ pentru Cercetare – Dezvoltare şi Inovare şi Comisiei pentru Manifestări Ştiinţifice şi Expoziţionale, pentru obţinerea unei finanţări, în cadrul procedurii de evaluare lansate de MEC în 2005, vizând colocviul Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, mai 2006, competiţie validată prin Contractul de finanţare a manifestărilor ştiinţifice cu participare internaţională, martie 2006 (finanţarea de către MEC a manifestării şi a Actelor Colocviului) – 2500 RON.

Proiect de finanţare propus Colegiului Consultativ pentru Cercetare – Dezvoltare şi Inovare şi Comisiei pentru Manifestări Ştiinţifice şi Expoziţionale, pentru obţinerea unei finanţări, în cadrul procedurii de evaluare lansate de MEC în 2007, vizând colocviul Discursul intelectual la răspântiile istoriei, mai 2007, competiţie validată prin Contractul de finanţare a manifestărilor ştiinţifice cu participare internaţională, aprilie 2007 (finanţarea de către MEC a manifestării şi a Actelor Colocviului) – 1800 RON

 Director al Grantului nr. 98/2007, cu tema Discursul critic românesc actual, între tradiţia criticii literare şi vârstele postmodernismului, finanţat de Academia Română, aflat în curs de desfăşurare la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, Catedra de Literatură, Lingvistică şi Jurnalism, în intervalul 2007 – 2008 - 7000 RON / 2007

Infiintarea (coordonarea) de laboratoare, centre si/sau institute de cercetare

 Proiect de constituire a Centrului de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură – Centru de tip B, Certificat de competiţie şi evaluare CNCSIS – 115 / 2005 - Director de Departament tematic - mai 2005.                                      

                 

                  Prof. univ. dr. Nicolae Ioana  (pseudonim publicistic Andrei Grigor) activează în învăţământul universitar încă din 1993, din 1998 şi până în prezent desfăşurând activităţi didactice în domeniile Literatură română, Teoria literaturii, Cultură şi identitate românească ş.a. în cadrul Facultăţii gălăţene de Litere, la conducerea căreia se află, în calitate de Decan, începând din 2004. În toată această perioadă, cercetătorul a avut o o bogată activitate ştiinţifică, fiind, în calitate de coordonator al unui colectiv de cercetare subordonat activităţii Centrului Comunicare interculturală şi Literatură, preocupat de de problematica circulaţiei formelor literare în spaţiul european şi urmărind identitatea fenomenului literar românesc în raport cu marile modele. Cercetarea literaturii contemporane, în cadrul căreia chestiunea reprezentărilor feminităţii şi grilele de lectură ce permit abordarea textelor epice, în special, din unghiul psihologiei personajului feminin, ocupă un loc privilegiat, a fost dublată de analiza metamorfozelor criticii româneşti postbelice din perspectiva raportării acesteia la noile critici. Oprindu-se asupra structurilor tematice dominante în proza postbelică, cărora li se consacră un spaţiu important în teza de doctorat cu titlul Marin Preda, incomodul (coordonată de acad. Eugen Simion), prof. dr. Nicolae Ioana a studiat, în articole şi lucrări ştiinţifice, problema reprezentărilor feminităţii ca imagini ale poziţionărilor simbolice ale prozatorilor epocii în raport cu o istorie obsedantă. Din această perspectivă, studierea figurilor imaginarului feminin în romanele lui Marin Preda şi ale colegilor săi de generaţie este integrată într-un demers critic complex, vizând redundanţa temei raportului dintre individ-istorie, dominantă în naraţiunile identitare construite de scriitorul postbelic, îndeosebi în ficţiunile despre „obsedantul deceniu”, ca proiecţie a imaginii despre sine a artistului confruntat cu „teroarea istoriei”. Cercetarea tipologiei personajului feminin şi a temelor şi motivelor derivate s-a concretizat în elaborarea studiului despre Psihologia femininităţii în literatura română (aflat sub tipar), conceput şi ca suport de curs destinat studenţilor filologi ai Facultăţii gălăţene de Litere. Începând din 2003, prof. dr. Nicolae Ioana este conducător de doctorat în cadrul I.O.S.U.D. al Universităţii din Piteşti, îndrumând activitatea de cercetare a 15 doctoranzi, ale căror teze acoperă o gamă tematică largă: Ipostaze ale fantasticului şi ale absurdului în proza românească, Proza „feminină” interbelică şi modelele europene: Hortensia Papadat-Bengescu şi Virginia Woolf, Uchronia eminesciană, Poezia generaţiei „albatrosiste”, Imaginar mitopolitic şi ficţiune parabolică în romanul generaţiei ’60 etc. Din ianuarie 2008, prof. dr. Nicolae Ioana este coordonator al unui colectiv de cercetare având misiunea de a participa la realizarea a două proiecte importante: Cronologia vieţii literare româneşti (1944-1964) şi Dicţionarul General al Literaturii Române, în conformitate cu Acordul de colaborare încheiat între Academia Română - Institutul de Istorie şi Teorie Literară „George Călinescu” şi Universitatea „Dunărea de Jos”, Facultatea de Litere.

Domenii de competenta si rezultate semnificative       

Cursurile elaborate de prof. dr. Nicolae Ioana şi destinate filologilor (Literatura română interbelică. Poezia, Literatura română interbelică. Proza, Literatura română postbelică, Metamorfozele romanului românesc al secolului XX, Psihologia personajului feminin, Postmodernismul românesc ş.a.) s-au axat îndeosebi pe problematica literaturii române postbelice. În acest context, preocuparea pentru tema de cercetare – psihologia personajului feminin, a facut şi face obiectul unui curs special care, derulat pe parcursul a mai mulţi ani, asigură prezentului proiect un punct de pornire şi o bază bibliografică certe. De altfel, cursul aşază chestiunea dezbătută în contextul structurării, al circulaţiei şi  al metamorfozelor modelelor culturale în spaţiul românesc şi european, fiind selectat şi urmărit cu deosebit interes şi de masteranzi (Teoria şi practica textului şi Comunicare interculturală şi Literatură). Interesat de studiul relaţiilor dintre reprezentările culturale româneşti şi imaginarul colectiv autohton, al ipostazelor feminităţii în cadrul modelului cultural românesc, în comparaţie cu modelele europene, prof. dr. Nicolae Ioana s-a oprit, în cadrul cursurilor de master, şi asupra problematicii psihologiei feminine în literatură, în cadrul unor cuirsuri ce dezbat această chestiune în raport cu elementele de organizare formală a textului epic.(Poetica şi retorica discursului epic, Poetica şi retorica genului biografic).

