IMPACTUL FACTORULUI POLITIC ŞI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZUMAT
|
FACULTATEA DE LITERE Proiect de cercetare exploratorie IDEI nr. 949/2008 „IMPACTUL FACTORULUI POLITIC SI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTARII LITERATURII IN SISTEMUL DE INVATAMANT. PERIOADA 1948-1989” CONTRACTOR: UNIVERSITATEA „DUNĂREA DE JOS” DIN GALAŢIRECTOR, Prof. univ. dr. ing. Viorel MÎNZU SINTEZA LUCRĂRII ANUL 2011
1. DATE GENERALE ALE PROIECTULUI 1. cunoaşterea şi analiza fluctuaţiilor pe care le-a cunoscut literatura în sistemul educaţional românesc, în funcţie de intensitatea determinărilor produse de factorul politic şi ideologic în două etape ale acestei perioade: 1948-1965 (invazia totală a politicului în literatura şi subordonarea acesteia unui scop exclusiv propagandistic), 1965-1989 (scăderea presiunii politice, reapropierea de specificitatea estetică, dar şi intensificarea dimensiunii naţionaliste) 2. identificarea şi măsurarea consecinţelor acestei imixtiuni asupra modelului estetic şi psiho-comportamental al generaţiilor formate în această perioadă. Având caracter interdisciplinar - cu metode proprii statutului şi receptării textului literar şi domeniului psiho-pedagogic - proiectul beneficiază de o echipă alcătuită din specialişti ai ambelor domenii care vor supune cercetării texte legislative privitoare la sistemul educaţional, articole şi directive apărute în presa centrală şi de specialitate, documente curriculare (programe şi manuale), demersul de cercetare vizează şi un studiu comparativ al experienţelor altor ţări europene care au trecut prin regimuri politice similare. Proiectul se finalizează cu un raport menit să orienteze politicile educaţionale necesare şi echilibrate în domeniu.
2. SINTEZĂ OBIECTIVE, ACTIVITĂŢI ŞI REZULTATE PENTRU ANUL 2011 Anul 2011 din proiectul IMPACTUL FACTORULUI POLITIC ȘI IDEOLOGIC ASUPRA REFLECTĂRII LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT. PERIOADA 1948-1989 a însemnat continuarea activităţii stiinţifice iniţiate în 2009-2010 şi angajarea în patru direcţii de cercetare care au vizat cunoaşterea şi analiza fluctuaţiilor pe care le-a resimţit literatura în sistemul educational românesc, în funcţie de intensitatea determinărilor produse de factorul social, politic şi ideologic.
Membrii echipei de proiect: prof. dr. Nicolae Ioana, prof. dr. Doiniţa Milea, prof. dr. Simona Antofi, conf. dr. Simona Marin, lect. dr. Nicoleta Ifrim, asist. dr. Iulia Barna au realizat activităţile prevăzute pentru fiecare obiectiv în parte contribuind la finalizarea acestora şi la concretizarea în rezultatele prevăzute iniţial:
3. SINTEZĂ CRITERII DE PERFORMANŢĂ pentru anul 2011 - ARTICOLE ÎN REVISTE INDEXATE ISI şi BDI :
1. Interprétations de la langue de l’œuvre littéraire dans les manuels scolaires des années’50 (Interpretări ale limbii operei literare în manualele şcolare din anii ”50), Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Revue Roumaine de Linguistique”, anul apariţiei 2012, Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” Bucureşti, Publishing House of the Romanian Academy, ISSN: 0024-3523, http://www.lingv.ro 2. Orientations, perspectives and evolution of education in the knowledge society, Conf. dr. Simona Marin, Prof dr. Nicolae Ioana, lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Procedia-Social and Behavioral Journal”, ISSN: 1877-0428, indexed on the Science Direct, Scopus and Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (Web of Science), Elsevier Ltd 3. Education, Excitement and Concern in the School of the "Global Village” Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în revista ISI „Procedia-Social and Behavioral Journal”, ISSN: 1877-0428, indexed on the Science Direct, Scopus and Thomson Reuters Conference Proceedings Citation Index (Web of Science), Elsevier Ltd. 4. Le statut de la littérature dans le système d’enseignement roumain avant 1948 / Statutul literaturii în sistemul de învăţământ românesc înainte de 1948, Prof. dr. Nicolae Ioana, lucrare acceptată spre publicare în revista Communication interculturelle et littérature, nr. 3/2011, cod 489, ISSN 1844-6965, Ed. Europlus, revista acreditată CNCSIS, categoria B+ şi indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals, Index Copernicus şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org). 5. The impact of the literary models over the forming of human personality, Conf. dr. Simona Marin, Prof dr. Nicolae Ioana, lucrare publicată în Volum Proceedings CD „Edulearn11”, Barcelona, IATED, ref. 6109 – 6114, BDI World Scientific – Connecting Great Minds, ISBN 978-84-615-0441-1. 