IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN  PROZA LITERARA POSTBELICA ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE  IN PLAN SOCIAL

REZUMAT

OBIECTIVE

CARACTERUL INTERDISCIPLINAR

IMPACT ESTIMAT

ECHIPA

COLOCVII  2009,2010,2011

WORKSHOP    2009,2010, 2011

IMPACT REZULTATE

REZULTATE PROIECT

LINK-URI

 CONTRACTOR: UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAŢI                            

 RECTOR,

Prof.  univ. dr. ing. Viorel MÎNZU

            SINTEZA  LUCRĂRII

2009

   etapa intermediară 

Programul: 

IDEI  

Tipul proiectului:

Proiect de cercetare exploratorie 

Cod proiect:

ID_947 

Titlul proiectului

IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL 

Director proiect

Prof. univ. dr. Simona ANTOFI 

Contract de finanţare 

CNCSIS nr. 767 din 19.01.2009

 

Membri în echipa de proiect

 

Prof. univ. dr. Nicolae Ioana

Conf.nniv.dr. Simona Alecu

Lect.univ.dr. Alina Crihană

Lect.univ.drd. Sandrina Mindu

Asist.drd. Rodica Ţocu (Anghel) 

 1. DATE GENERALE ALE PROIECTULUI

Prima etapă din proiectul IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL a avut trei obiective care au vizat elaborarea cadrului general de lucru pentru fundamentarea  ştiinţifică şi metodologică a etapelor ulterioare. Acestea vizează realizarea unui corpus preliminar de texte epice care să furnizeze materialul literar necesar desfăşurării analitic-aplicative a cercetării; identificarea principalelor categorii tipologice feminine din literatura română postbelică; achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor  de documentare şi a schimburilor de experienţă; sustinerea logistică a proiectului. 

2. SINTEZĂ OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI  ŞI REZULTATE  PENTRU ANUL  2009, etapa intermediară 

Anul 2009 – etapa intermediară din proiectul IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL reprezintă prima etapă a cercetării care a avut drept scop stabilirea corpusului preliminar de texte literare ce formează baza cercetării aplicative, precum şi a premiselor pentru elaborarea modelului teoretico-metodologic de analiză socio-psiho-educaţională prevăzut.

Direcţiile de cercetare sunt:

  1. identificarea tipologiilor feminine reprezentative pentru miza proiectului;
  2. corelarea aspectelor literar şi socio- psiho-educaţional la nivel teoretico-metodologic şi aplicativ.

Membrii echipei de cercetare -  prof. dr Simona Antofi, prof. dr. Nicolae Ioana, conf. dr. Simona Marin, lect. dr. Alina Crihană, lect. drd. Sandrina Mindu şi asist.drd. Rodica Ţocu Anghel au participat la realizarea tuturor activităţilor prevăzute pentru fiecare obiectiv în parte şi au contribuit, conform sarcinilor stabilite, la finalizarea acestora şi la concretizarea în rezultatele prevăzute iniţial:

1. Identificarea textelor epice ilustrative pentru modificările de paradigmă a personajului feminin în funcţie de evoluţia raportului politic-estetic

1.1. Analiza prozei postbelice.

1.2. Analiza bibliografiei socio-psiho-pedagogice din domeniul temei   

1.3. Elaborarea demersului metodologic de investigare. 

1.4. Aplicarea metodelor şi prelucrarea rezultatelor. 

1.5. Raport intermediar de analiză. 

1.6. Construirea paginii WEB dedicate proiectului

2. Identificarea tipologiei feminităţii sub aspect literar şi socio-psiho-educaţional

2.1. Analiza prozei postbelice cu evidenţierea temelor relevante pentru tipologia feminităţii;

2.2. Identificarea elementelor interdisciplinare care vizează abordarea personajelor feminine.

2.3. Elaborarea şi publicarea de articole pe tema proiectului

2.4. Participarea la conferinţe,  stagii de cercetare şi documentare, schimburi de experienţă 

3. Achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor  de documentare şi a schimburilor de experienţă; sustinerea logistică a proiectului

3.1. Derularea procedurilor pentru achiziţia de echipamente, software, consumabile, cărţi, alte materiale şi servicii necesare derulării proiectului. 

3.2. Perfectarea procedurilor şi organizarea deplasării în vizitele de documentare şi schimburile de experienţă  în  ţară şi străinătate, planificate în vederea culegerii de date, bază a viitoarei abordări comparative ( Franţa, Ungaria, Portugalia, Republica Moldova, Grecia, Spania, Germania, Italia, Elveţia, precum şi alte ţări cu experienţe politico-educaţionale similare sau în care există lectorate universitare de limba şi literatura română şi centre culturale româneşti). 

3.3. Inscriere la conferinţe şi alte manifestări ştiinţifice din ţară şi străinătate şi organizarea participării membrilor din echipa de cercetare.

3.4. Achiziţionarea materialelor şi planificarea acţiunilor necesare desfăşurării  proiectului

3.5. Diseminarea şi mediatizarea rezultatelor proiectului în ţară şi străinătate

3.6. Transmiterea rapoartelor solicitate de finanţator 

Cercetarea aferentă anului 2009  - etapa intermediară a urmărit realizarea tuturor obiectivelor şi a activităţilor prevăzute în planul de cercetare al proiectului şi s-a concretizat în 11 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS,  pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului, şi în 9 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale. Dintre acestea, menţionăm: “Représentations identitaires et mythiques du Féminin dans les média culturels roumains avant décembre ‘89” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Conferinţei Communication et Argumentation dans la Sphère Publique, Représentations mythiques et images emblématiques dans la poésie roumaine des années ‘50”, Prof. dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 7/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, număr tematic, „L’Imaginaire féminin et les hypostases de l’altérité dans le roman réaliste socialiste”– Lect. dr. ALINA CRIHANĂ, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi - în cadrul International Conference Identity, Alterity, Hybridity (IDAH), 14 – 16 Mai 2009, „Influenţa personajelor literare asupra formării identităţii de gen” - Asist. drd. Rodica Ţocu Anghel,  Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 7/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, număr tematic şi“Repere teoretice şi practice ale dezvoltării  organizaţiei  şcolare” - Conf. dr.  SIMONA ALECU MARIN, Universitatea  „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în publicaţia “REPERE - REVISTĂ DE ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI”.