Dintre lucrările semnificative amintim: Marin Preda – incomodul, Editura Porto Franco, Galaţi, 1996; Căruţa lui Moromete, Editura Eminescu, Bucureşti, 2001; Eugen Simion (monografie), Editura Aula, Braşov, 2001; Fănuş Neagu (monografie), Editura Aula, Braşov, 2001; Eugen Lovinescu (monografie), Editura Aula, Braşov, 2002; Romanele lui Marin Preda, Editura Aula, Braşov, 2002; Eugen Simion (monographie), Editions Le Brontosaure, Les Granges-Le-Roi, France, 2003; În ariergarda avangardei (Eugen Simion – convorbiri cu Andrei Grigor), Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2004; Dicţionarul General  al Literaturii Române - DGLR (Academia Română) (coautor - 10 articole – cca 40 pagini), Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2004 - 2006, 2007; Probleme speciale ale literaturii. Metamorfozele romanului românesc al secolului XX, 132 pagini (coautor, 22 pagini, pp. 49 - 71: Marin Preda. Tema ţărănească şi tema „obsedantului deceniu”), Editura Europlus, Galaţi, 2006

Lucrari semnificative publicate in domeniul temei propuse, in ultimii 5 ani

Poezie, sculptură şi tăcere. Adam Puslojic, în Caiete critice, revistă recunoscută de CNCSIS, de tip C, 8-9/2006; Gheorghe Tomozei. Poetul din lacrimă, în Caiete critice, 8-9/2006; Patologia receptării, în Caiete critice, 6-7/2006; Eugen Ionescu mergea româneşte, în Caiete critice, 4/2007; Critica literară, în Caiete critice, 5 - 6 / 2007; Fănuş Neagu privind câmpia, în Caiete critice, 8 - 9 / 2007

Modalitati de valorificare/diseminare a rezultatelor – publicaţii, participari la conferinte

- Marin Preda în posteritate, comunicare în cadrul Simpozionului pe teme de literatură română postbelică, Institutul Cultural Român, Paris, august 2004; Personajul caragialian între identitatea textuală şi identitatea la lectură, comunicare susţinută în cadrul Colocviului Internaţional « Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor », Galaţi, 26 – 28 mai 2006, şi publicată în Actele Colocviului, vol. I, Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006, pp. 100 - 106, ISBN (10) 973-627-316-4, ISBN (13) 978-973-627-316-2; Câteva chipuri ale umanităţii în opera lui Panait Istrati, comunicare în plen în cadrul Colocviului internaţional „Dunărea şi Dunărea”, Călăraşi, octombrie 2006, publicată în Actele Colocviului; „Zburătorul” - Un mit al pudorii, comunicare în plen în cadrul Colocviului internaţional Omul şi Mitul, organizat de Facultatea  de Litere a Universităţii din Suceava, 1 - 3 noiembrie 2007. (Actele Colocviului sunt în curs de publicare.); Periodizarea literaturii române postbelice, comunicare în cadrul Colocviului Naţional de Literatură, Braşov, aprilie 2006; Exilul: Est si Vest, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional La Francopolyphonie: langues et identités, organizat de Institutul de Cercetări filologice şi interculturale (ICFI), Universitatea Liberă Internaţională din Republica Moldova (ULIM), 23 – 24 martie, 2007 ;

Proiecte obtinute de catre membrii echipei - titlul, nivel de finantare, sursa de finantare, durata

- Proiect de cercetare de tip Grant „Teoria şi practica discursului: tehnici de argumentare în discursul ştiinţific şi critic românesc – fundamente ale dezvoltării competenţei argumentative şi capacităţii critice la nivel academic” finanţat de Academia Română, obţinut prin competiţie de Departamentul de Limbi Moderne Aplicate al Facultăţii de Litere şi Teologie din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, coordonat de prof. univ. dr. Anca Gâţă, 2005 - membru în echipa de cercetare; Membru în colectivul de cercetare al Grantului nr. 98/2007, cu tema Discursul critic românesc actual, între tradiţia criticii literare şi vârstele postmodernismului (Director de proiect: Conf. dr. Simona Antofi), finanţat de Academia Română (7000 RON - 2007), aflat în curs de desfăşurare la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, Catedra de Literatură, Lingvistică şi Jurnalism, în intervalul 2007 – 2008; Proiectul naţional pentru Învăţământul Rural al MEC (Ro – 4691), finanţat de Banca Mondială – subcomponenta 1.1. Program de dezvoltare profesională pentru cadrele didactice din mediul rural prin activităţi realizate la nivelul şcolii, 2004 – 2009. – Formator.

 

Conf.  dr. Simona Alecu Marin

o        Domenii de competenta si rezultate semnificative

Domeniile de competenţă ale cercetătorului se încadrează în ştiinţele educaţiei: Fundamentele pedagogiei, Curriculum şcolar, Teoria şi metodologia instruirii, Teoria şi metodologia evaluării, Strategii educaţionale de dezvoltare a gândirii critice, Strategii educaţionale centrate pe elev. Cercetătorul are experienţă în colaborarea cu inspectoratele şcolare judeţene, Casa Corpului Didactic Galaţi, şcoli de aplicaţie/pilot din Judeţul Galaţi, UNICEF, Centrul „Educaţia 2000+”; WIG International - Tehnical Assistance for Phare Project; Departamentele de Pregătire a Personalului Didactic din Universităţile Bucureşti, A.I. Cuza Iaşi, Universitatea Tehnică din Bucureşti, Bacău, Constanţa, Cluj; University of Picardy “Jules Verne”, Faculty of Philosophy-Human and Social Sciencies, via Thil, 80025 Amiens, France; DPE Consulting, Damjanichu 23 III/18, H-1071 Budapest , HUNGARY; Institutul de Stiintele Educatiei, Chisinau,  Str. Doina, 104,  Republica Moldova.