6. The educational system between the aesthetic and political model, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare acceptată spre publicare în revista the International Journal of Arts and Sciences, Vol. 4, Number 25, BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934 7. The status of literature in the education systems of the totalitarian period, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare publicată în Volum Proceedings CD „Edulearn11”, Barcelona, IATED, ref. 6123-6127, BDI World Scientific – Connecting Great Minds, ISBN 978-84-615-0441-1 8. Times of Literature and Political Ideology in the Post-War Romanian Education System, Prof dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin, lucrare publicată, volumul « LANGUAGE AND LITERATURE EUROPEAN LANDMARKS OF IDENTITY” Ed. Univ. din Piteşti, Centrul de Studii literare, lingvistice şi didactice contemporane, pg. 29-34, publicaţie acreditată CNCSIS, categoria B+, BDI Scipio (http://www.scipio.ro/web/language-and-literature.-european-landmarks-of-identity), Index Copernicus http://journals.indexcopernicus.com/karta.php?action=masterlist&id=4999, DOAJ http://www.doaj.org/doaj?func=openurl&issn=18431577&genre=journal, Catalog University of Washingtown, SUA http://www.lib.washington.edu/types/ejournals/L.html, Catalog York University Libraries http://www.library.yorku.ca/e/search/title/374397 , ISSN 1843 – 1577 9. La littérature étrangère dans la presse et dans l’enseignement roumain des années quarante – cinquante, Prof. dr. Nicolae Ioana, Conf. dr. Simona Marin , articol în curs de publicare în Actele Colocviului Internaţional „Canons et rituels dans les pratiques discursives ”, VIII-èmes Journées de la Francophonie, Mélanges francophones, nr. 6/2011 Analele Universităţii ,,Dunărea de Jos” Fascicula XXIII, Galaţi University Press, BDI MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org şi Fabula, ISSN 1843-8539 10. Eugène Ionesco-entre les conventions dramatiques et les scénarios conflictuels de l’existence, Prof. dr. Doiniţa Milea, articol în curs de publicare în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr.1 /2011 ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org 11. Voix et espaces narratifs dans l’écriture engagée. Le pouvoir formateur du discours, Prof. dr. Doiniţa Milea, comunicare susţinută în cadrul Conferinţei Internaţionale « Paradigma discursului ideologic », Discursiv şi metadiscursiv în comunicare (PID3) Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, mai 2011 articol în curs de publicare în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr.2 /2011 ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org 12. Le mythe litteraire et les scenarios des litteratures occidentales : l’emprise de l’espace sociopolitique, Prof. dr. Doiniţa Milea, Proceedings of the 5th Conference Translation Studies: Retrospective and Prospective Views, 8-10 October 2010, “Dunărea de Jos” University, Galaţi, ROMANIA revista BDI - http://www.stjerome.co.uk/tsaonline/index.php, ISSN: 2065-3514. 13. Le discours double : La littérature et le ,,sur sens’’ de l’idéologie des régimes totalitaires/ Discursul dublu :Literatura şi supra-sensul ideologiei regimurilor totalitare, Prof. dr. Doiniţa Milea, comunicare susţinută în cadrul Colocviului Internaţional Statutul literaturii în sistemul de învăţământ al epocilor totalitare,din 24 septembrie,2011, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, Facultatea de Litere, articol în curs de publicare în Actele Colocviului Internaţional Statutul literaturii în sistemul de învăţământ al epocilor totalitare, în revista Communication interculturelle et Littérature, revista recunoscuta CNCSIS tip B+, cod 489, Nr 3/2011., ISSN 1844-6965, Ed.Europlus, revistă indexată în Bazele de Date Internaţionale MLA (Modern Language Association, New York, www.mla.org) – MLA International Bibliography & Directory of Periodicals şi Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org), p. Editura Europlus, Galaţi, 2011 14. Ideological Re-evaluation of Literature during Romanian Communist Age. The Annulment of the Aesthetic and the Rise of the Political Motivation, Prof. dr. Simona Antofi, Lect. dr. Nicoleta Ifrim, International Journal of Arts and Sciences, 2011, 9 p. - în curs de publicare, revistă BDI Ulrich's serials directory and Cabell's directories of Educational Curriculum & Methods and Educational Psychology and Administration, ISSN 1944-6934, http://www.internationaljournal.org/rome.html
15.