Totodată, stagiile de documentare derulate de către membrii echipei de cercetare s-au desfăşurat în ţară – în bibliotecile de profil filologic şi educaţional al Facultăţilor de Litere, precum şi în străinătate, ca de pildă în cadrul Bibliotecii Naţionale François Mitterand, al Bibliotecii G. Pompidou, la Centrul Cultural Român şi Bibliothèque de l’Université de Savoie (Chamberry). S-au avut în vedere activităţi de cercetare – documentare asupra discursului critic actual, axat pe problematica personajului feminin o selecţie de date privind particularităţile personajului feminin – literatura spaţiului muntean şi transilvănean, precum şi cercetarea  impactului personajului feminin asupra comportamentului social al lectorilor, relevanţa problematicii la nivelul politicilor educaţionale şi al curriculumului universitar în domeniul socio-uman. De asemenea, s-a elaborat un suport de curs opţional  cu tema Psihologia feminităţii în literatura română postbelică, de către prof.univ.dr.Nicolae Ioana. 

3. SINTEZA  REZULTATELOR PROIECTULUI ÎN ANUL 2009-etapa intermediară 

Rezultate anticipate

rezultate  obţinute

Ø      publicare de articole în reviste de specialitate şi în Analele Universităţii „Dunarea de Jos” din Galaţi

Ø      11 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS,  pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

Ø      participare la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

Ø      9 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

Ø      stagii de documentare şi cercetare, schimburi de experienţă în ţară şi străinătate

Ø      7  stagii de documentare şi cercetare în ţară

Ø       6  stagii de documentare şi cercetare în străinătate

Ø      semnare de noi acorduri de parteneriat pentru dezvoltarea de  proiecte în domeniu

Ø      1 acord de colaborare cu Universitatea din Alicante, Spania, Facultatea de Filozofie şi Litere – persoana de contact : Vicedecano de Relaciones Internacionales Coordinador de Estudios de Filología Inglesa - Antonio Lillo Buades es Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Filología Inglesa; 965 90 3440; antonio.lillo@ua.es

Ø      participarea membrilor echipei la dezvoltarea altor programe şi proiecte de cercetare/dezvoltare

Ø      13 programe şi proiecte de cercetare

Ø      site-ul web al proiectului

Ø      www.litere.ugal.ro

Ø      www.dppd.ugal.ro

Ø      materiale informative pentru prezentarea  proiectului

Ø      pliante, broşuri, anunţuri pe site

Ø      raport intermediar de cercetare

va fi prezentat la workshop-ul din etapa a 2-a din 2009 cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”

 4. SINTEZĂ CRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru anul  2009 – etapa intermediară 

ARTICOLE  PUBLICATE 

o        “Représentations identitaires et mythiques du Féminin dans les média culturels roumains avant décembre ‘89” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Conferinţei Communication et Argumentation dans la Sphère Publique, ediţia a treia, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 26 – 28 martie 2009, în curs de publicare în Actele Conferinţei

o        Représentations mythiques et images emblématiques dans la poésie roumaine des années ‘50”, Prof. dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 7/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, număr tematic  - “DISCURS CRITIC ŞI LITERATURĂ ÎN EPOCILE TOTALITARE”,   ISSN  1844-6965, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

o        “Forme ale naraţiunii identitare în literatura română de la 1848: Alecu Russo, « Cântarea României »” - Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi - în cadrul International Conference Identity, Alterity, Hybridity (IDAH), 14 – 16 Mai 2009, organizate de The Research Center “Interface Research of the Original and the Translated Text. Cognitive and Communicational Dimensions of the Message”, Department of Translations, “Dunarea de Jos“ University of Galaţi, în curs de publicare în Actele Conferinţei.

o        “Repere teoretice şi practice ale dezvoltării  organizaţiei  şcolare” - Conf. dr.  SIMONA ALECU MARIN, Universitatea  „Dunărea de Jos” Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în publicaţia “REPERE - REVISTĂ DE ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI” editată de Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei,  Univ. Bucureşti, nr. 2/2009

o         „Educaţia între paradox, standarde şi realitate şcolară” – Conf.  dr.  SIMONA  ALECU  MARIN, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în publicaţia educaţională „Şcoala gălăţeană”, septembrie 2009

o         „Metaficţiune şi hipertext mitic în Cartea de la Metopolis de Ştefan Bănulescu” –  Lect. dr. ALINA CRIHANĂ, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi - în Annales de l’Université „Dunărea de Jos”, Fascicule XXIII, Mélanges francophones, No. 3, 2009, vol. II, 1, Galaţi University Press, ISSN 1844 – 6965

o        „L’Imaginaire féminin et les hypostases de l’altérité dans le roman réaliste socialiste”– Lect. dr. ALINA CRIHANĂ, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi - în cadrul International Conference Identity, Alterity, Hybridity (IDAH), 14 – 16 Mai 2009, organizate de The Research Center “Interface Research of the Original and the Translated Text. Cognitive and Communicational Dimensions of the Message”, Department of Translations, “Dunarea de Jos“ University of Galaţi, lucrare publicată în Actele Conferinţei

o        “Le mythe de l’Âge d’or dans l’idéologie communiste roumaine des années ’50” – Lect.dr. ALINA CRIHANĂ, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 5/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere,   ISSN  1844-6965, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

o         „De la « canonul » realist socialist la recuperarea maeştrilor: ipostaze ale discursului critic în Viaţa românească din 1954” – Lect. Dr. ALINA CRIHANĂ,  Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 7/2009,   Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, număr tematic - “DISCURS CRITIC ŞI LITERATURĂ ÎN EPOCILE TOTALITARE”,   ISSN  1844-6965, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

o        Littérature, critique et utopie dans Scânteia et Scânteia tineretului de 1956” – Lect. dr. ALINA CRIHANĂ,  Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 7/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, număr tematic  - “DISCURS CRITIC ŞI LITERATURĂ ÎN EPOCILE TOTALITARE”,   ISSN  1844-6965, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

o        „Influenţa personajelor literare asupra formării identităţii de gen” - Asist. drd. Rodica Ţocu Anghel,  Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 7/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, număr tematic  - “DISCURS CRITIC ŞI LITERATURĂ ÎN EPOCILE TOTALITARE”,   ISSN  1844-6965, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org)