Principalele lucrări ştiintifice  sunt prezentate în continuare:

Alecu, S., 2005, „Metodologia cercetării educaţionale”,  Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, 110 pg., ISBN 973-627-230-3; „Problematica schimbărilor educaţionale contemporane”, 2006, în vol.” Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 1, 2006. ,  Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”,Galaţi,  pg. 9-18, ISSN 1842-1318; Alecu, S., 2007, „Dezvoltarea organizaţiei şcolare. Managementul proiectelor”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 280 pg., ISBN 978-973-30-1992-2; Vicol, N., Alecu, S., Caciuc, V., ş.a., 2007 – „Valorificarea în curriculum a valenţelor mediului rural”, Editura Ştiinţa, Chişinău, Republica Moldova ,  pg.17-27, 37-39, 53-56, total 18 pg.,  ISBN  978–9975–67–270–2;  “ Reflectarea statutului educaţional al femeii în literatura română ”, 2007, coautor, Nicolae Ioana, în vol.” Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 2, Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”,Galaţi,  pg.  119-129, ISSN 1842-1318.

Lucrari stiintifice publicate:

„Perspective ale promovării artei şi culturii europene prin educaţie” – 2006, DPPD  Galaţi, în vol „Promovarea artei şi a culturii europene prin educaţie”, Ed. Fundaţiei Universitare „ Dunărea de Jos”, Galaţi, 2006,  pg. 36-43,  ISBN (10) 973-627-318-0; ISBN (13) 978-973-627-318-6.D.P.P.D.; „School organization development through projects” – 2006, Conferinţa Internaţională „Edu-world”, ediţia a 2-a, în vol. „Education facing contemporary world issues”, Ed. Univ. Piteşti, 2006, pg.  65-75, ISBN (10) 973-690-540-3; ISBN (13) 978-973-690-540-7; „New aproaches of school organization development” – 2006, Conferinţa Internaţională „Edu-world”, ediţia a 2-a, în vol. „Education facing contemporary world issues”, Ed. Univ. Piteşti, 2006,  pg. 55-64, ISBN (10) 973-690-540-3; ISBN (13) 978-973-690-540-7; „Perspective   ale  managementului dezvoltării organizaţiei  şcolare”- 2006, Conferinţa ştiinţifică internaţională „Învăţământul superior – tendinţe spre modernitate”, 27-28 sept 2007,  Catedra de Ştiinţe ale Educaţiei, Univ. de Stat din Moldova, Chişinău, pag. 211-224, ISBN 978-9975-70-687-2; „Managementul organizaţiei şcolare” 2007, Simpozionul ştiinţific internaţional: „Problematica educaţiei în mileniul III: naţional, regional, european” din 2-3 nov 2006, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Chişinău, Republica Moldova. ,  pg. 385-388, ISBN 978-9975-70-212-6; „Managementul strategic din perspectiva dezvoltării organizaţiei şcolare”, 2007, vol. Conferinţa de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III ” din  17 iunie 2006,   D.P.P.D. Galaţi, Ed. Fundaţiei Univ. „Dunărea de Jos”,Galaţi, pg. 7-13, ISBN 978-973-627-382-7; „Evaluarea calităţii învăţământului - probleme şi perspective”, 2007,  în vol. “Probleme  actuale ale teoriei şi practicii evaluării în învăţământ”, Conferinţa Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, 15-16  noiembrie  2007,  Ed. Univers Pedagogic, Chişinău, Republica Moldova, pg. 337-339, CZU 37.0(082)=135.1=133.1=161.1, P93;”Informational and relational dimension of didactic communication , Conferinţa naţională „Dimensiuni calitative ale profesionalizării pentru cariera didactică”, vol. „Studii şi cercetări ştiinţifice”, seria Ştiinţe socio-umane: Psihologia educaţiei – Ştiinţele comunicării, Ştiinţele educaţiei – Didactica aplicată,  Nr. 11, Universitatea din Bacău – DPPD, pg. 38-48, ISSN 1224-9866; „Contemporary approaches of school organization development”, 2007, coautor, Luminiţa Moraru, în vol.” Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 2,  Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”,Galaţi,  pg. 9-13, ISSN 1842-1318; „The relationship between ICT and education for maximum effectiveness” , 2007, coautor, Luminiţa Moraru, în vol.” Analele Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi”, fascicula XXI, Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 2, Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”,Galaţi,  pg. 106-109, ISSN 1842-1318; ,,Valenţe tehnice ale strategiilor de dezvoltare organizaţională”, 2007, Simpozionul naţional SINUC, 20-21 dec. 2007,  Univ. Tehnică de Construcţii Bucureşti, cd-7pg., ISSN 978-973-100-010-0;”Contemporary School from the Perspective of Organizational Theories. Approch of Active Learning at an Organizational and Individual Level”, 2007, Conferinţa naţională „Dimensiuni calitative ale profesionalizării pentru cariera didactică”, vol. „Studii şi cercetări ştiinţifice”, seria Ştiinţe socio-umane: Psihologia educaţiei–Ştiinţele comunicării, Ştiinţele educaţiei – Didactica aplicată, Nr. 11, Universitatea Bacău, DPPD, pg. 402-409, ISSN 1224-9866.