Despre canon şi critica creatoare – studiile lui Garabet Ibrăileanu
între rigoarea demonstrativă şi plăcerea textului, Prof. dr. Simona Antofi,
in Philologica
Jassyensia, nr. 2/2011, B +, ISSN 1841-5377, 5 p. – în curs de publicare
CEEO http://www.ceeol.com/aspx/publicationdetails.aspx?publication 16. Discursul critic între memorie şi uitare : structuri ideologice şi miză estetică în Viaţa românescă – anul 1958, Lect. dr. Nicoleta Ifrim, în revista Meridian Critic, cotata B+, ISSN 2069-6787, Universitatea Suceava, Facultatea de Litere, nr.1/2011, BDI www.fabula.org. şi Library of Congress Catalog Record, http://meridiancritic.usv.ro/index.php?page=2011-1-ro 17. The study of romanian literature in the 1960s – between ideology and methodology”, Asist. Dr. Iuliana BARNA, Universitatea “Dunărea de Jos”, Galaţi, articol publicat în volumul LANGUAGE AND LITERATURE EUROPEAN LANDMARKS OF IDENTITY, Nr. 8/2011, pp. 169-172, , Editura Universităţii din Piteşti. ISSN 1843 – 1577.Publicaţie acreditată CNCSIS, categoria B+, BDI Scipio http://www.scipio.ro/web/language-and-literature.-european-landmarks-of-identity , Fabula http://www.fabula.org/actualites/article40990.php DOAJ http://www.doaj.org/doaj?func=openurl&issn=18431577&genre=journal Index Copernicus http://journals.indexcopernicus.com/karta.php?action 18. Models of stylistic analysis of literary texts studied in high school. The period from 1960 to 1970.” Asist. Dr. Iuliana BARNA, Universitatea “Dunărea de Jos”, Galaţi, articol publicat în revista “Lexic comun /lexic specializat: FRAZEOLOGIE. STILISTICĂ. TRADUCTOLOGIE”, Vol. 6/2011 Editura Europlus, Galaţi, ISSN 1844-9476, http://www.lit.ugal.ro/LexicComunLexicSpecializat.htm, (ISSN 1844–9476), revistă indexată în Baza de Date Internaţionale Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org). 19. „The status of Romanian literature in the school of the 60’s”, Asist. Dr. Iuliana BARNA, Universitatea “Dunărea de Jos”, Galaţi, articol publicat în revista “Lexic comun /lexic specializat: FRAZEOLOGIE. STILISTICĂ.TRADUCTOLOGIE”, Vol. 6/2011, (ISSN 1844–9476), Ed Europulus, Galaţi, BDI Fabula. La recherche en littérature (www.fabula.org),http://www.lit.ugal.ro/LexicComunLexicSpecializat.htm
4. IMPACTUL EDUCAŢIONAL AL PROIECTULUI Impactul social şi cultural al proiectului poate fi evidenţiat şi prin trimitere la actualitatea educaţională. După 1989, se poate observa un fenomen similar cu perioadele supuse analizei ăn proiect. Statutul literaturii române în şcoală/universitate este încă obiectul unui proces de reaşezare, marcat de contradicţii, excese, revizuiri uneori îndreptăţite, alteori (din nou) determinate politic sau „partizan” – toate riscând să situeze în poziţie secundă tocmai modelul în spiritul căruia ar trebui să se dezvolte acest vector formativ: specificitatea estetică. De aceea, investigaţia, analiza şi interpretarea obiectivă a faptelor şi, mai ales, a consecinţelor pe care le-a generat imixtiunea politicului în natura specifică a acestei discipline de studiu se pot constitui într-un raport care să orineteze politici educaţionale necesare şi echilibrate în domeniu. Întreaga echipă de cercetare s-a implicat în derularea proiectului contribuind la colectarea şi studiul textelor legislative privitoare la sistemul educaţional, articolelor si directivelor apărute în presa centrală şi de specialitate, documentelor curriculare - programe