COMUNICĂRI,  PARTICIPĂRI  LA CONFERINŢE

o        “Représentations identitaires et mythiques du Féminin dans les média culturels roumains avand décembre ‘89” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Conferinţei Communication et Argumentation dans la Sphère Publique, ediţia a treia, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, România, 26 – 28 martie 2009

o        Représentations mythiques et images emblématiques dans la poésie roumaine des années ‘50”, Prof. dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - Colocviul Internaţional “DISCURS CRITIC ŞI LITERATURĂ ÎN EPOCILE TOTALITARE”,  Centrul de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură, Facultatea de Litere, Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, România, ”, 5-6 iunie 2009

o        Forme ale naraţiunii identitare în literatura română de la 1848: Alecu Russo, « Cântarea României »” - Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, în cadrul International Conference Identity, Alterity, Hybridity (IDAH), 14 – 16 Mai 2009, organizate de The Research Center “Interface Research of the Original and the Translated Text. Cognitive and Communicational Dimensions of the Message”, Department of Translations, “Dunarea de Jos“ University of Galaţi, în curs de publicare în Actele Conferinţei.

o        Visions and perspectives on inclusive education from the Romanian teaching system” - Conf. univ. dr. SIMONA ALECU MARIN, prof. dr. NICOLAE IOANA, „Dunărea de Jos” University, Galaţi, The Teacher Training Department and Faculty Letter - International Congress on Family, School and Society “Special Education”, 9-11 iulie 2009, Universidade Fernando Pessoa,  Porto, Portugalia

o         „Politici educaţionale şi schimbări curriculare în învăţământul românesc - The educational politics and the curricular changes of  the romanian learning system” - Conf. univ. dr. SIMONA ALECU MARIN „Dunărea de Jos” University, Galaţi, The Teacher Training Department  - Conferinţa internaţională “DISCURS CRITIC ŞI LITERATURĂ ÎN EPOCILE TOTALITARE”, Centrul de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură”, Facultatea de Litere, Universitatea „Dunărea de Jos” Galaţi, România, 5-6 iunie 2009

o        „Metaficţiune şi hipertext mitic în Cartea de la Metopolis de Ştefan Bănulescu” –  Lect. dr. ALINA CRIHANĂ, comunicare în cadrul Colocviului Internaţional Formes textuelles de la communication. De la production à la réception, Journées de la Francophonie, VIème édition, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, 27 – 29 martie 2009

o        „L’Imaginaire féminin et les hypostases de l’altérité dans le roman réaliste socialiste”– Lect. dr. ALINA CRIHANĂ, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi - în cadrul International Conference Identity, Alterity, Hybridity (IDAH), organizate de The Research Center “Interface Research of the Original and the Translated Text. Cognitive and Communicational Dimensions of the Message”, Department of Translations, “Dunarea de Jos“ University of Galaţi, 14 – 16 Mai 2009

o        “De la « canonul » realist socialist la recuperarea maeştrilor: ipostaze ale discursului critic în Viaţa românească din 1954” Lect. dr.ALINA CRIHANĂ, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, în cadrul Colocviului Internaţional Discurs critic şi literatură în epocile totalitare, Centrul de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, Facultatea de Litere, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, , 5 – 6 iunie 2009

o        “Littérature, critique et utopie dans Scânteia et Scânteia tineretului de 1956” – Lect.dr. Alina Crihană, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, în cadrul Colocviului Internaţional Discurs critic şi literatură în epocile totalitare, Centrul de Cercetare Comunicare interculturală şi Literatură, Facultatea de Litere, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, 5 – 6 iunie 2009

ALTE ACTIVITĂŢI,  MANIFESTĂRI  ŞI  REZULTATE  CU  IMPACT  ÎN                              DOMENIUL  PROIECTULUI 

Stagii de cercetare-documentare în ţară şi străinătate - 2009 – etapa intermediară 

Ţara, instituţia

Persoana implicată

Tema cercetării/documentării

Perioada

România – Biblioteca  Academiei Române – Institutul de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu”

Simona Antofi

director de proiect

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin – secolul al XX-lea

iulie – august 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea din Piteşti

Simona Antofi

director de proiect

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin; selecţie de date privind particularităţile personajului feminin – literatura spaţiului muntean

iulie – august 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea Transilvania din Braşov

Simona Antofi

director de proiect

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin; corpus de date referitor la specificul personajului feminin – spaţiul literar transilvănean

iulie – august 2009

România – Biblioteca Judeţeană “G. Bariţiu” din Braşov

Simona Antofi

director de proiect

 Documentare asupra tipologiei personajului feminin din literatura secolului al XX – lea în spaţiul cultural transilvănean

septembrie 2009

Olanda – Library of the University of Amsterdam,  Universităţile din Leiden şi Delft

Simona Alecu Marin

membru în echipă

Studierea documentaţiei de specialitate privind modelele comportamentale şi reflectarea acestora în plan social

august 2009

Franţa – Biblioteca Naţională Francois Miterand, Biblioteca G. Pompidou, Centrul Cultural Român, Bibliotheque de l Universite de de Savoie (Chamberry)

Simona Alecu Marin

membru în echipă

Cercetarea  impactului personajului feminin asupra comportamentului social al lectorilor; relevanţa problematicii la nivelul politicilor educaţionale şi al  curriculumului universitar în domeniul socio-uman; interviu cu scriitorul Virgil Tănase (Paris)

august 2009

Portugalia - Universidade Fernando Pesoa (Porto),

Simona Alecu Marin

membru în echipă

 

Studierea documentaţiei de specialitate privind modelele comportamentale şi reflectarea acestora în plan social

august 2009

Portugalia - Biblioteca Nacional de Portugal, Institutul de cercetări Lingvistice – Universidade Nova de Lisboa

 

Nicolae Ioana

membru în echipă

 

Cercetarea impactului personajului feminin din literatura europeană actuală asupra comportamentului social al tinerilor – interviuri cu prof. dr. Jose Goncalves Bettancourt şi dr. Joao Saramago (Lisabona)

august 2009

Spania - Universidad de Alicante –

Nicolae Ioana

director de proiect

Cercetarea  cadrului de realizare a lectoratelor române şi negocierea acordului de colaborare cu prof. dr. Antonio Lillo Buades, vice-decan responsabil cu relaţiile internaţionale al Facultăţii de Filozofie şi Litere

august 2009

Elveţia - Bibliotheque Cantonale et Universitaire Lausanne

Nicolae Ioana

membru în echipă

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin din literatura europeană– secolul al XX-lea

august 2009

România – Universitatea Bucureşti, Biblioteca Centrală Pedagogică, Biblioteca  Academiei Române