             Coautor volume publicate:

Barna, A., Alecu, S., Caciuc, V., 2004 - „ Îndrumar pentru activităţile practic-aplicative la disciplinele pedagogice” – Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi,. cap. 3 – pg. 36-47, cap. 4 – pg. 48-56 , cap. 6 – pg. 74-86, cap. 7 – pg. 87-95, cap. 10 – pg. 116-124, cap. 11 – pg. 125-135, cap. 12 – pg. 136-143,   total  68  pg., ISBN 973-627-101-3; Şoitu, L.,  Cherciu, R. (coord),  2006 - „Strategii educaţionale centrate pe elev” – MEC şi UNICEF, ed. Alpha MDN, Buzău, Alecu, S., coautor cap. 1., pg.  9-37, ISBN(10)973-7871-55-3, ISBN (13) 978-973-7871-55-8; 

Vicol, N., Alecu, S., Caciuc, V., ş.a, 2007 – „Реализациа ценностей среды общения сельской местности”, Editura Ştiinţa, Chişinău, Republica Moldova, pg.  19-29, 41-43, 59-63, total 20 pg., ISBN  978–9975– 67–288–7.

o        Experiente anterioare in derularea proiectelor şi în management

        - Proiectul „Educaţie pentru fiecare” coordonat de Centrul „Educaţia 2000+” Bucureşti  şi finanţat de Fundaţia pentru o Societate Deschisă - membru în echipă, formator, 1999-2003; Proiectul internaţional Comenius 3  Network: „Promovarea artei şi culturii europene în educaţie”,  în parteneriat cu 11 ţări europene, finanţat de Comisia Europeană, proiect coordonat de Asociatia “Child”s Friends” din Sofia, Bulgaria - membru în echipă, 2005-2006; Programul naţional de perfecţionare a cadrelor didactice coordonat de Institutul de Ştiinţele Educaţiei din Chişinău  -formator,  2006-prezent; Proiectul „Educaţie de calitate în mediul rural din Republica Moldova” coordonat de Institutul de Ştiinţele Educaţiei din Chişinău şi finanţat de Banca Mondială - membru în echipă, 2007-2011; Proiectul „Strategii educaţionale centrate pe elev” pentru Univ. „Dunărea de Jos” Galaţi, iniţiat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării,  Univ. „Al. I. Cuza” Iaşi şi finanţat de  UNICEF -  director de proiect, formator, 2006-2007; Programul de perfecţionare a cadrelor didactice „Inovaţie şi schimbare în educaţie”coordonat de Univ. „Dunărea de Jos” Galaţi – DPPD şi finanţat de MEdC - director de proiect, formator, 2008-2012; Programul de perfecţionare a cadrelor didactice „Gândire critică şi lectură activă” coordonat de Casa Corpului Didactic Galaţi şi finanţat de MEdC - formator, 2008-2012;Proiectul Phare Coeziune Economică şi Socială „Dezvoltarea formării continue pentru personalul din învăţământul preuniversitar” - „Profesorul 2000+ - profesionist al educaţiei centrate pe elev” coordonat de Centrul „Educaţia 2000+” Bucureşti  şi finanţat de MEdC – membru în echipă, formator, 2008-2009; Proiectul Phare Coeziune Economică şi Socială „Dezvoltarea formării continue pentru personalul din învăţământul preuniversitar” - „Profesorul 2000+ - promotor al TIC în educaţie”, coordonat de Centrul „Educaţia 2000+” Bucureşti  şi finanţat de MEdC- membru în echipă, formator, 2008-2009;Proiectul Phare „EuropeAid Project: Technical Assistance to support the National Centre for Staff Training in Pre-University Education in Romania” coordonat de WYG International - EuropeAid /121446/D/SV/RO -  membru în echipa de expertiză tehnică, 2006-2008;Proiectul CNCSIS - CEEX nr. 160/2006 „Reţea europeana pentru promovarea unui model socio-economic de dezvoltare durabila locala si regionala (EURO_NET_DEVELOP)” – director de proiect,  2006-2008

 

             Lect. univ. dr. Alina Crihană

o        Experienta anterioara in domeniul temei propuse

Experienţa acumulată de lect. drd. Alina Crihană în domeniul ştiinţelor literaturii în perioada 2000-2008, în calitate de preparator, asistent şi, din 2007, lector titular al Catedrei de Literatură, Lingvistică şi Jurnalism, din cadrul Facultăţii gălăţene de Litere, are la bază o activitate didactică susţinută, dublată de implicarea în proiecte de cercetare individuale şi colective. Absolventă a unui masterat de Teoria şi practica textului (Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere), Alina Crihană este, din 2004, doctorand în cadrul I.O.S.U.D. al Universităţii din Piteşti, aflându-se în stadiul de elaborare a tezei cu titlul Imaginar mito-politic şi ficţiune parabolică în romanul generaţiei 60. De la mitocritică la mitanaliză (sub îndrumarea prof. univ. dr. Nicolae Ioana) şi, din 2005, membru al Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură. În această calitate, lect. drd. Alina Crihană s-a implicat în proiectele de cercetare ale Centrului, finalizate prin publicarea a trei volume colective, la care este coautor, participând, în egală măsură, la organizarea manifestărilor ştiinţifice anuale (Colocviile Internaţionale Circulaţia modelelor culturale în spaţiul euroregiunilor, mai 2006, şi Discursul intelectual la răspântiile istoriei, mai 2007). În cadrul aceluiaşi Centru, lect. drd. Alina Crihană este membru al Grupului de cercetare „Imaginar feminin şi imaginar politic în proza literară românească”, coordonat de conf. dr. Simona Antofi, implicându-se în organizarea a două Workshop-uri: Ipostaze ideologic-simbolice ale feminităţii în proza realist-socialistă (mai 2007) şi Tipologia personajului feminin în romanul politic (octombrie 2007), lucrările participanţilor fiind integrate în volumul colectiv Ipostaze ale feminităţii în proza postbelică, în curs de publicare sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală (coautor al volumului).

o        Domenii de competenta si rezultate semnificative

Având ca domenii de competenţă Literatura română interbelică şi contemporană, Literatura comparată, Teoria literaturii, Istoria mentalităţilor, Cultură şi civilizaţie europeană modernă şi contemporană, lect. drd. Alina Crihană a desfăşurat, în ultimii ani, activităţi teoretice şi aplicative în cadrul cursurilor şi seminariilor de specialitate, având drept rezultat elaborarea unor suporturi de curs destinate studenţilor filologi (Teoria literaturii. Glosar de termeni - coautor, Romanul politic, Structuri ale imaginarului în romanul românesc postbelic, Romanul parabolic românesc, Probleme speciale ale literaturii. Metamorfozele romanului românesc al secolului XX - coautor).