şi manuale şcolare din întregul interval supus investigaţiei, demersul de cercetare incluzând şi elemente de studiu comparativ al experienţelor altor ţări europene – Spania, Franţa, Elveţia, Austria - care au trecut prin diverse regimuri social-politice. Rezultatele semnificative ale proiectului sunt reflectate în cele 43 articole publicate în reviste recunoscute CNCSIS, pe problematica filologică şi psihopedagogică a proiectului, 38 comunicări şi participări la manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale, semnarea a trei noi acorduri de colaborare în domeniul cercetării şi conferinţa organizată cu tema “ STATUTUL LITERATURII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT AL EPOCILOR TOTALITARE” cu participarea a peste 70 de specialişti în domeniu. Stagiile de documentare realizate la Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Centrală Pedagogică, Institutele de Cercetare ale Academiei Române, precum şi la Facultăţile de Litere şi Ştiinţe ale Educaţiei din ţară şi străinătate, au dus la colectarea unui volum informaţional relevant pentru tematica proiectuluiPornind de la tema proiectului şi de la domeniul supus analizei, abordarea interdisciplinară s-a impus ca modalitate de lucru obligatorie pentru înregistrarea şi cuantificarea impactului atitudinal asupra unor generaţii marcate de schimbări curriculare succesive. Importanţa caracterului interdisciplinar este dată de direcţii complementare de operare asupra corpusului de date şi texte referitoare la învăţământul postbelic, în general, şi asupra ariei curriculare de limbă şi literatură, în special. Elementele legate de analiza modelului cultural de epocă, de statutul socio-psiho-educaţional al grupurilor-ţintă, de cuantificarea impactului politizării literaturii asupra domeniului de analiză au impus cu necesitate un demers conjugat interdisciplinar. Proiectul a avut ca scop înregistrarea modului în care controlul şi intervenţia directă în formarea culturală prin manualele şcolare, prin mişcarea către înregistrarea evenimentului social şi politic în spaţiul literar, au generat, pe de o parte, o literatură ancorată în tezele şi clişeele „realismului socialist” şi ale sloganelor politice, iar pe de altă parte, conturarea modelului cultural generat şi modificările din comportamentul social al unor generaţii succesive la nivelul unor atitudini, cunoştinţe şi manifestări sociale. Analiza pe care am desfăşurat-o şi în anul 2011 asupra schimbării graduale a unor modalităţi de îndoctrinare politică, prin învăţământul românesc, este dublată de observaţia corelată asupra ierarhiilor intelectuale şi valorice, ceea ce permite un impact educaţional asupra mai multor direcţii analitice ce vizează fie tradiţia culturală naţională şi modul de exploatare a modelelor prin textele selectate în manualele contemporane de limbă şi literatură română, fie prezenţa spaţiului cultural, social şi politic de actualitate, ca posibil model formator. Datele obţinute prin analiza comparativă şi interdisciplinară asupra politicilor educaţionale din diverse perioade şi dublate de prelucrarea datelor ştiinţifice colectate prin stagii de cercetare şi documentare constituie o bază de date pertinentă pentru reflectarea „Impactul factorului politic şi ideologic asupra reflectării literaturii în sistemul de învăţământ”. DIRECTOR PROIECT: Prof. univ. dr. Nicolae IOANA (Andrei Grigor) 9.12.2011 |