Simona Alecu Marin

membru în echipă

 

Studierea documentaţiei de specialitate privind modelele comportamentale şi reflectarea acestora în plan social

mai-august 2009

România – Biblioteca  Academiei Române – Institutul de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu”

Nicolae Ioana

membru în echipă

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin din literatura europeană– secolul al XX-lea

mai-august 2009

România – Biblioteca Judeţeană “G. Bariţiu” din Braşov

Alina Crihană,

membru în echipă

Cercetare în domeniul criticii literare postbelice şi al teoriei literare (problematica structurii şi a funcţiilor personajului, noţiuni de mitocritică şi arhetipologie, cu aplicaţie asupra structurilor imaginarului feminin)

iulie - august – septembrie 2009

 5. IMPACTUL  EDUCAŢIONAL AL  PROIECTULUI

 Rezultate semnificative

Elaborarea modelului teoretico-metodologic de abordare interdisciplinară literară şi psiho-educaţională a corpusului de texte ilustrative, din perspectiva reflectării unor modele feminine reprezentative - ca urmare a documentării membrilor echipei pe parcursul stagiilor desfăşurate în ţară şi în străinătate -, a permis implementarea rezultatelor cercetării la nivelul curriculum-ului universitar.

Rezultatul cel mai relevant a fost realizarea unui suport de curs opţional cu tema Psihologia feminităţii în literatura română postbelică (Prof. univ.dr. Nicolae Ioana), care, prin deschiderea interdisciplinară, a putut facilita studenţilor filologi accesul la o nouă grilă de lectură a prozei epocii, în măsură să evidenţieze raporturile literaturii cu contextul socio-cultural, analizat din perspectiva sociologiei şi a psihologiei, dar şi a istoriei mentalităţilor şi a antropologiei, garantând, pe de parte, raportarea esteticului la evantaiul larg al ştiinţelor socio-umane şi, pe de altă parte, dezvoltarea şi diversificarea procesului instructiv-educativ.

            De asemenea, elaborarea şi publicarea de articole subordonate domeniului proiectului, participarea la conferinţe, efectuarea unor stagii de cercetare şi documentare, organizarea unui colocviu şi a unui workshop cu participare internaţională – a căror desfăşurare efectivă a fost prevăzută pentru etapa finală a acestui an - au avut rezultate semnificative din punct de vedere academic, în măsura în care toate aceste activităţi au permis atât contactele şi schimburile de experienţă cu mediile universitare din ţară şi din străinătate, cât şi implicarea tinerilor cercetători – doctoranzi şi masteranzi – în manifestările ştiinţifice organizate de membrii echipei proiectului.

Rezultatele semnificative ale proiectului sunt reflectate în :

-          11 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS,  pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului;

-          9 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale;

-          7  stagii de documentare şi cercetare în ţară;

-          6  stagii de documentare şi cercetare în străinătate;

-          1 acord de colaborare cu Universitatea din Alicante, Spania, Facultatea de Filozofie şi Litere;

-          13 programe şi proiecte de cercetare derulate în 2010 la nivelul întregii echipe;

-          diseminarea şi difuzarea  rezultatelor  cercetării prin publicaţii, manifestări ştiinţifice, site.

 

Noutatea / originalitatea rezultatelor şi impactul ştiinţific

            Rezultatele înregistrate în această primă etapă a proiectului implică o dimensiune inovatoare garantată de modelul teoretico-metodologic interdisciplinar care integrează analizei de text realizate din multiple perspective critice componenta socio-psiho-educaţională centrată atât pe modelarea comportamentală a studenţilor filologi, cât şi pe formarea acestora ca viitori cercetători ai literaturii postbelice.

            Prin cursul opţional vizând Psihologia feminităţii în literatura română postbelică, cercetarea a depăşit abordarea istorico-literară şi critică tradiţională, orientându-se spre analiza raporturilor dintre tipologiile feminine identificate în corpusul selectat (de la proza realist-socialistă la cea postmodernă) şi modelele de feminitate reperabile în spaţiul social circumscris epocii, construite în interdependenţă cu anumite habitus-uri impuse / condiţionate de ideologiile politice sau estetice, precum şi de sistemele pedagogice specifice contextului postbelic.

            Dincolo de familiarizarea cu instrumentarul teoretico-metodologic furnizat de diferitele discipline socio-umane şi metode critice mai puţin utilizate sau slab reprezentate la nivelul curriculum-ului universitar actual, studenţii au avut posibilitatea să aplice modelul de analiză interdisciplinară propus în cadrul cursului în lucrări proprii prezentate la seminare şi la sesiunile ştiinţifice studenţeşti.

            Sub aspect ştiinţific, impactul rezultatelor cercetărilor efectuate de membrii echipei s-a concretizat în publicarea articolelor ştiinţifice în reviste academice de prestigiu, recunoscute de CNCSIS şi indexate în baze de date internaţionale, precum şi în participarea la colocvii şi conferinţe naţionale şi internaţionale.

 Autoevaluarea impactului academic

            Implicarea şi formarea tinerilor cercetători s-a realizat în două direcţii, concretizându-se pe de o parte, în efectuarea de către membrii echipei a stagiilor de cercetare-documentare în ţară - la Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Centrală Pedagogică, Institutul de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu” al Academiei Române, precum şi la Facultăţile de Litere şi Ştiinţe ale Educaţiei - şi în străinătate – la biblioteci ale unor instituţii de prestigiu din Franţa, Spania, Portugalia, Elveţia şi Olanda.

Activitatea de cercetare-documentare a fost ulterior valorificată prin publicarea unor articole ştiinţifice şi prin susţinerea unor comunicări la colocvii şi conferinţe. Pe de altă parte, prin implementarea proiectului la nivel curricular, s-a reuşit atragerea studenţilor, dar şi a masteranzilor şi doctoranzilor, al căror interes pentru problematica proiectului a fost probat de prezenţa la lucrările conferinţelor organizate în cadrul Facultăţii de Litere gălăţene, precum şi la sesiunile ştiinţifice proprii.