Dintre lucrările semnificative menţionăm:

.Forme şi teritorii ale literaturii şi ale discursului critic contemporan, I Glosar şi antologie de texte (coautor, 30 pagini), volum colectiv publicat sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură (coord. Doiniţa Milea, Simona Antofi), Editura Europlus, Galaţi, 2005; Parabolizare şi ficţiune în romanul românesc postbelic (42 pagini) în Strategii şi convenţii literare. Recuperări critice, volum colectiv publicat sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură (coord. Doiniţa Milea, Simona Antofi), Editura Europlus, Galaţi, 2005; Romanul generaţiei ’60 şi metamorfozele parabolei (61 pagini, pp. 71 - 132), în Probleme speciale ale literaturii. Metamorfozele romanului românesc al secolului XX, Editura Europlus, Galaţi, 2006, ISBN (10) 973-7845-42-0, ISBN (13) 978-973-7845-42-9; Topica socio-culturală şi imaginarul romanesc postbelic (36 pagini, pp. 82 - 118), în Frontiere culturale şi literatură, volum colectiv publicat sub egida Centrului de cercetare Comunicare interculturală şi Literatură  (coord. Doiniţa Milea, Simona Antofi), Editura Europlus, Galaţi, 2006, ISBN (10) 973-7845-30-7, ISBN (13) 978-973-7845-30-6.

o        Lucrari semnificative publicate in domeniul temei propuse, in ultimii 5 ani

Imaginarul puterii în romanul generaţiei ’60, în Acta Iassyensia Comparationis, revista Catedrei de Literatură Comparată şi Estetică a Facultăţii de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, revistă de tip B, nr. 4, 2006, Puterea / Power / Le pouvoir, Editura Universităţii „Al. I. Cuza”, ISSN 1584-6628, pp. 80 - 88; Figuri ale imaginarului feminin în Domnişoara Christina, în Annales Universitatis Apulensis, Series Philologica 7 (revistă recunoscută de CNCSIS, de tip C), Tom 1, 2007, ISSN 1582-5523; Figuri feminine în romanul generaţiei ’60, în Analele Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, Fascicula XXI – Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, anul I, Nr. 2 / 2007 Ed. Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos”, Galaţi, ISSN 1842-1318; L’imaginaire du féminin dans le roman roumain de l’aprčs-guerre, în revista Intertext, Universitatea Liberă Internaţională  din Moldova (ULIM), Institutul de Cercetări filologice şi interculturale, Chişinău, 2008;

o        Modalitati de valorificare/diseminare a rezultatelor - participari la conferinte:

Lucrări semnificative:

De la scriitura aventurii la aventura scriiturii: modelul Noului Roman Francez în proza generaţiei ’60, comunicare publicată în Actele Colocviului Internaţional Francopolifonia ca vector al comunicării (La Francopolyphonie comme vecteur de la communication), Chişinău, ULIM, Institutul de Cercetări filologice şi interculturale, 24 martie 2006, ISBN 978-9975-934-97-8, pp. 94 - 103; Mythe, histoire et utopie dans le roman parabolique du XXe sičcle. Modčles de la fiction parabolique européenne et sud-américaine dans le roman roumain de l’aprčs-guerre, comunicare publicată în Actele Colocviului Internaţional Littérature, Langages, Arts: rencontres et création (XV Coloquio de la Asociación de Profesores de Francés de la Universidad Espańol; Coloquio Internacional de Estudios Francófonos), Universidad de Huelva (9-12 mai 2006) ; Représentations mythiques de la féminité dans la parabole politique roumaine. Figures de l'imaginaire eschatologique et décadent, comunicare (poster session) în cadrul Colocviului Internaţional Pudeur, impudeur, impudence : le profane et le sacré dans l'imaginaire du féminin, organizat de ERCIF (Équipe de Recherche Créativité et Imaginaire des Femmes), sub egida LAPRIL (Littérature, Arts, Pluridisciplinarité, Représentations, Imaginaire, Langages), Université Michel de Montaigne, Bordeaux 3, 1er-2-3 juin 2006. Programul colocviului este disponibil la adresa http://lapril.u-bordeaux3.fr/spip.php?article222. Mitologie stalinistă şi ficţiune romanescă: de la proletcultism la romanul politic,  comunicare publicată în Actele Colocviului Internaţional Conexiuni şi perspective în filologia contemporană, Universitatea de Stat din Republica Moldova, Universitatea Liberă Internaţională din Republica Moldova, 20-21 octombrie 2006 (în curs de apariţie). Programul colocviului este disponibil la adresa http://www.usm.md/show.aspx?Announce=72; Figuri şi decoruri ale exilului utopic în romanele lui Vintilă Horia, comunicare publicată în Actele Colocviului Internaţional La Francopolyphonie: langues et identités, Chişinău, ULIM, 23 - 24 mars 2007, ISBN 978-9975-9511-8-0, pp. 309 - 315 ; Figuri ale imaginarului feminin în Domnişoara Christina, comunicare în cadrul Sesiunii ştiinţifice Centenar Mircea Eliade şi Mihail Sebastian, organizată de Catedra de Limba şi Literatura română a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii „1 decembrie 1918”, Alba Iulia, 25-26 mai 2007, în curs de publicare în Annales Universitatis Apulensis, Series Philologica 7 (revistă recunoscută de CNCSIS, de tip C), Tom 1, ISSN 1582-5523; Le mythe d’Orphée et les deux visages de l’artiste dans La mort d’Orphée par Laurentiu Fulga, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional Orphée entre soleil et ombre, organizat de Unité de Recherche En Lettres Histoire et Arts (URELHA) şi Institut des Arts Religieux de Toulouse (IART), Faculté Libre des Lettres et
Institut Catholique de Toulouse, 15 - 17 novembre 2007 (în curs de publicare).  „Turul universităţilor” în ficţiunea postmodernă: David Lodge şi „trilogia campusului universitar”, în Actele Colocviului Internaţional „L’université au XXičme sičcle : Défis Linguistiques et Interculturels” organizat de Universitatea Liberă Internaţională din Moldova şi Institutul de Cercetări filologice şi interculturale, Chişinău, 15 octombrie 2007,  10 p (in curs de apariţie).

o        Proiecte obtinute de catre membrii echipei - titlul, nivel de finantare, sursa de finantare, durata

- Membru în colectivul de cercetare al Grantului nr. 98/2007, cu tema Discursul critic românesc actual, între tradiţia criticii literare şi vârstele postmodernismului (Director de proiect: Conf. dr. Simona Antofi), finanţat de Academia Română (7000 RON - 2007), aflat în curs de desfăşurare la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, Catedra de Literatură, Lingvistică şi Jurnalism, în intervalul 2007 – 2008.

 

Lect. univ. drd. Sandrina Mindu

A Domenii de competenta si rezultate semnificative

Domeniile de competenţă ale cercetătorului în formare sunt: psihologia educaţiei, consiliere educaţională, psihologie medicală, consiliere psihologică, psihoterapie. În aceste domenii, cercetătorul în formare are rezultate teoretice şi practice semnificative. Acestea se concretizează prin:

-     lucrări prezentate şi publicate în volumele manifestărilor ştiinţifice naţionale şi internaţionale la care a participat;

-     dezvoltarea de noi cursuri şi seminarii pentru studenţi, a unor module de perfecţionare a cadrelor didactice în colaborare cu Inspectoratul Judeţean Şcolar Galaţi, Casa Corpului Didactic Galaţi, şcoli de aplicaţie/pilot din judeţul Galaţi;

-     implicarea, în calitate de membru şi formator, în cadrul unor proiecte educaţionale;

-     participarea, în calitate de psiholog consilier, la implementarea unor proiecte sociale.

Dintre lucrările publicate până în prezent, cele mai semnificative sunt:

·   (coautor) “Tipologia personajului literar ilustrat în poveştile pentru copii”, Analele Universităţii “Dunărea de Jos” Galaţi, Fascicula XXI, Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, An I, Nr. II, pag. 22-26, 2006, ISSN 1842-1318, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi

·   “Perspective teoretico-metodologice asupra conceptului de sine”- vol. Sesiunii de comunicări  ştiinţifice “Educaţia în mileniul III” organizată de Universitatea “Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2003;

·   „Optimizare şi dezvoltare personală în psihoterapia de familie” – vol. Conferinţei de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Promovarea artei şi culturii europene prin educaţie”, organizată de Universitatea “Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2005;

·   “Tehnici experienţiale în terapia de familie” – vol. (CD) Conferinţei internaţionale de psihoterapii de familie “Familia între constrângere şi alegere” organizată de Universitatea din Oradea, Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Catedra de Psihologie, Fundaţia Albin, Centrul Român de Psihoterapii Cognitiv Comportamentale, 2005;

·   „Tulburări de comportament la copil şi adolescent” – vol. Conferinţei de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III” Ediţia a II-a, organizată de Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2006;

Proiectele la implementarea cărora a participat sunt prezentate în continuare:

§    Proiectul “Centru Regional de Informare şi Documentare în Asistenţă Socială Phare/SESAM” finanţat de UE prin programul Phare SESAM şi derulat de Ministerul Muncii Protecţiei Sociale, 1997/1998, psiholog coordonator centru;

§    Proiectul “Centrul de ocrotire pentru mame maltratate” finanţat de Centrul de Resurse Juridice şi derulat de  Fundaţia “Familia” Galaţi, 2001 - psiholog consilier;

§    Proiectul “Adăpost temporar  pentru vârstnici maltrataţi” finanţat de UE prin Programul Phare Access şi derulat de Fundaţia de Sprijin a Vârstnicilor Galaţi, 2002 - psiholog consilier;

§    Proiectul “Întărirea capacităţii instituţionale pentru Convenţia de la Aarhus în România” finanţat de Ministerul Afacerilor Externe din Regatul Ţărilor de Jos şi derulat de Asociaţia  “Prietenii Pământului” Galaţi, 2003  - psiholog;

§    Proiectul “Centrul comunitar de informare şi consiliere”  finanţat de Banca Internaţională de Reconstrucţie şi Dezvoltare prin Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, 2005 - psiholog consilier;

Experienţa didactică în învăţământul universitar include susţinerea cursurilor şi seminariilor de: psihologia educaţiei şi consiliere educaţională.

Experienţa didactică în învăţământul preuniversitar (învăţământ postliceal) include susţinerea orelor de: psihologie medicală şi sociologie medicală.