 Autoevaluarea impactului social şi cultural

            Dincolo de componenta informativă, reprezentată de analiza interdisciplinară a textelor literare postbelice cu scopul de a identifica modificările de paradigmă privind raportul politic-estetic şi impactul acestuia asupra personajului feminin, proiectul s-a axat, în această etapă, pe formarea lectorilor tineri, aflaţi în proces de desăvârşire a studiilor, oferind suportul pentru crearea unor reprezentări viabile privind transpunerea conceptului de model integrat de promovare a statutului socio-psiho-educaţional al femeii.

            Analiza modelelor ipostaziate de personajele feminine din proza postbelică a înlesnit,  de asemenea, producerea unor schimbări în comportamentul social al studenţilor filologi, mai întâi la nivel cognitiv, prin achiziţia de noi informaţii pentru formarea unei reprezentări adecvate a statutului socio-psiho-educaţional al femeii reflectat în textele epice postbelice; apoi la nivel afectiv, prin determinarea unor stări emoţionale ca efect al valorii estetice a textelor literare şi al valenţelor spiritual-creative ale personajelor feminine prin care se facilitează interiorizarea modelelor comportamentale sociale; în fine, la nivel comportamental, prin modificările adaptative generate în comportamentul tinerilor ca urmare a  interiorizării modelelor feminine avute în vedere.

Publicului de impact al proiectului i s-a oferit astfel nu doar ocazia dezvoltării cunoştinţelor şi a competenţelor interdisciplinare, ci şi a convingerilor şi valorilor care să constituie premisa schimbării atitudinii faţă de „rolurile” – consacrate prin tradiţie sau modelate de ideologii, instituţii culturale, politice, religioase - atribuite femeii în câmpul socio-cultural. 

DIRECTOR   DE PROIECT,

   Prof. univ. dr. SIMONA ANTOFI 

 Data,

 1 septembrie 2009

 

CONTRACTOR: UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAŢI   

RECTOR,

Prof.  univ. dr. ing. Viorel MÎNZU

                                                          

SINTEZA  LUCRĂRII

2009

etapa finală 

Programul: 

IDEI  

Tipul proiectului:

Proiect de cercetare exploratorie 

Cod proiect:

ID_947 

Titlul proiectului

IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL 

Director proiect

Prof. univ. dr. Simona ANTOFI

 

Contract de finanţare 

CNCSIS nr. 767 din 19.01.2009

 

Membri în echipa de proiect

 Prof. univ. dr. Nicolae Ioana

Conf.nniv.dr. Simona Alecu

Lect.univ.dr. Alina Crihană

Lect.univ.drd. Sandrina Mindu

Asist.drd. Rodica Ţocu (Anghel) 

1. DATE GENERALE ALE PROIECTULUI

Etapa finală a anului 2009 din proiectul IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL a avut două obiective care au vizat elaborarea şi aplicarea cadrului general de lucru pentru desfăşurarea optimă, ştiinţifică şi metodologică a etapelor ulterioare. Acestea vizează analiza literară şi psiho-educaţională a statutului social al femeii reflectat  în proza literară  postbelică; Achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor  de documentare şi a schimburilor de  experienţă; sustinerea logistică a workshop-ului. 

2. SINTEZĂ OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI  ŞI REZULTATE  PENTRU ANUL  2009, etapa finală 

Etapa finală din proiectul IMPACTUL TIPOLOGIEI PERSONAJULUI FEMININ DIN PROZA LITERARĂ POSTBELICĂ ASUPRA MODELELOR COMPORTAMENTALE REFLECTATE ÎN PLAN SOCIAL a avut două obiective: 1. analiza literară şi psiho-educaţională a statutului social al femeii reflectat în proza literară postbelică; 2. achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor de documentare şi a schimburilor de experienţă; susţinerea logistică a workshop-ului privind “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură”.

Activităţile realizate de membrii echipei pentru fiecare obiectiv în parte au dus la atingerea acestora şi concretizarea în rezultatele prevăzute iniţial:

1.  Analiza literară şi psiho-educaţională a statutului social al femeii reflectat  în proza literară  postbelică

1.1. Analiza literară şi psiho-pedagogică a personajelor feminine selectate.

1.2. Identificarea temelor specifice feminităţii care nu sunt abordate în curricula universitară 

1.3. Organizare workshop cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură” 

1.4. Publicare studii, participări la conferinţe şi stagii de cercetare-documentare    . 

1.5. Actualizarea informaţiei din pagina WEB a proiectului  

 

 2. Achiziţionarea echipamentelor; planificarea vizitelor  de documentare şi a schimburilor de  experienţă; sustinerea logistică a workshop-ului

 

 2.1. Derularea procedurilor pentru achiziţia de echipamente (laptop, copiator, stickuri memorie), software, consumabile, cărţi, alte materiale şi servicii necesare derulării proiectului;

2.2. Perfectarea procedurilor şi organizarea deplasării în vizitele de documentare şi schimburile de experienţă  în  ţară şi străinătate, planificate în vederea culegerii de date, bază a viitoarei abordări comparative ( Franţa, Ungaria, Portugalia, Republica Moldova, Grecia, Spania, Germania, Italia, Elveţia, precum şi alte ţări cu experienţe politico-educaţionale similare sau în care există lectorate universitare de limba şi literatura română şi centre culturale româneşti).

2.3. Inscriere la conferinţe şi alte manifestări ştiinţifice din ţară şi străinătate şi organizarea participării membrilor din echipa de cercetare

2.4. Achiziţionarea materialelor şi planificarea acţiunilor necesare desfăşurării workshop-ului: lansarea invitatiilor de participare, promovare eveniment, postare pe pagina web a proiectului (in romana si engleza), confirmarea  participantilor, organizarea deplasării, cazării şi mesei invitaţilor experţi, elaborare materiale (program workshop, prezentare proiect, broşură tematică, pliante afişe, ecusoane, mape)

2.5. Diseminarea şi mediatizarea rezultatelor proiectului în ţară şi străinătate

2.6. Transmiterea rapoartelor solicitate de finanţator 

Cercetarea aferentă anului 2009  - etapa finală a urmărit realizarea tuturor obiectivelor şi a activităţilor prevăzute în planul de cercetare al proiectului şi s-a concretizat în 9 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS, pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului, şi în 11 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale. Dintre acestea, menţionăm: “L’écriture féminine comme récupération de l’identité oubliée – la poésie d’Ana Blandiana” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în  Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Représentations mythiques et images emblématiques dans la poésie roumaine des années ‘50”, Prof. dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, “Tipologii feminine în proza românească a secolului al XIX-lea”, Prof. dr. Nicolae Ioana, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură”, “Statutul  educaţional al femeii între istorie, legislaţie şi realitate socială”, Conf dr. Simona Alecu Marin, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, „The implications of the overlapping of roles of the contemporary woman  in the family - an experiential psychotherapy approach”, Lect. drd. Sandrina Mindu, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, „L’archétype de la femme fatale dans les romans de D. R. Popescu”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009. Stagiile de documentare derulate de către membrii echipei de cercetare s-au desfăşurat în ţară – în bibliotecile de profil filologic şi educaţional al Facultăţilor de Litere. S-au avut în vedere activităţi de cercetare – documentare în domeniul criticii literare (cu aplicaţie asupra structurilor imaginarului feminin), precum şi activităţi privind rezultatele implementării proiectelor sociale şi educaţionale. Workshop-ul prevăzut s-a derulat în intervalul 15 – 16 octombrie 2009, simultan cu Colocviul Internaţional Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, beneficiind de logistica, materialele promoţionale şi de diseminare proprii. Lucrările workshop-ului au fost publicate într-o secţiune specială a revistei Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, ISSN 1844-6965, cod CNCSIS 489. Dintre participanţii de marcă, menţionăm: Conf. dr. Emmanuelle Garnier, Chercheuse dans le groupe LLA  (« Lettres, Langages et Arts »), axe : « Langues et interculturalité / Espagne et représentations culturelles », Université de Toulouse, France, Phd Aurelia Satcău, Monash University, Melbourne, Australia, Dr. Katherine Rondou, Université Libre de Bruxelles, Haute Ecole Provinciale de Hainaut – Condorcet, Conf. dr.  Narcis Zarnescu, Universitatea din Sheffield & Universitatea « Spiru Haret.  

3. SINTEZA  REZULTATELOR PROIECTULUI ÎN ANUL 2009 – faza finală 

Rezultate anticipate

rezultate  obţinute

Ø      publicare de articole în reviste de specialitate şi în Analele Universităţii Dunarea de Jos Galaţi

Ø      9 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS şi indexate în baze de date internaţionale,  sau în reviste de circulaţie internaţională, pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

Ø      participare la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

Ø      11 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

Ø      workshop cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”

 

Ø      Workshop-ul s-a derulat în intervalul 15 – 16 octombrie 2009, simultan cu Colocviul Internaţional Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, beneficiind de logistica, materialele promoţionale şi de diseminare proprii. Lucrările workshop-ului au fost publicate într-o secţiune specială a revistei Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, ISSN 1844-6965, cod CNCSIS 489, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature).

Ø      participare la workshop a unor invitaţi experţi  în domeniu

1. Conf. dr. Emmanuelle Garnier, Chercheuse dans le groupe LLA  (« Lettres, Langages et Arts »), axe : « Langues et interculturalité / Espagne et représentations culturelles », Université de Toulouse,

France

 2. Phd Aurelia Satcău, Monash University, Melbourne, Australia

3. Dr. Katherine Rondou, Université Libre de Bruxelles, Haute Ecole Provinciale de Hainaut – Condorcet

4. Conf. dr.  Narcis Zarnescu, Universitatea din Sheffield & Universitatea « Spiru Haret »

5. Conf. dr. Ramona Mihăilă, Universitatea “Spiru Haret” din Bucureşti

Ø      volumul lucrărilor workshop-ului publicat într-o editură recunoscută CNCSIS

Ø      13 programe şi proiecte de cercetare

Ø      stagii de documentare şi cercetare, schimburi de experienţă în ţară şi străinătate

Ø      13  stagii de documentare şi cercetare în ţară

 

Ø      semnare de noi acorduri de parteneriat pentru dezvoltarea de  proiecte în domeniu

Ø      Acord de colaborare cu Universitatea din Alicante, Spania, Facultatea de Filozofie şi Litere – persoana de contact : Vicedecano de Relaciones Internacionales Coordinador de Estudios de Filología Inglesa - Antonio Lillo Buades es Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Filología Inglesa; 965 90 3440; antonio.lillo@ua.es

Ø      Acord de parteneriat cu Universitatea din Toulouse, Equipe de recherche du Laboratoire LLA „Lettres, Langages et Arts” – persoana de contact : Emmanuelle GARNIER, Maîtresse de Conférences en Espagnol à l’Université de Toulouse II.Chercheuse dans le groupe LLA  (« Lettres, Langages et Arts »), axe : « Langues et interculturalité / Espagne et représentations culturelles » http://w3.lla.univ-tlse2.fr, garnier@univ-tlse2.fr

Ø      Acord de colaborare privind schimbul de publicaţii academice şi diseminarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice cu Institutul de Cercetări Filologice şi Interculturale, Universitatea Liberă Internaţională, Chişinău, Republica Moldova; persoana de contact – Prof.univ.dr.hab. Elena Prus

     

      elena_prus_ro@yahoo.fr

Ø      Acord de colaborare privind schimbul de publicaţii academice şi diseminarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice cu Universitatea de Stat „Alecu Russo”, Bălţi, Republica Moldova; persoana de contact – Conf.univ.dr.Angela Coşciug

acosciug@yahoo.com

Ø      site-ul web al proiectului

Ø      www.litere.ugal.ro

www.dppd.ugal.ro

Ø      materiale informative pentru prezentarea  proiectului: pliante, broşuri, comunicate de presă, anunţuri

pliante, broşuri, anunţuri pe site

Ø      raport anual de cercetare

A fost prezentat în cadrul Workshop-ul cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”

  