Experienţa în consiliere psihologică şi psihoterapie a fost câştigată prin absolvirea cursului postuniversitar de specializare şi formare în consiliere şi psihoterapie experienţială şi a unificării organizat de Societatea de Psihoterapie Experienţială din România cât şi prin derularea efectivă a demersurilor de consiliere şi psihoterapie în cadrul proiectelor sociale şi în cabinetul propriu de consiliere psihologică şi psihoterapie. În acest context, cercetătorul este interesat de problematica modelului feminin, de percepţia socială asupra femeii, de imaginea de sine a acesteia şi implicit de analiza psiho-socio-educaţională a statutului social al femeii. Cercetătorul în formare este doctorand al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii Bucureşti, anul III, în stagiul de cercetare cu  tema  “Model psihoterapeutic de intervenţie experienţială în tulburările anxios-depresive ale adultului”. Prin tema aleasă şi-a propus să studieze noi modalităţi de abordare terapeutică a tulburărilor de dispoziţie, în literatura de specialitate fiind precizată în cazul acestora doar eficienţa tehnicilor cognitiv-comportamentale. Obiectivul principal al lucrării îl constituie validarea unui demers psihoterapeutic integrativ, de tip experienţial, care prin combinarea individualizată a tehnicilor de tip non-directiv, provocativ conduce la reducerea rezistenţelor, rezolvarea comportamentului problematic şi instituirea schimbării în instanţele profunde ale psihicului (la nivel atitudinal). Studiul are astfel implicaţii asupra problematicii psihologice a  tulburărilor de dispoziţie atât de ordin teoretic cât, mai ales, de ordin practic, aplicativ. Demersul experienţial îmbunătăţeşte rezultatele finale ale psihoterapiei deoarece urmăreşte un spectru mai larg, având în vedere cele trei laturi fundamentale: cognitiv, afectiv şi comportamental. Astfel, pe lângă învăţarea unor metode de identificare a distorsiunilor cognitive şi de contraargumentare a ideaţiei negative, persoana este asistată în vederea conectării la resursele ei interioare şi conştientizării faptul că ceea ce a aflat în terapie este doar un suport pe care poate construi, poate identifica şi alte soluţii. Intervenţia de tip experienţial focalizează persoana pe viaţa ei interioară şi pe felul în care îşi interpretează propria existenţă. Astfel învaţă să se descifreze, să-şi accepte emoţiile, să aibă încredere în el însuşi, în unicitatea sa devenind astfel capabil să aibă încredere şi în ceilalţi. Considerarea fiinţei umane ca un întreg, mobilizarea resurselor fizice, emoţionale, raţionale, spirituale ale persoanei reprezintă o modalitate autentică de rezolvare a problemei. Blocarea sau diminuarea energiilor şi potenţelor spiritual-creative, datorate unor probleme nerezolvate duce la scăderea capacităţii persoanei de a găsi soluţii viabile. Efectul obţinut întăreşte progresele făcute anterior prin înţelegere şi experimentare de noi comportamente, deschizând calea alternativelor, şi a modalităţilor proprii, autentice, creative de rezolvare a problemelor. Relaţia terapeutică în demersul experienţial este de tip creativ-empatic, fiind în egală măsură nutritivă şi deblocantă emoţional, dar şi transformativă în plan cognitiv şi comportamental. Clienţii învaţă să lucreze cu sine, să înţeleagă disponibilităţile lor psihice şi ale celorlalţi, să-şi acorde credit, să fie responsabili pentru sine. Metodele şi tehnicile de lucru nu au ca scop oferirea sau impunerea de corecţii, ci crearea de mecanisme psihologice prin care aceştia să obţină pe cont propriu aceste achiziţii, unificând interiorul cu exteriorul fără ştergerea graniţelor eului. Necesitatea de a vedea nu doar simptomul, ci persoana cu simptomul respectiv, de a înţelege mai bine universul interior al clientului, conduce către maniera integrativă, de tip experienţial,  de abordare a tulburărilor dispoziţionale. Rezultatele activităţilor propuse în cadrul proiectului, corespunzătoare obiectivelor care vizează: analiza psiho-educaţională a statutului social al femeii reflectat în textele literare şi determinarea impactului personajului feminin din literaratura română postbelică asupra modelelor comportamentale reflectate în plan social pot fi utilizate în lucrarea de doctorat a cercetătorului în formare prin prezentarea unor mecanisme care stau la baza formării identităţii de sex-rol, a unor patternuri care pot declanşa ulterior tulburări anxios-depresive. 

B. Lucrari stiintifice prezentate şi publicate:

1.        “Model terapeutic integrativ în asistarea psihologică a adolescenţilor cu tulburări de comportament” – vol. Sesiunii de comunicări  ştiinţifice “Inovaţie şi schimbare în educaţie” organizată de Universitatea “Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2002;

2.         “Studiu asupra percepţiei locuitorilor judeţului Galaţi cu privire la calitatea mediului şi a vieţii”, vol. Proiectului “Întărirea capacităţii instituţionale pentru Convenţia de la Aarhus în România”, Galaţi, 2003;

3.        “Aspecte teoretico-metodologice privind utilizarea metodelor terapeutice integrative în asistarea psihologică a tulburărilor de dispoziţie” – vol. (CD) Conferinţei Naţionale de Psihologie organizată de Asociaţia Psihologilor din România, Călimăneşti, 2004;

4.        “Abordarea terapeutică a tulburărilor de dispoziţie” – vol. Conferinţei de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională “Direcţii de optimizare a activitaţii educaţionale” organizată de Universitatea “Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2004;

5.        „Tehnici experienţiale în terapia de familie. Studii de caz” – vol. (CD) Conferinţei Naţionale de Psihologie, organizată de Asociaţia Psihologilor din România şi Catedra de Psihologie a Universităţii Babes-Bolyai Cluj-Napoca, 2006;

C. Volume publicate:  “Îndrumar pentru activităţile de seminar la  disciplina Psihologia educaţiei” (coautor) - editura Fundaţiei Universitare “Dunărea de Jos” Galaţi, 2002.

D. Conferinţe recente:

§   „Tehnici experienţiale în terapia de familie.Studii de caz” – Conferinţa Naţională de Psihologie, organizată de Asociaţia Psihologilor din România şi Catedra de Psihologie a Universităţii Babes-Bolyai Cluj-Napoca, 2006;

§   „Tulburări de comportament la copil şi adolescent” – Conferinţa de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III” Ediţia a II-a, organizată de Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2006;

§   “Tipuri de intervenţii psihoterapeutice în tulburarea anxios-depresivă – analiză comparativă” - Conferinţa ştiinţifică internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III”, Ediţia a III-a, organizată de Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 2007;

 

Asist. drd. Rodica Anghel

Domenii de competenta si rezultate semnificative

Domeniile de competenţă ale cercetătorului în formare sunt: Psihologia educaţiei, Psihopedagogia creativităţii, Managementul resurselor umane, Psihologia dezvoltării, Strategii educaţionale centrate pe elev, Consiliere psihologică. Rezultatele cercetătorului în formare în aceste domenii sunt semnificative atât din punct de vedere teoretic, datorită studiilor şi articolelor publicate în reviste şi volume de specialitate, cât şi practic, concretizate în activitatea didactică şi în colaborările pe care le-a avut cu alte instituţii şi organizaţii educaţionale.