4. SINTEZĂ CRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru anul  2009 – faza finală 

ARTICOLE  PUBLICATE 

o       “L’écriture féminine comme récupération de l’identité oubliée – la poésie d’Ana Blandiana” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în  Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN 1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp. 23 - 26

o       La problématique de la féminité entre l’écriture romanesque à son début et le discours critique roumain actuel”, Prof. dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN  1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp.27 - 30

o       “Tipologii feminine în proza românească a secolului al XIX-lea”, Prof. dr. Nicolae Ioana, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN  1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp.189 - 194

o       “Statutul  educaţional al femeii între istorie, legislaţie şi realitate socială”, Conf dr. Simona Alecu Marin, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN  1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp. 405 - 408

o       „The implications of the overlapping of roles of the contemporary woman  in the family - an experiential psychotherapy approach”, Lect. drd. Sandrina Mindu, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN  1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp. 417 - 421

o       “Récit parabolique et réécriture des mythes chez Th. Mann : La Mort à Venise”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - comunicare în cadrul Conferinţei Internaţionale „Translation Studies: Retrospective and Perspectives”, organizate de The Research Center “Interface Research of the Original and the Translated Text. Cognitive and Communicational Dimensions of the Message”, Department of Translations, sub egida Societăţii Române de Studii de Anglistică şi Americanistică, “Dunarea de Jos“ University of Galaţi, Romania, 8 – 10 octombrie 2009, 6 p., în curs de publicare în Actele Conferinţei.

o       „Imaginar temporal şi proiecţii ale feminităţii în romanul generaţiei ’60”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN  1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp.113 - 118

o       „L’archétype de la femme fatale dans les romans de D. R. Popescu”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi - în Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, Revista Centrului de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură” - Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, ISSN  1844-6965, cod CNCSIS 489, indexata în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature), pp.107 - 112

o       „Perspectiva diagnostică asupra (argumente şi contraargumente) asupra tulburării identităţii de gen la vârsta copilăriei şi adolescenţei”, Asist drd. Rodica Anghel (Ţocu), Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic - în Revista Psihologie. Pedagogie specială. Asistenţă socială  Nr. 3 (16). Chişinău, 2009, pp. 75 - 78

 COMUNICĂRI,  PARTICIPĂRI  LA CONFERINŢE

o       “L’écriture féminine comme récupération de l’identité oubliée – la poésie d’Ana Blandiana” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Colocviului Internaţional Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea, Centrul de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       „La problématique de la féminité entre l’écriture romanesque à son début et le discours critique roumain actuel” – Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Workshop-ului cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       Nori peste balcoane, jurnalul parizian al Sandei Stolojan, între cronica unei lumi şi mărcile feminităţii auctoriale” - Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, în cadrul Simpozionului Internaţional Diaspora culturală românească – paradigme lingvistice, literare şi etnofolclorice, Institutul de Filologie Română „A. Philippide”, Iaşi, 5–7 noiembrie 2009

o       „Une hypostase injuste de l’altérité – la femme et ses représentations dans la littérature roumaine ancienne - Prof. Dr. SIMONA ANTOFI, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, în cadrul Conferinţei Internaţionale Perspectives contemporaines sur le monde médiéval , Facultatea de Litere, Universitatea din Piteşti, sub egida Agence Universitaire de la Francophonie, 4 – 6 decembrie 2009

o       “Tipologii feminine în proza românească a secolului al XIX-lea”– Prof. Dr. Nicolae Ioana, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Workshop-ului cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       “Statutul  educaţional al femeii între istorie, legislaţie şi realitate socială” Conf. Dr. Simona Alecu Marin, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic – în cadrul Workshop-ului cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       „The implications of the overlapping of roles of the contemporary woman  in the family - an experiential psychotherapy approach” Lect.drd.. Sandrina Mindu, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi,  Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic – în cadrul Workshop-ului cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       “Récit parabolique et réécriture des mythes chez Th. Mann : La Mort à Venise”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – comunicare în cadrul Conferinţei Internaţionale „Translation Studies: Retrospective and Perspectives”, organizate de The Research Center “Interface Research of the Original and the Translated Text. Cognitive and Communicational Dimensions of the Message”, Department of Translations, sub egida Societăţii Române de Studii de Anglistică şi Americanistică, “Dunarea de Jos“ University of Galaţi, Romania, 8 – 10 octombrie 2009

o       „Imaginar temporal şi proiecţii ale feminităţii în romanul generaţiei ’60”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul Colocviului Internaţional Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea, Centrul de Cercetare “Comunicare interculturală şi Literatură, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       „L’archétype de la femme fatale dans les romans de D. R. Popescu”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul în cadrul Workshop-ului cu tema “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură.”, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, 15 - 16 octombrie 2009

o       „Ficţiune identitară şi scenarii mitic-simbolice în romanele „poliistorice” ale lui Vintilă Horia”, Lect. dr. Alina Crihană, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi – în cadrul conferinţei  TRADUCERE ŞI IDENTITATE ÎN DIASPORA. TOPOS ŞI ANTHROPOS ÎN DISCURSUL ROMÂNITǍŢII, Universitatea din Alicante, Spania, 12-14 noiembrie 2009

 

ALTE ACTIVITĂŢI,  MANIFESTĂRI  ŞI  REZULTATE  CU  IMPACT  ÎN                              DOMENIUL  PROIECTULUI 

Stagii de cercetare-documentare în ţară şi străinătate - 2009 – faza finală 

Ţara, instituţia

Persoana implicată

Tema cercetării/documentării

Perioada

România – Biblioteca  Academiei Române – Institutul de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu”

Simona Antofi

director de proiect

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin – secolul al XX-lea

octombrie – decembrie  2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea din Piteşti

Simona Antofi

director de proiect

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin; selecţie de date privind particularităţile personajului feminin – literatura spaţiului muntean

septembrie – noiembrie 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea Transilvania din Braşov

Simona Antofi

director de proiect

Cercetare – documentare asupra discursului critic actual axat pe problematica personajului feminin; corpus de date referitor la specificul personajului feminin – spaţiul literar transilvănean

octombrie - noiembrie 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere şi Arte, Universitatea “Lucian Blaga”, Sibiu

Simona Antofi

director de proiect

 Documentare asupra tipologiei personajului feminin din literatura secolului al XX – lea în spaţiul cultural transilvănean

octombrie - noiembrie 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea “Vasile Alecsandri”, Bacău

Simona Antofi

director de proiect

 Documentare asupra tipologiei personajului feminin din literatura secolului al XX – lea în spaţiul cultural moldovean

noiembrie 2009

România, Biblioteca Academiei Române, Bucureşti

Simona Alecu Marin

membru în echipă

stagiu de documentare în psihopedagogia comportamentală

noiembrie 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea din Piteşti

Alina Crihană,

membru în echipă

Cercetare în domeniul criticii literare (cu aplicaţie asupra structurilor imaginarului feminin)

octombrie - noiembrie 2009

România – Biblioteca  Academiei Române – Institutul de Istorie şi Teorie Literară „G. Călinescu”

Alina Crihană,

membru în echipă

Cercetare în domeniul criticii literare (cu aplicaţie asupra structurilor imaginarului feminin)

noiembrie 2009

România – Biblioteca Facultăţii de Litere, Universitatea “A.I:Cuza”, Iaşi

Alina Crihană,

membru în echipă

Cercetare în domeniul criticii literare (cu aplicaţie asupra structurilor imaginarului feminin)

noiembrie 2009

România – Biblioteca Judeţeană “G. Bariţiu” din Braşov

Alina Crihană,

membru în echipă

Cercetare în domeniul criticii literare (cu aplicaţie asupra structurilor imaginarului feminin)

decembrie 2009

România - Asociaţia “Pas Alternativ” Braşov.

Sandrina Mindu

membru în echipă

Cercetarea rezultatelor implementării proiectelor sociale şi educaţionale

noiembrie 2009

România - Crucea Roşie Filiala Braşov

Sandrina Mindu

membru în echipă

Cercetarea rezultatelor implementării proiectelor sociale şi educaţionale

decembrie 2009

România - Societatea de Psihoterapie Experienţială din România, Bucureşti

Sandrina Mindu

membru în echipă

 

Stagii de formare

 în psihologie feminină

decembrie 2009

 5. IMPACTUL REZULTATELOR OBŢINUTE ÎN ANUL 2009 – ETAPA FINALĂ 

Rezultate semnificative

            Cea de-a doua parte a anului 2009 a fost conscrată continuării cercetării pe coordonatele teoretice, metodologice şi aplicative iniţiate în prima etapă a proiectului, precum şi diseminării rezultatelor parţiale atât prin participarea membrilor echipei la conferinţe naţionale şi internaţionale şi prin publicarea lucrărilor în reviste de specialitate recunoscute pe plan internaţional, cât şi prin organizarea a două manifestări ştiinţifice cu deschidere interdisciplinară: un colocviu internaţional pe tema Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea şi un workshop privind “Statutul socio-psiho-educaţional al femeii şi reflectarea acestuia în literatură”. Workshop-ul s-a derulat în intervalul 15 – 16 octombrie 2009, simultan cu Colocviul Internaţional Reprezentări ale feminităţii în cultura europeană a secolului al XX-lea, Facultatea de Litere, Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, beneficiind de logistica, materialele promoţionale şi de diseminare proprii. Lucrările workshop-ului au fost publicate într-o secţiune specială a revistei Communication Interculturelle et Littérature, nr. 8/2009, ISSN 1844-6965, cod CNCSIS 489, indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association), New York, şi Fabula (La recherche en littérature).

Rezultatele semnificative ale proiectului sunt reflectate în :

- 9 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS şi indexate în baze de date internaţionale,  sau în reviste de circulaţie internaţională, pe problematica  filologică şi psihopedagogică a proiectului

- 11 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale

- 1 workshop

- 1 colocviu internaţional

- 13 programe şi proiecte de cercetare

- 13  stagii de documentare şi cercetare în ţară

- 1 acord de colaborare cu Universitatea din Alicante, Spania, Facultatea de Filozofie şi Litere

- 1 acord de parteneriat cu Universitatea din Toulouse, Equipe de recherche du Laboratoire LLA „Lettres, Langages et Arts” 

- 1 acord de colaborare privind schimbul de publicaţii academice şi diseminarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice cu Institutul de Cercetări Filologice şi Interculturale, Universitatea Liberă Internaţională, Chişinău, Republica Moldova

- 1 acord de colaborare privind schimbul de publicaţii academice şi diseminarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice cu Universitatea de Stat „Alecu Russo”, Bălţi, Republica Moldova

Noutatea / originalitatea rezultatelor şi impactul ştiinţific

            Caracterul original şi inovator al cercetărilor desfăşurate în această etapă ţine atât de abordările inter- şi transdisciplinare ale textelor corpusului, reflectate la nivelul lucrărilor comunicate şi publicate de membrii echipei, cât şi de aplicarea modelului de analiză în activităţile desfăşurate în cadrul cursului opţional de Psihologia feminităţii în literatura română postbelică, care continuă demersul iniţiat în prima parte a anului (cu schimbarea textelor de referinţă).

Autoevaluarea impactului academic

Organizarea celor două manifestări ştiinţifice cu participare internaţională a favorizat stimularea interesului comunităţii academice din ţară şi din străinătate (Franţa, Belgia, Canada, ţările maghrebine) pentru problematica proiectului şi, deopotrivă, implicarea tinerilor cercetători (masteranzi şi doctoranzi) în desfăşurarea lucrărilor pe secţiuni şi a evenimentelor conexe (prezentări de carte, dezbateri mediatizate).        

Autoevaluarea impactului social şi cultural

Fără să neglijeze rolurile femeii - ca “agent” şi ca proiecţie “simbolică” – în topica imaginarului socio-cultural, în raport cu naraţiunile legitimatoare generate de supraeul social-politic şi religios, cercetările au permis o abordare pluridisciplinară a tematicii propuse, cu accent pe modul în care literatura şi arta construiesc / deconstruiesc modelele feminine ale secolului, precum şi pe interiorizarea acestor modele, având efecte în planul comportamentelor sociale. Faţă de privilegierea uneia sau a celeilalte abordări, dinspre realitate spre ficţiune sau invers, cercetările s-au axat adesea pe suprapunerea celor două modalităţi de lucru asupra textului literar / operei de artă. De asemenea, cercetările au investigat, din perspectivă socio-psiho-educaţională, fenomenul de generare a modelelor comportamentale în funcţie de schimbarea statutului tradiţional al femeii, prin adăugarea de noi roluri sociale conforme cu ideologiile contemporane, realitate reflectată din plin atât în literatură / artă, cât şi la nivel ideologic, în speţă de teoriile feministe.  

DIRECTOR   DE PROIECT,

   Prof. univ. dr. SIMONA ANTOFI 

 Data,

1. 12. 20009

 

 

 

 

 

Înapoi