Dintre lucrările publicate până în prezent, cele mai semnificative sunt:

·   Developmental and educational psychology in children literature, Sesiunea Ştiinţifică Internaţională din 24-25 noiembrie 2006, organizată de Facultatea de Ştiinţele Educaţiei din Universitatea din Piteşti, Buletin Stiintific,  Studies And Researches, Series: Primary And Preschool Education, Year I, Nr.,1,  volume I, Editura Universitarii din Pitesti, 2007, ISSN: 1842-9289

·   (coautor)“Tipologia personajului literar ilustrat în poveştile pentru copii”, Analele Universităţii “Dunărea de Jos” Galaţi, Fascicula XXI, Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, An I, Nr. II, pag. 22-26, 2006, ISSN 1842-1318, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi

·   „Dezvoltarea morală prin intermediul poveştilor pentru copii, Analele Universităţii “Dunărea de Jos” Galaţi, Fascicula XXI, Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, An I, Nr. II, pag. 22-26, 2006, ISSN 1842-1318, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi

·    „O abordare practică a temperamentului  la vârsta preşcolară”, în volumul conferinţei  „Educaţia în mileniul III”, organizată de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, ISBN 973-627-151-X, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi, 2004, pag. 166-173

·    „Programele de peer-counseling şi rolul lor în activitatea de consiliere şcolară” - Conferinţa de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III” Ediţia a II-a, organizată de Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, iunie 2006

Experienţa didactică include susţinerea seminariilor de: Psihologia educaţiei, Psihopedagogia creativităţii, Psihologie generală, Strategii educaţionale centrate pe elev. Preocupările pentru dezvoltarea profesională sunt evidenţiate de numeroasele participări la conferinţele şi sesiunile ştiinţifice, la workshop-urile şi stagiile de pregătire profesională.

Alte lucrari stiintifice publicate:

§   „Dezvoltarea carierei, responsabilitate individuală sau organizaţională”, în volumul conferinţei  internaţionale „Promovarea artei şi culturii europene prin educaţie”, organizată de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, ISBN (10) 973-627-318-0; ISBN (13) 978-973-627-318-6, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi, 2006,  pag. 219-227;

§   „A psychological approach of modern literature for children”, volumul conferinţei „Centenarul Psihologiei la Universitatea din Bucureşti”, pag. 967-974, Editura Universităţii din Bucureşti, 2007

§     „Career development – individual or organizational responsibility”, în Analele Universităţii “Dunărea de Jos” Galaţi, Fascicula XXI, Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, An I, Nr. I, 2006, ISSN 1842-1318, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi, 2006,  pag. 28-34;

Coautor volume publicate:

Consiliere educaţională, curs, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi, 2006

Lucrări ştiinţifice prezentate la conferinţe:

§   “Importanţa structurilor narative în dezvoltarea psihosocială a copilului” - Conferinţa de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III”, organizată de Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, 15-16 iunie 2007

§   „A psychological approach of modern literature for children” Conferinţa Internaţională „Centenarul Psihologiei la Universitatea din Bucureşti”, 26-29 octombrie 2006, Bucureşti

§   „Programele de peer-counseling şi rolul lor în activitatea de consiliere şcolară” - Conferinţa de comunicări ştiinţifice cu participare internaţională „Problematica educaţiei în mileniul III” Ediţia a II-a, organizată de Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, iunie 2006

§   “O abordare psihologică a literaturii moderne pentru copii” - Conferinţa Naţională de Psihologie, organizată de Catedra de Psihologie, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca şi Asociaţia Psihologilor din România, 18-21 mai 2006, Cluj-Napoca

§   „Dezvoltarea carierei, responsabilitate individuală sau organizaţională”, în volumul conferinţei  internaţionale „Promovarea artei şi culturii europene prin educaţie”, organizată de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, ISBN (10) 973-627-318-0; ISBN (13) 978-973-627-318-6, Editura Fundaţiei Universitare „Dunărea de Jos” Galaţi, 2006,  pag. 219-227;

§   „O abordare practică a temperamentului  la vârsta preşcolară”, Conferinţa  „Educaţia în mileniul III”, organizată de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, 2004

Doctorand al Universităţii Pedagogice de Stat "I.Creangă", Chişinău, Republica Moldova, în anul I, cercetătorul în formare studiază domeniul psihologiei dezvoltării în stagiul cu tema “Modalităţi de dezvoltare a identităţii psihosexuale la copiii de vârstă preşcolară”. Diferenţierea umană pe baza caracteristicilor de gen este un proces fundamental care afectează toate aspectele vieţii cotidiene. Identitatea de gen se prezintă ca o caracteristică bazală şi‚ totodată‚ ca o formă de manifestare a personalităţii‚ determinând modul de afirmare şi dezvoltare psihologică şi socială. Structura identităţii de gen include câteva componente principale: sexul biologic şi particularităţile fiziologice‚ psihofiziologice şi anatomo-morfologice distincte‚ determinate de apartenenţa sexuală; interiorizarea normelor şi rolurilor de gen; stereotipul cognitiv şi comportamental de gen. Stabilind aspectele importante ale conştiinţei de sine ca aparţinând unui sau altui sex‚ identitatea de gen se formează prin socializare‚ interiorizându-se calităţile psihologice masculine sau feminine în cadrul relaţiilor cu ambianţa şi în conformitate cu determinantele biologic-sexuale. Identitatea de gen este categoria principală prin care indivizii se identifică pe sine şi prin care sunt identificaţi de către ceilalţi, precum şi trăirea subiectivă de apartenenţă la genul feminin, masculin sau chiar nici unuia dintre acestea. Genul poate determina atât aptitudinile, deprinderile sau comportamentele dezvoltate/încurajate în cazul fetiţelor sau a băieţilor, cât şi concepţia despre sine şi  stima de sine. Identitatea de gen este socială, se referă la modul în care copiii de sexe diferite sunt educaţi pentru a se conforma expectanţelor sociale; ea constituie latura concepţiei de sine care provine din experienţele trăite în societate ca bărbaţi sau ca femei.

Proiectul prezintă o importanţă deosebită în realizarea stagiului de cercetare doctorală prin utilizarea conceptelor, activităţilor şi rezultatelor acestora în cadrul elaborării capitolelor privind rolul şi importanţa modelelor ilustrate în literatură  pentru formarea şi dezvoltarea personalităţii copilului, a unor cunoştinţe, comportamente, atitudini şi valori sociale.

 Înapoi